بیگی: تابع بی چون و چرای عقاید احمدی نژاد نیستم/ در مبارزه با فساد جناحی عمل نکرده ام! / در انتخابات شرکت می کنم / مدرک تحصیلی صادق زاده را جعلی می دانم !
بیگی: تابع بی چون و چرای عقاید احمدی نژاد نیستم/ در مبارزه با فساد جناحی عمل نکرده ام! / در انتخابات شرکت می کنم / مدرک تحصیلی صادق زاده را جعلی می دانم !

بیداری آذربایجان: چندی پیش فرصتی دست داد که در دفتر ارتباطات مردمی دکتر احمد علیرضابیگی نماینده ی ‌دوم حوزه ی تبریز در مجلس شورای اسلامی با ایشان دیدار و گپی داشته باشیم. طبیعی است در این جور ملاقات ها که فرصت اندک است و موضوعات قابل طرح و بحث زیاد، گاهاً صحبت ها پراکنده شود […]

بیداری آذربایجان: چندی پیش فرصتی دست داد که در دفتر ارتباطات مردمی دکتر احمد علیرضابیگی نماینده ی ‌دوم حوزه ی تبریز در مجلس شورای اسلامی با ایشان دیدار و گپی داشته باشیم. طبیعی است در این جور ملاقات ها که فرصت اندک است و موضوعات قابل طرح و بحث زیاد، گاهاً صحبت ها پراکنده شود و از این شاخه به آن شاخه پریدن ها غیر قابل اجتناب گردد؛ خصوصاً اگر طرفین مصاحبه سعی کنند بحث را به سوی هدفی که دوست دارند هدایت نمایند، مشکل مضاعف می شود !
مخلص اینکه این گپ و گفتگو که قرار بود عرض نیم ساعت تمام شود تا سه ساعت به درازا کشید و ماحصل جمع و جور شده ی آن در حد یاری حافظه ، این است که تقدیم می گردد:

س – برای فتح باب صحبت، بفرمایید به عملکرد دوران مدیریت خود در زمان استانداری چه نمره ای می دهید ؟
ج – نمره من را باید مردم بدهند که در انتخابات با بیش از ۲۶۰ هزار و تنها با اختلاف ۱۵ هزار رای نسبت به نفر اولی که سابقه ی چندسال حضور در مجلس داشت بنده را در مرحله ی اول به نمایندگی خود انتخاب کردند و معنی آن رضایت مردم از دوره ی مدیریت من بر استانداری است. همینکه من این قدر بر عملکرد خود اطمینان داشتم و جرات کردم خودم را در معرض قضاوت مردم قرار دهم می تواند ملاک ارزیابی عملکرد من باشد.

س – اما به نظر می رسد رای گرفتن از مردم در انتخابات الزاماً ناشی از شناخت و مقبولیت مردمی و رضایت نباشد و پارامترهایی از قبیل قرار گرفتن در لیست ها و ریخت و پاش ها و غیره هم در آن دخیل است { مثلاً خانم ساعی چقدر در تبریز شناخته شده بود که بتواند نماینده مردم این کلان شهر شود } ، از طرفی به نظر می رسد شما فرصت مدیریت بر استانداری را برای نمایندگی مجلس هدف گذاری کرده بودید و جذب آراء حامیان احمدی نژاد هم در انتخاب شما بی تاثیر نبود، چون در دوران استانداری شما اتفاقات چندان چشمگیر که آنچنان برد تبلیغاتی در استان خصوصاً در تبریز که شما نماینده ی آن شدید داشته باشد ، نیافتاد و از طرفی مطرح شدن بحث واردات گوسفند توسط اطرافیان شما و ماشین لاکچری « هامر » و حضور در مراسم عروسی فرزند یکی از وام داران کلان مورد حمایت آقای احمدی نژاد در معیت امام جمعه وقت و اعطاء سکه به عروس و داماد زیاد نمی توانند مفاخره آمیز باشند (البته ۲۶۰ هزار رای کمتر از ۲۰ درصد واجدین شرایط حوزه ی انتخابیه تبریز و آذرشهر و اسکو می باشد که در بحران آراء و مشارکت مردم زیاد جلوه می کند ) ؟!

ج – افراد دیگری منتسب به احمدی نژاد هم بودند که کاندیدا شدند اما رای نیاوردند، ضمناً در مورد حضور در مراسم عروسی فرزند فرد مزبور، چون دعوت داشتیم رفتیم ولی یادم نمی آید سکه داده باشیم و البته ایشان یکی از کار آفرینان شهر هستند که برای حدود ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است ، ضمناً آن ماشین « هامر» را هم اخیراً فروخته اند !

