ضرورت حمایت از رسانه ها و فعالین خبری مستقل
ضرورت حمایت از رسانه ها و فعالین خبری مستقل

اویاقلیق: حضرت امیرالمومنین علی (ع) خطاب به مالک اشتر: «منتقدین صالح و دلسوز را پیدا کن، اینها را بیاور و نزدیک‎ترین حلقه‎ ی مشاوران خودت قرار بده و بگذار عیب‎های تو را بگویند.» محمدرضا پورمحمدی در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه ‌نگاران، مدیران مسوول و خانه مطبوعات آذربایجان ‌شرقی با وی، امام، انقلاب […]

اویاقلیق: حضرت امیرالمومنین علی (ع) خطاب به مالک اشتر: «منتقدین صالح و دلسوز را پیدا کن، اینها را بیاور و نزدیک‎ترین حلقه‎ ی مشاوران خودت قرار بده و بگذار عیب‎های تو را بگویند.»

محمدرضا پورمحمدی در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه ‌نگاران، مدیران مسوول و خانه مطبوعات آذربایجان ‌شرقی با وی، امام، انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری، جنگ و شهدا و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز های همیشگی مطبوعات و رسانه ‌ها دانست و افزود: به غیر از این موارد که زیرسوال بردن آنها را غیرقابل تحمل می ‌دانم، هیچ خط قرمز دیگری نباید باشد. وی با تاکید بر لزوم بالا رفتن آستانه تحمل مدیران در مقابل رسانه ها اظهار داشت: البته مرز نقد با تخریب و سیاه ‌نمایی باید رعایت شود. استاندار آذربایجان ‌شرقی با بیان اینکه نخستین تجربیات کاری خود را از رسانه و مطبوعات آغاز کرده است، تشریح کرد: اگر بخواهیم جامعه توسعه یافته ‌ای داشته باشیم انسان‌های توسعه یافته، آگاه و مطلع لازم داریم. سخنان امیدوارکننده استاندار فهیم و فرهیخته استان ترسیم کننده مسیر حرکت درست رسانه ها را در سال ۹۸ مشخص نمود و رسانه امیدوار از اینکه با خیال آسوده نسبت به انعکاس دغدغه ها اقدام نمایند. بعد از تاکید استاندار محترم آذربایجانشرقی، در برخی موارد مدیران خود از شکایت کنار رفتند و به نوعی بخش خصوصی را به شکایت بر علیه رسانه ترغیب و تشویق کردند.

رسالت اجتماعی روزنامه ‌نگاران در آگاهی به وقایع و مسائل زندگی عمومی، انعکاس اندیشه‌ ها، نظارت بر مسئولان و دستگاه های اجرایی، واکاوی روندها و فعالیت های مختلف اجتماعی و اداری، دفاع از حقوق مردم و پیگیری مطالبات آنها، افشای سوء جریانات، شناخت عقاید همگانی و تشریح، تفسیر و انتقاد آنها استوار است. رسانه با همه ظرافت و پیچیدگی هایش همواره یکی از کانال ها و دستگاه های ارتباطی مردم و مدیران و به ‌نوعی تریبون مطالبات جامعه بوده است. در ماه های اخیر متاسفانه شاهد افزایش شکایت دستگاه‌های مختلف و بعضا کارخانه های بخش خصوصی که بهانه نام گذاری سال رونق تولید می خواهند هرکاری دلشان خواست انجام بدهند و همه چیز را نابود کنند وکسی به آنها نگوید بالای چشم ات ابرو است!، افراد حقیقی و حقوقی، از رسانه‌ها (خبرگزاری ‌ها، مطبوعات، سایت ها، کانال ها و خبرنگاران آزاد) هستیم. که خود آسیبی فراروی رشد و مطالبه گری رسانه های استان و نقش آفرینی آنان برای دفاع از حقوق مردم و افشای مسائل سوء اقتصادی و اداری می باشد. نقدناپذیری و کاهش آستانه تحمل برخی از مسئولین و گاهاً افراد حقیقی و بعکس فرهنگ علاقه مندی این طیف ها به فرهنگ مدح و تملق که بدترین آسیب اجتماعی و پدیده مذمومی است، مهمترین چالشی است که دامن رسانه ها را گرفته و مسئولان و افراد مورد خطاب بجای پاسخگویی، جوابیه و روشنگری راه شکایت و اعمال فشار را در پیش می گیرند و متأسفانه به علت شرایطی که از قبل وجود داشته بعضاً انتقاد شوندگان حفاظی از امنیت هم به رفتارهای خود پوشانده و نقد از خود را به ‌نوعی متوجه امنیت استان و منطقه تلقی می ‌نمایند که بعضاً هم موفق بوده ‌اند و این مصونیت کاذب سبب شده که هر نقدی را بایکوت و به اقدامات سوء و کج‌ روی خود ادامه دهند. از سوی دیگر بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات در صورت نشر هر نوع مطلب خلاف واقع معترض می تواند جوابیه خود را به همان نشریه ارسال و نشریه موظف به درج آن بی کم و کاست می باشد. در اینجا بدیهی است که پاسخ باید قانع کننده برای نشریه بوده و دادن جوابیه متقابل حق نشریه محسوب می شود.

