پشت پرده عدم اجرای قانون در شهرداری تبریز !
پشت پرده عدم اجرای قانون در شهرداری تبریز !

اویاقلیق: فصل جدید مسابقات ورزش های حرفه ای کشورمان مدتیست آغاز شده و تعدادی از بازیها نیز انجام شده است. شهرداری تبریز از جمله نهادهایی است که چندین تیم ورزشی در سطوح مختلف رقابتهای حرفه ای کشور را مستقیما پشتیبانی مالی کرده و هدایت می کند. هرچند قهرمان پروری و تیمداری حرفه ای جزو الزامات […]

اویاقلیق: فصل جدید مسابقات ورزش های حرفه ای کشورمان مدتیست آغاز شده و تعدادی از بازیها نیز انجام شده است. شهرداری تبریز از جمله نهادهایی است که چندین تیم ورزشی در سطوح مختلف رقابتهای حرفه ای کشور را مستقیما پشتیبانی مالی کرده و هدایت می کند. هرچند قهرمان پروری و تیمداری حرفه ای جزو الزامات هر دولت می باشد و دستاوردهای بسیاری نیز از این طریق عاید کشورمان شده است، اما باید دید قانون در مورد تیمداری شهرداریها چی می گوید.

آیا شهرداریها مجاز هستند تا در زمینه ورزش قهرمانی و تیمداری حرفه ای فعالیت کرده و بودجه خود را صرف این کار بکنند؟ طبق قانون ، شهرداریها موظف هستند زیرساختهای ورزشی از جمله ورزشگاههای مورد نیاز برای شهروندان را تامین و بستر توسعه ورزش همگانی را در شهرها فراهم کنند اما در خصوص ورزش قهرمانی هیچ وظیفه ای برای شهرداریها ذکر نشده است. از سویی دیگر شهرداریها موظف هستند درآمدهای حاصله خود را صرف امور عام المنفعه کنند به طوری که همه شهروندان از صرف آن هزینه بهره ببرند.

طبق قانون صریح شهرداری ها، تنها احداث ورزشگاهها بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است و با این بند جزو وظایف شهرداریها ذکر شده است: احداث بناها و ساختمانهای مورد نیاز محل از قبیل رختشویخانه و مستراح و حمام عمومی و کشتارگاه و میدانها و باغ کودکان و ورزشگاه مطابق اصول صحی و فنی و اتخاذ تدابیر الزم برای ساختمان خانه های ارزان قیمت برای اشخاص بی بضاعت ساکن شهر.

دکتر شکور اکبرنژاد رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در این رابطه به خبرنگار ما گفته است: شهرداریها نباید اعتبارات خود را در زمینه ورزش قهرمانی هزینه کنند و در گذشته نیز این امر به صورت غیر قانونی انجام می شده است.

همچنین دکتر محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو به خبرنگار ما می گوید: اعتبارات شهرداریها نباید برای یک قشر خاص هزینه شود و هزینه‌کرد آن طبق وظایف شهرداری ها باید جنبه عمومی داشته باشد.

حال باید دید با وجود گذشت بیش از یک سال از تصویب مصوبه ای مبنی بر عدم تیمداری شهرداری تبریز در شورای اسلامی این شهر، چرا همچنان تیمهای شهرداری تبریز در لیگهای مختلف حضور دارند؟

شاید گفته شود کناره گیری این تیمها از لیگ های مربوطه جریمه های سنگین فدراسیونهای مربوطه را در پی خواهد داشت؛ اما اولا باید گفت شورای شهر تبریز بیش از یک سال قبل، عدم تیمداری شهرداری تبریز را تصویب کرده است و فرصت کافی برای واگذاری تیمها وجود داشته است و ثانیا جریمه مثلا یک میلیارد تومانی کناره گیری تیمها در برابر هزینه ده ها میلیاردی برای حضور آنها در سطح اول و حرفه ای کشور، رقم چندانی به حساب نمی آید!

لذا این سوال مطرح می شود که چه کسانی و با چه اهدافی اجازه کناره گیری این تیمها و واگذاری آنها به بخش خصوصی را نمی دهند؟ آیا قانون هیچ جایی را در شهرداری تبریز دارد؟ چرا نهادهای نظارتی از جمله شورای شهر، فرمانداری، دادستانی و نهادهای بازرسی هیچ واکنشی را بر عدم اجرای قانون و هزینه کرد بودجه عمومی شهرداری برای قشر خاص ندارند؟

آیا شورای شهر تبریز و به ویژه کمیسیون تحقیق و نظارت آن توجهی دارد تا ببیند مصوبه اش اجرا می شود؟! یا برخی از اعضای همین شورا با اعمال فشار و نفوذ در صدد هستند تا مصوبه همین شورا به مرحله اجرا نرسد؟ و اینکه آیا کسی هست که بر نحوه نظارت شورای شهر نظارت داشته باشد؟

و نهایتا آیا قانون جایگاه واقعی خود را در شهرداری تبریز پیدا خواهد کرد؟