س – به نظر می رسد مبارزه شما با فساد و تخلفات عمدتاً شامل افرادی می شود که در جناح سیاسی مقابل قرار دارند و اغلب هم جناحی ها از طرف شما دارای مصونیت هستند ، در حالی که موارد فساد و تخلفات بزرگ در جناح منتسب به اصولگرایان اگر بیشتر هم نباشد قطعاً کمتر از این طرفی های موسوم به اصلاح طلب مورد هجوم شما نیست، اگرچه در بحث پیگیری اتهامات گسترده ی سازمان خصوصی سازی می توان شما را محق دانست ولی در برخی موارد دیگر سکوت کرده اید از جمله اجحاف و بی عدالتی در مورد حقوق قانونی و انسانی مردم آذربایجان مانند مس سونگون، بی اعتنایی دولت به مساله ی « تبریز ۲۰۱۸ » ، اظهارات تبعیض آمیز وزیر سابق آموزش و پرورش مبنی بر جلوگیری از جذب معلمان لهجه دار و بسندگی زبان فارسی و غیره !

ج – نه من این حرف را که جناحی عمل می کنم را قبول نمی کنم، بطور نمونه در بحث رای به ریاست لاریجانی در مجلس با اینکه ایشان مورد حمایت اصولگرایان قرار داشت من قانع نشدم و به علت مسایلی که در ارتباط با برخی عملکرد های ابهام آمیز خانواده ی آنان مطرح است رای ندادم!

س – البته در مورد همان مسایل مطرح در ارتباط با خانواده ی آنها پیگیری هم نکرده اید، در حالی که بخشی از تخلفات و فساد یکی از برادران این حضرات را همان آقای دکتر احمدی نژاد بطور مستند در مجلس افشاء کرد . علاوه بر آن درموارد مهمی از مصادیق فساد که در خصوص آقازاده ها و خانم زاده های برخی مقامات منتسب به اصولگرایی مطرح است از زبان شما اعتراضی شنیده نشده است در حالی که مدرک تحصیلی یکی از اعضاء شورای شهر تبریز را که با لیست امید آمده است خیلی جدی پیگیری و رسانه ای می کردید ، هرچند در نهایت نتیجه هم نگرفتید ! آیا موضوعاتی مانند چند شغلگی های افرادی چون حداد عادل و ولایتی آن هم در دهه ی هفتاد سنشان صرفنظر از دیگر مسایلی که در مورد امثال آنان مطرح است، به نظرشما اهمیت پیگیری ندارد ؟!

ج – باید در نظر بگیرید که حوزه ی انتخابیه ی من تبریز، آذرشهر و اسکو است و اولویت من پیگیری مشکلات و موضوعات این حوزه است، بالاخره من یک فرد هستم و توان مبارزه با تمامیت فساد گسترده را ندارم، گاهاً پیگیری بعضی تخلفات و یا حتی سوالات از برخی وزیران به قدری پیچیده است که علاوه بر وساطت و دخالت عوامل بیرونی و من بمیرم و توبمیری های کدخدامنشانه، خود نمایندگان مجلس جهت چشم پوشی از موضوع و حتی مواردی چون فشار بر مدیریت ها و اهرم های منطقه ای بر آن تاثیر می گذارد ! بطور نمونه در یک مورد وقتی سوالی از طرف نمایندگان علیه وزیر نفت مطرح شده بود ایشان حتی قصد داشت که مدیران چند منطقه ی وزارت را در حوزه های انتخابیه ی مربوطه به علت عدم مهار نمایندگان معترض محل عزل کند! در مورد مدرک تحصیلی کریم صادق زاده علیرغم اینکه موضوع به کمیسیون شوراها ارجاع شد، اما به خاطر سفارش و حرف شنوی برخی اعضاء این کمیسیون از دیگر نمایندگان مجلس مثل آقای پزشکیان که در مقام نایب رئیس اداره بعضی امور نمایندگان را مانند مرخصی و غیره برعهده دارد و هم چنین لابی گری آقای محجوب دبیرکل خانه کارگر کشور ، رای نیاورد و مساله به مجاری خارج از مجلس ارجاع شد در حالیکه مرکز دانشگاهی که وی ادعا دارد مدرک خود را از آنجا دریافت کرده است در پاسخ به استعلامات رسماً وجود چنین دوره در آن بازه را رد و مدرک وی را جعلی دانسته است و برای من مسلم می باشد که فرماندار وقت در تایید مدرک وی تخلف کرده است!