شکایت از نشریه تنها زمانی مقدور است که بر اساس تبصره ۳ همان ماده (۲۳) نشریه از درج جوابیه امتناع ورزد که در این صورت نیز دادگاه صالحه تنها نشریه را به الزام به درج پاسخ مجبور می کند. متأسفانه رسانه ‌ها هم در مواجهه با این پدیده به علت ضعف ساختار رسانه ‌ای، منفعلانه برخورد کرده و نتوانسته ‌اند زبان جامعه یا همان رکن چهارم دمکراسی باشند و به علت ضعف بنیان ‌های مالی و نهادهای پشتیبانی ‌کننده و عدم تشکلی منسجم عمدتاً و به ‌ناچار سکوت کرده و فضا برای مانوردهی رسانه‌های چاپلوس فراهم می شود. به‌ محض کوچک‌ ترین انتقادی روزنامه‌ نگار نگون ‌بخت و بی ‌دفاع در برابر اتهاماتی همچون؛ نشر اکاذیب، افترا، تشویش اذهان عمومی قرارگرفته و خلاء جدی نهاد های پشتیبان هم زمینه برخورد شکننده را فراهم می نماید. باید تعقیب متهم منوط به اعلام جرم دادستان و اظهار نظر هیات منصفه و وجود دلایل کافی برای تعقیب متهم رسانه ای باشد.

در این میان استانداران و فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در منطقه باید در ایجاد صلح و سازش بین رسانه ها و شاکیان احتمالی، بسط فرهنگ نقدپذیری و پاسخگویی، جلوگیری از شکایت ادارات و نهاد ها از خبرنگاران نقش محوری داشته باشند، لذا کم توجهی و یا سکوت براساس حب و بغض های جناحی در این راستا نمی تواند قابل قبول باشد. امید است مدیران استانداری بعنوان نماینده عالی دولت ودستگاه های نظارتی و امنیتی و دستگاه های قضایی از رسانه های مستقل و دغدغه مند حمایت عالمانه ای داشته باشند چرا هدف همه مان رشد و پیشرفت و توسعه و تعالی میهن عزیزمان ایران اسلامی است. حتی تجربه نظام های غیر اسلامی و استکباری نیز نشان داده است که در جامعه ای که نقد سازنده وجود نداشته باشد رخوت و بی توجهی حاکم می شود، فساد جولان می دهد و عدالت قرانی می شود و در نهایت جامعه به ویرانی و تباهی کشیده می شود. امیدواریم با یاری همه دوست داران واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی در راه پیشرفت وآبادانی کشور موفق و پیروز باشیم.