شب های قدر؛ آدرس اشتباهی ممنوع!
شب های قدر؛ آدرس اشتباهی ممنوع!

اویاقلیق – زهرا عبداله میرزائی: امام حسین (ع) در شب عاشورا به یارانش فرمودند: «هر کس از شما حق الناسی بر گردنش هست برود و فردا به میدان نبرد نیاید…» فرمایش امام حسین (ع) اهمیت حق الناس را نشان می دهد؛ حق الناس، حقی که این روزها فراموش شده و خوردنش هم متأسفانه خیلی راحت […]

اویاقلیق – زهرا عبداله میرزائی: امام حسین (ع) در شب عاشورا به یارانش فرمودند: «هر کس از شما حق الناسی بر گردنش هست برود و فردا به میدان نبرد نیاید…»

فرمایش امام حسین (ع) اهمیت حق الناس را نشان می دهد؛ حق الناس، حقی که این روزها فراموش شده و خوردنش هم متأسفانه خیلی راحت شده است!!

شب قدر، ارزش بسیار دارد و دعا و عبادت هم در این شب ها خوب است و سفارش شده در همۀ طول تاریخ اما آیا بهتر نیست در این شب های قدر، اندکی آدرس اشتباهی ندهیم!!

کاش در شب های قدر، به مسأله حق الناس توجه بیشتری شود! کاش آنها که وظیفه سنگین سخنرانی در این شب ها را دارند، آدرس اشتباهی ندهند!! کاش بر حق الناسی که بر گردن صاحبان میز همچنان تلنبار شده است! اشاره کنند…

کاش در شب های قدر، سخنران ها فقط احکام دین و دعای این شب ها را متذکر نشوند! کاش اجازه دهند مردم بیایند و از دردهایشان بگویند!

کاش تابلوی «آدرس اشتباهی ممنوع!» در همه مراسم های شب قدر نصب شود!! و مدام در این مراسم ها یادآوری شود که در این شب ها بخششی برای مفسدان اخلاقی و اقتصادی که حق الناس های زیادی بر گردنشان هست، شامل نمی شود!

«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، ای صاحب میز بدان و بفهم اگر در شب قدر نمایشی، به اندازه دریا هم اشک تمساح بریزی اما حقی از مظلوم ضایع کرده باشی هیچ فایده ای ندارد و اینکه اگر به تو آدرس اشتباهی داده اند که شب قدر درهای بخشش پروردگار باز هست، بفهم که برای تو باز نیست…

«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در شب قدر فقط از حق الله حرف زده نشود!! و بر حق الناس تأکید شود تا شاید مظلومان هم اندکی دلگرم شوند!!

«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، سخنران مراسم شب قدر از صاحبان میز تعریف بیهوده نکند! بگذارد مردم حرف بزنند؛ هر وقت مظلوم توانست بدون لکنت در برابر ظالم از حقش بگوید آن شبِ قدرِ حقیقی شیعیان مولا علی (ع) هست…

امیر المؤمنین علیه السلام در خطبۀ ۱۳۶ نهج البلاغه می فرمایند: «به خدا سوگند، داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ظالم را می کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم، هر چند کراهت داشته باشد.»

«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در شب قدر از مهمترین دغدغه حضرت علی (ع) که «عدالت» است، یاد نشود!! و مدام بر زخم سر علی (ع) تأکید شود!! درحالیکه قلب مولا از شیعیانش خون است…

و چه جانکاه شهید دکتر علی شریعتی می گوید: «دردِ علی دو گونه است: یک درد، دردی است که از زخم شمشیرِ ابن مُلجم در فَرق سرش احساس می‌ کند و دردِ دیگر دردی است که او را تنها در ‫نیمه شب‌ های خاموش به دل نخلستان ‌های اطراف مدینه کشانده… و به ناله درآورده است. ما تنها بر دردی می گرییم که از شمشیرِ ابن مُلجم در فرقش ‫احساس می کند. ‫اما، این دردِ علی نیست؛ ‫دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است، «تنهایی» است، که ما آن را نمی شناسیم! ‫باید این درد را بشناسیم، نه آن درد را؛ که علی دردِ شمشیر را احساس نمی کند، و… ما ‫دردِ علی را احساس نمی ‌کنیم!»

«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در این شب ها فقط به نماز و دعا که حق الله است پرداخته شود و از حقوق اجتماعی افراد که صاحبان میز آن را ضایع کرده اند، حرفی زده نشود!!

«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در این شب ها به مردم گفته شود توبه کنید اما به صاحبان میز با فساد اخلاقی و اقتصادی توصیه ای برای توبه نشود!!

«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در این شب ها، غارتگران بیت المال و رانت خواران و حرام خواران در مراسم شب قدر حضور نمایشی و فریبکارانه داشته باشند و اشک تمساح بریزند و بزرگِ مراسم، شهامت رسوا کردن آنها را نداشته باشد!

«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، شب های قدر، شب های فراموشی همه اشتباهات صاحبان میز باشد درحالیکه حضرت علی (ع) شهید بی عدالتی و جهالت هست و با این آدرس های اشتباهی برای هزارمین بار در همین شب های قدر به دست شیعیانش شهید می شود تا شاید بیدار شویم و مظلومیت و غریبی مولا را بفهمیم!!

و هشدار آخر اینکه: ای تو که صاحبِ پُست و مقام و ثروت و زور هستی و حق الناسِ صدها انسانِ بی گناه بر گردنت هست؛ آگاه باش که در شبهای قدر، خدا حق الناس را از گردنت برنمی دارد… و ای تو که همنشینِ مفسدانِ اخلاقی و اقتصادی هستی و از خلافهایشان خبر داری و کاری نمی کنی؛ آگاه باش اینها حق الناس است و با سکوتت در برابرِ مفسدان، حق مردم بی گناه را زیر پا می گذاری…