س – حتماً قصد دارید که در انتخابات مجلس آینده هم شرکت کنید ، همراهی دکتر احمدی نژاد در سفر اخیر وی به منطقه ی ورزقان و بازدید از روند بازسازی های زلزله چندسال پیش و رسانه ای کردن آن می تواند بار تبلیغاتی از پتانسیل ایشان برای شما داشته باشد ، اگرچه همراهی ایشان که اکنون هیچ سمتی ندارد ، توسط شما به عنوان نماینده مردم که باید وقت خود را وقف پیگیری مشکلات و مسایل عدیده ی مردم کنید قابل تامل است، راستی هزینه ی سفرهای سیاسی ایشان از کجا تامین می شود و ظاهراً هم قصد دارد در انتخابات شرکت کند ؟!

ج – بله حتماً من در انتخابات شرکت می کنم و اگر مردم رای دادند باز هم در خدمتشان خواهم بود و اگر ندادند می رویم دنبال کار خودمان. ضمناً من موافق تفکرات مدیریتی دکتر احمدی نژاد هستم و به خاطر همین هنوز ارتباطم با ایشان برقرار است. بالاخره ایشان ۸ سال رئیس جمهور مملکت بودند و بخشی از جریان فکری جامعه را نمایندگی می کنند. در پاسخ به سوال شما در مورد محل تامین هزینه های سفر آقای احمدی نژاد ؛ تا جایی که من اطلاع دارم روسای جمهور بعد از اتمام دوره خود اعتباراتی از بودجه دولتی دارند و حتی محافظان و امکاناتی در اختیارشان قرار دارد، ضمناً ایشان قصد دارد در انتخابات آتی ریاست جمهوری شرکت کند.

س – یکی از معضلاتی که دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بر سیستم مدیریتی کشور عارض شد ، حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود؛ اگرچه انتصاب برخی افراد مساله دار خصوصاً در زمینه های مالی و اقتصادی و شیوه های مدیریتی وی در مناصب مهم قابل دفاع نمی باشد !

ج – اتفاقاً سلب اختیارات سازمان برنامه و بودجه در استانها و تفویض آن به استانداران در تسریع امور و تصمیم گیری های اجرایی بسیار موثر و موفق بود و من آن را یکی از نقاط قوت مدیریت ایشان می دانم. ( ایشان البته توضیح ندادند برکات تفویض اختیارات سازمان برنامه و بودجه برای استان آذربایجان شرقی چه بوده است ؟! )

س – به نظر می رسد آقای احمدی نژاد در برخی موارد با مقام رهبری زاویه پیدا کرده اند، نظر شما چیست؟

ج – من تابع بی چون و چرای تمام عقاید و تفکرات ایشان نیستم و با مواضع دفاعی وی از آقایان مشایی و بقایی مخالفم؛ برای من در وهله اول خدا، دوم انبیا و ائمه و سوم مقام رهبری به عنوان نایب امام زمان « عج » در زمان غیبت اهمیت دارد و در بقیه موارد تابع مطلق هیچ جریان و شخصی نیستم.

س – جناب آقای بیگی شما یک زمانی در لباس پلیس در مقابل اعتراضات و تجمعات مطالبه گرایانه ی مردم می ایستادید ولی اکنون در مقام نمایندگی مجلس در برخی تجمعات اعتراضی سخنرانی هم می کنید و این یک نکته جالب و تامل برانگیز در صحنه ی سیاست را چگونه ارزیابی می کنید ؟!

ج – در مقاطعی امنیت اولویت جامعه است و زمانی هم هست که باید از اعتراضات به حق مردم دفاع نمود.

گفتنی است در این نشست مطالب و مسایل پراکنده و مختلف دیگری نیز از جمله معضلات حوزه های فرهنگی ، دلایل لغو امتیاز روزنامه ی ندای آذرآبادگان، انتشار غیر قانونی یکی از نشریات محلی پهلوی پرست که سند غیر قابل انکار آن را بنده به کرات منتشر کرده ام علیرغم مغایرت صریح با قانون مطبوعات جمهوری اسلامی که سرسام آورترین رانت های دولتی را به واسطه ی حمایت بعضی نمایندگان و تسامح و یا خیانت برخی مدیران فرهنگی به دست آورده است و همچنین توزیع ناعادلانه منابع و امکانات و اعتبارات مطبوعاتی و صدور فله ای و بی حساب و کتاب امتیاز نشریات و تخصیص کلان منابع حمایتی به تنها بخشی از سوگولی های آن به بهانه ی حمایت از مطبوعات که در مواردی منتشر هم نمی شوند، ازجمله مواردی بودند که از جمع بندی و نشر آن به جهت جلوگیری از اطاله ی مطلب و عدم پاسخ صریح و شفاف صرفنظر شده است.

در هرحال تعمق بیشتر دراین مختصر گفتگو را به خوانندگان وا می گذاریم و به همین قدر از باب یک ملاقات غیررسمی اکتفا می کنیم. تاچه مقبول افتد و چه در نظر آید !
ابوالفضل وصالی ۹۸/۶/۱۶