نگاهی به طرح استانی شدن انتخابات مجلس !
نگاهی به طرح استانی شدن انتخابات مجلس !

اویاقلیق – ابوالفضل وصالی: بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس در حالی در کمیسیون مجلس آغاز شده است که تصویب و اجرای آن بدون مد نطر قرار دادن مزایا و معایب این طرح و سوالاتی که بر آن مترتب می شود ، از چند جهت چالش برانگیز خواهد بود ! ۱- با توجه به این […]

اویاقلیق – ابوالفضل وصالی: بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس در حالی در کمیسیون مجلس آغاز شده است که تصویب و اجرای آن بدون مد نطر قرار دادن مزایا و معایب این طرح و سوالاتی که بر آن مترتب می شود ، از چند جهت چالش برانگیز خواهد بود !

۱- با توجه به این که اکثریت جمعیت استان ها عموماً درشهر مرکز استان ساکن هستند ، لذا استانی شدن انتخابات موجب گرایش کاندیداها به جلب نظر شهروندان مراکز (دارای رای بیشتر و تاثیر گذار) خواهد شد و چه بسی معضلات و مطالبات شهرستان ها تحت الشعاع مرکزگرایی نمایندگان قرار گرفته و در نتیجه روند مهاجرت به مراکز استان ها شتاب بیشتری پیداکند. معذالک با امعان نظر بر این واقعیت که تمرگز گرایی عامل مهمی در ایجاد معضلات اجتماعی و فرهنگی و سایر مشکلات از قبیل حاشیه نشینی و ترافیک و آلودگی و بروز ناهنجاری ها در شهرهای بزرگ شناخته می شود و ایضاً مغایر با سیاست های مدیریتی کلان مبنی بر تمرکز گریزی است ؛ فلذا باید این موضوع مورد توجه جدی در مطالعه ی جوانب طرح قرار بگیرد !

۲- استانی شدن انتخابات مجلس توان رقابت نمایندگان خصوصاً مستقل مناطق کوچکتر را مقابل افراد متمول و متنفذ که امکان بهره برداری از فرصت های نابرابر مالی و تبلیغاتی و سیاسی را دارند از بین می برد و چه بسی احساس نگرانی مردمان شهرها و مناطق کوچک استان ها از مسدود شدن مجاری قانونی طرح و پیگیری مطالبات و مسایل منطقه ای را به دنبال داشته و منجر به انتخاب گزینه های غیر رسمی دیگری برای مطرح کردن مطالبات گردد !

۳- هر چند می توان نقطه ی قوت انتخابات استانی را تغییر رویکرد از رویه های سنتی و محلی و قومی به لیست های حزبی قلمداد کرد، اما با توجه به توسعه نیافتگی حزبی در عملکردهای سیاسی که مصادیق آن در ادوار مجلس و شوراها قابل رصد است ، این نگرانی همچنان باقی است که حتی مصالح استانی وجه المصالحه ی منافع حزبی در انتخابات استانی قرار گیرد، هر چند از بین بردن فرصت انتخاب کاندیداهای منتسب به اقوام و ملیت ها ی مختلف در کشوری کثیرالمله یک رویکرد منطقی و دمکراتیک محسوب نمی شود !

۴- به نظر می رسد اصلاح سیستم انتخابات به گونه ای که مانع از حضور کاندیداهای متکی به جریان های غیر پاسخگو و بنگاه های خاص سیاسی و اقتصادی شده و وحدت رویه ی بالسویه تبلیغاتی داشته باشد و امکان مطرح شدن افراد صالح و شایسته و صادق و مسوولیت پذیر برای نمایندگی منطقی آحاد مردم فراهم شود ، بیش از توجه به تغییر انتخابات شهرستانی به استانی اهمیت دارد !

۵- هم چنین به نظر می رسد تعیین نمایندگان علی البدل از پروسه ی انتخابات مجلس به تناسب هر منطقه که در هر صورت هزینه های مادی و معنوی و سیاسی هنگفتی صرف برگزاری آن می شود و عموماً در اکثر انتخابات سیاسی و صنفی و تجاری نیز اعمال میگردد، از ضروریات قابل بررسی در انتخابات مجلس باشد تا احیاناً در صورت بروز هر اتفاقی که موجب عدم حضور نماینده ی یک منطقه در مجلس شود ، بلافاصله گزینه ی علی البدل جایگزین گردد و وقفه ای در امور نمایندگی تا برگزاری انتخابات میان دوره ای حاصل نشود !

۶- در هرحال موضوع بررسی رویه ی انتخابات استانی به عنوان یک مساله مهم سرنوشت ساز باید از جوانب و زوایای مختلف مطالعه و کارشناسی شده و عنداللزوم از تجربیات کشورهای موفق که اشتراکات فرهنگی و اقلیمی و اجتماعی مشابه ای دارند، استفاده شود تا امکان تشکیل یک پارلمان قدرتمند و کارآمد و مردم محور و پاسخگو فراهم آید !