بانو را درست بشناسیم…
بانو را درست بشناسیم…

اویاقلیق – زهرا عبداله میرزائی: در روز ۲۰ جمادی الثانی، در مکه، حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) صاحب فرزندی به نام حضرت زهرا (س) شدند. رسول اکرم (ص) می ‌فرمایند: «فاطمه، سرور زنان جهانیان است.» فاطمه، در لغت به معنی جدا شده می ‌باشد و دلیل این نامگذاری آن است که: پیروان فاطمه […]

اویاقلیق – زهرا عبداله میرزائی: در روز ۲۰ جمادی الثانی، در مکه، حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) صاحب فرزندی به نام حضرت زهرا (س) شدند. رسول اکرم (ص) می ‌فرمایند: «فاطمه، سرور زنان جهانیان است.»

فاطمه، در لغت به معنی جدا شده می ‌باشد و دلیل این نامگذاری آن است که: پیروان فاطمه (س) به سبب او، از آتش دوزخ جدا شده اند.

حضرت زهرا (س) در برهه ای از تاریخ به دنیا آمد که داشتن دختر ننگ بود و رسول اکرم (ص) با بوسیدنِ دست دخترش، آن هم در زمان عصرِ جاهلیت، مقام دختر را بالا بُرد…

حضرت زهرا (س) آنچنان برای رسول اکرم (ص) مهربانی می کرد که پیامبر (ص) او را «ام ابیها» (مادر پدرش) نامید.

شهید دکتر علی شریعتی در کتاب «فاطمه، فاطمه است» می گوید: «از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است، فاطمه یک زن بود، آنچنان که اسلام می‌ خواهد که زن باشد. «تصویر سیمای» او را پیامبر، خود رسم کرده بود و او را در کوره ‌های سختی و فقر و مبارزه و آموزش های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود. وی در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه شده بود. مظهر یک «دختر»، در برابر پدرش. مظهر یک «همسر»، در برابر شویش. مظهر یک «مادر»، در برابر فرزندانش. مظهر یک «زن مبارز و مسئول»، در برابر زمانش و سرنوشت جامعه‌اش. وی خود یک «امام» است. یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایده آل برای، یک «اُسوه» یک «شاهد» برای هر زنی که می ‌خواهد «شدن خویش» را خود انتخاب کند.»

ایام فاطمیه، فرصت خوبی برای اندیشیدن است؛ اندیشیدنی که به دنبال آن عمل کردن نیز باشد. زندگی کوتاه اما سرشار از درس حضرت فاطمه زهرا (س)، درس هایی برای همه ما دارد که نتیجه دل سپردن به این درس ها، در نهایت رسیدن به رضایت پروردگار می باشد.

آدم ها همواره دنبال قهرمانان هستند تا آنها را برای خود الگو کنند، بی شک انتخاب الگوی شایسته، مسیر رسیدن به کمال را هموار می کند و چه الگویی شایسته تر از حضرت فاطمه زهرا (س) برای بانوان وجود دارد؟! او بهترین و کاملترین الگو هست.

عبادت خالصانه، حجاب، همسرداری، تربیت فرزند، حضور اجتماعی، یاری به فقرا و … تنها بخشی از ویژگی های بارز حضرت فاطمه زهرا (س) هست که می تواند در هر برهه ای از زمان، کاملترین الگو برای همه انسان ها بخصوص بانوان باشد.

مشکلات اخلاقی زیادی که امروزه در خانواده ها، اجتماع و محیط های کاری هست به دلیل نبود الگوی مناسب در زندگی ها می باشد؛ الگویی که اکنون در بیشتر خانواده ها حکمفرماست، الگوی غربی و ضد دینی است.

وقتی در جامعه امروز، بدیها، ضد دین اسلام رفتار کردن ها، بی حجابی ها، رواج شوخی و رفتارهای نامناسب با نامحرم در محیط های کاری، به ارزش تبدیل شود و ضد ارزش ها حکومت کنند، دیگر نباید انتظاری برای ثبات زندگی ها و حفظ حریم ها در جامعه باقی بماند!

وقتی حرف با عمل یکی نباشد، حتی داشتن یک الگوی خوب البته برای حفظ ظاهر، نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه باعث فرار خیلی ها از دین اسلام و الگوهایی چون امامان و حضرت فاطمه زهرا (س) می شود…

وقتی داشتن حجاب و حیا تنها ابزاری برای حفظ کار و فریبِ مردم باشد و در خارج از محیط کاری، بی حجاب ظاهر شدن، دهان کجی به همۀ ارزش های اسلامی باشد، آن موقع است که باید فهمید نه تنها الگوها فراموش شده اند بلکه به یک ابزارِ ضد دین و اسلام گریزی تبدیل شده اند.

شماها که ادعای پیروی از حضرت فاطمه زهرا (س) دارید! کی و کجا ارزش و مقام یک زن اسلامی را به او بازگردانیده اید؟! آیا با طرد و اخراج کردن نیروهای محجبه و عفیف از جامعه، خود را پیرو بانو می دانید؟!

شماها که زن را بزک کرده و در مناسبت های مختلف و انتخاباتی از او به عنوان ابزار جلبِ رای استفاده کرده اید آیا ادعای پیروی از حضرت فاطمه زهرا (س) دارید؟! کی و کجا بانو به شما اجازه داده است ارزش زن اسلامی را تا به این حد پایین بیاورید؟!

شماها که ایام فاطمیه نمایشی برای بانو، خون گریه می کنید و از طرفی دشمن سرسخت زنان مومن و عفیف جامعه هستید! آیا ادعای پیروی از حضرت فاطمه زهرا (س) دارید؟! کی و کجا بانو به شما ناموس فروشی را اجازه داده است؟!

شماها که در محیط های کاری بدترین روابط ناسالم را با خانم های نامحرم دارید! آیا ادعای پیروی از حضرت فاطمه زهرا (س) را هم دارید؟! کی و کجا بانو به شما اجازه داده است تا هوس های کثیف خود را با سوء استفاده از میزهایتان و با عناوین دروغین اسلامی، توجیه کنید؟!

آری ایام فاطمیه کوتاه است و زودگذر؛ باید از این فرصتها برای شناخت درست بانو بهره ببریم، بهره ای که شاید سود و منفعت این دنیایی برای مومنان واقعی نداشته باشد! ولی با اندکی صبر، از بهره ای غیر قابل توصیف در دنیای ابدی بهره مند خواهند شد.