فانتزی های امام جمعه جلفا: این قسمت شهروندبازی
فانتزی های امام جمعه جلفا: این قسمت شهروندبازی

اویاقلیق: دعوت از مردم برای سخنرانی در نماز جمعه در نگاه نخست ابتکار جالبی به نظر می آید. تزریق اعتماد به نفس به مردم برای بیان خواسته هایشان یک ضرورت ملی است و باید بشدت مورد اهتمام کلیت نظام و مسئولین باشد. اما اگر همین ابتکار ظاهرا مردم پسند در شوره‌زار بی کفایتی کاشته شود، […]

اویاقلیق: دعوت از مردم برای سخنرانی در نماز جمعه در نگاه نخست ابتکار جالبی به نظر می آید. تزریق اعتماد به نفس به مردم برای بیان خواسته هایشان یک ضرورت ملی است و باید بشدت مورد اهتمام کلیت نظام و مسئولین باشد. اما اگر همین ابتکار ظاهرا مردم پسند در شوره‌زار بی کفایتی کاشته شود، کاملا نتیجه عکس خواهد داشت.
نامه امام جمعه جلفا به مردم و دعوت از ایشان برای سخنرانی در پشت تریبون نماز جمعه از جنس فانتزی هایی که برای جلب توجه رسانه ای است.
اما قبل از اینکه بخواهیم شوره‌زاری که ایشان در جلفا پدید آورده اند را به تفصیل به رشته کلمات در آوریم بهتر است در رابطه با نامه ایشان به مردم چندین سوال پرسیده شود:

۱ –  جامعه شناسی شرکت کنندگان نماز جمعه جلفا که به ۱۰۰۰ نفر هم نمی رسد چگونه است؟!
۲ –  در طول یکسال گذشته امام جمعه جلفا کجا پایش را روی گلوی مستکبرین داخلی گذاشته است؟!
۳ –  چه کسانی در دفتر ایشان مشغول به کارند؟! واقعا رزومه کارمندان دفترشان را می داند؟!
۴ –  تبدیل تریبون نماز جمعه به رسانه حامی جریان وصولگرا و بی توجهی به مشکلات واقعی جلفا چرا متوقف نمی شود؟!
۵ –  سنجری چندین بار قول آزادسازی قره باغ داده است اما خودش قرائت خانه ای که موسسات قرآنی در آن فعالیت می کردند را بدلیل گستره کاری نهاد امام جمعه(!!) در شهری با جمعیت ۵ هزار نفر، از آنها گرفت و نسبت به یکی از موسسات قرآنی بی مهری های آشکاری کرد بدون اینکه به قدر آن توان تاثیرگذاری در جلفا داشته باشد. سوال اینجاست که سنجری چرا خود را از بند هواهای نفسانی و بلند پروازی های رسانه ای آزاد نمی کند؟!
۶ –  سنجری در مورد رابطه نزدیکش با شرکت آمیکو کی روشنگری خواهد کرد؟! در مورد تلاش خود برای ورود به مجلس چطور؟!  و قس علی هذا …..؟!!!

از اینکه پیشنهاد سنجری بیشتر از موضع ضعف است که دلایل مفصلی دارد بگذریم، این سوالات مطرح می شود:

۱ –  چه کسانی اجازه خواهند یافت در پشت تریبون امام جمعه سخنرانی کنند؟!
۲ –  چقدر از کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند توان ایراد سخنرانی دارند؟!
۳ –  آیا محتوای سخنرانی ها به تائید امام جمعه خواهد رسید و یا آزادی بیان رعایت خواهد شد؟!
۴ –  نزدیکی جلفا به کشور اذربایجان از جمله دلایل تعصبات قومی شدید در آن منطقه است. آیا سنجری جرات تریبون دادن به آنها را دارد؟! اگر تریبون نماز جمعه به عقده گشائی تجزیه طلبانه مبدل شود شعور استعفا و تسلیم خود به مراجع قضائی را خواهد داشت؟!
۵ –  وقتی سنجری در مصاحبه تلفنی با همکار خبرنگارمان رسما خود را همه کاره منطقه می داند اساسا گوش شنوائی برای نقدها خواهد داشت؟!
۶ –  اگر خود سنجری جرات بیان انتقاد علیه امثال نریمانی را ندارد مردم عادی که دست شان جائی بند نیست چگونه امیدوار باشند که در شوره زار بی کفایتی سنجری به صلیب کشیده نشوند؟!
۷-  سنجری در طول یکسال گذشته نشان داده است که نگاه کاریکاتوری به مطالبه‌گری، عدالت خواهی و بیان دستاوردها و مشکلات داشته است. حال چرا می خواهد با شهروندبازی از گرداب خود ساخته نجات یابد؟!
۸-  این فانتزی‌بازی روی دیگری هم دارد و آن اینکه آیا اگر سنجری در مطالبه عدالت گرائی موفق می بود، بازهم مردم را سپر مقابله با مستکبرین داخلی می نمود؟! این هزینه از مردم قرار است چه امتیازاتی برای ایشان داشته باشد؟!
با همه این احوال یک دغدغه جدی در این بین وجود دارد و آن اینکه شهروند بازی سنجری کجای جامعه دینی کشور را هدف قرار داده است؟!
کسان بسیاری پدران خود را کور کرده اند تا «کوراوغلی» نامیده شوند ولی مردم هیچگاه در تشخیص جنس اصلی از بدلی فریب نخورده اند.
حکایت فانتزی بازی های سنجری نیز از این جنس است. تلاش وی برای ارائه نسخه بدلی امام جمعه تبریز! راه به جائی نبرده است و مردم فرق کسی که ذاتا مردمی است را با کسانی که پشت عبا و قبای خود شخصیت اصلی شا را گم کرده می دانند. شهروندان فریب بازی های رسانه ای را نمیخورند. اگر نماز جمعه جلفا موفق می بود چرا اغلب کسانی که سابقا در نماز جمعه جلفا حاضر می شدند الان در نماز جمعه هادیشهر شرکت می کنند؟!

سنجری با فانتزی بازی های کودکانه حرکات واقعی امامان جمعه دیگر شهر را نیز زیر سوال خواهد برد. واقعا دکتر آل هاشم توان ارائه این طرح را ندارد؟! چرا ایشان به جنبش دانشجوئی فرصت ابراز منویات شان را داده است. چرا خود ایشان بجای سر نیزه کردن مردم هر هفته پای درد دلشان می نشیند و ساعت های طولانی به دم مستضعفین، آه شان را به جانش می خرد تا شاید بتواند باری از دوش مردم بردارد؟! آیا سنجری قرار است بعنوان «استاد اسدی» همه فعالیت های مثبت اخیر در تبریز را به محاق ببرد؟!
نگرانی جدی دیگری که این بین وجود دارد بهانه شدن اجرای این طرح جهت جذب بودجه و …. است. واقعا ایشان تامل نکرده اند که تریبون نماز جمعه در کشور ما چقدر حساسیت فوق العاده دارد؟! هزینه گاف ها و بی فکری ها و فانتزی بازی های اینچنینی از جیب چه کسانی پرداخت خواهد شد؟!