لزوم حمایت واقعی از خلق آثار هنر متعهد
لزوم حمایت واقعی از خلق آثار هنر متعهد

اویاقلیق: برای هنر متعهد خیلی از مطالب گفته شده و شاید هزاران صفحه در این باره به رشته تحریر در آمده است. اما برای درک هنری که متعهد به انسانیت و ارزش های اخلاقی است نمی توان صرفا به تئوری ها اکتفا کرد. هنر متعهد در قاب قابل مشاهده، یک آرمان انقلابی و نقشه راهی […]

اویاقلیق: برای هنر متعهد خیلی از مطالب گفته شده و شاید هزاران صفحه در این باره به رشته تحریر در آمده است. اما برای درک هنری که متعهد به انسانیت و ارزش های اخلاقی است نمی توان صرفا به تئوری ها اکتفا کرد.

هنر متعهد در قاب قابل مشاهده، یک آرمان انقلابی و نقشه راهی است که بتواند هنر را از شر بی هویتی نگاه دارد. برای هنرمندی که دغدغه تجلی تعهد را دارد فرقی نمی کند که ابزارش قلمو باشد و یا خاک رس و یا حتی سنگ ریزه های بی قواره. او عزم کام الهی برای دمیدن حیات بصری به یک قاب و قالب هنری را دارد و به همین دلیل اغلب هنرمندان متعهد هنگام خلق آثار فاخر خود بی وضو نبوده اند و حفظ نام و یاد مفاخر ماندگار و هویت ساز ملی و بومی از جمله تلاش های هنرمندان متعهد در طول تاریخ بوده است.

استاد صابر بقال اصغری از پایه گذاران خلق آثار تابلوسنگ است و هنرمندی های وی در تبریز – از جمله بزرگ‌ترین تابلوسنگ کشور که با همت تیم کاری وی و با یک میلیون سنگریزه تصویر استاد شهریار را ایجاد کرده بودند و نیز در سال ۹۱ تابلوسنگ چهره ۶۵ تن از مشاهیر و مفاخر آذربایجان بر دیوارهای محیطی پارک مفاخر تبریز کار شده بود – شهروندان تبریزی را به وجد آورده است.

این هندمند تبریزی اخیرا در حاشیه افتتاح نمایشگاه خود در منطقه آزاد ارس، برای چندمین بار برای تصویرگری شهدا با سنگ ریزه ها دست به کار شده است.

یکی از مدیران فرهنگی سازمان منطقه آزاد اس به خبرنگار بیداری آذربایجان می گوید: در حاشیه افتتاح نمایشگاه آثار استاد بقال اصغری، ساخت تابلو سنگ شهید حاج عباس عبداللهی شروع شد و اولین سنگ ریزه ها توسط مسئولین منطقه آزاد ارس گذاشته شد.

وی ادامه می دهد: در این روش که توسط استاد بقال اصغری پایه گذاری شده با سنگ ریزه های ساحل رودخانه ها و دریاها، پورتره شخصیتهای ملی مذهبی را می سازند که این آثار ماندگاری بسیار بالایی دارند و بناست این تابلو در هفته دفاع مقدس رونمایی شود.

بقال اصغری علاوه بر هنر ناب خود در زمینه های اجتماعی دیگر نیز سخنان قابل تاملی دارد. بقال اصغری از جمله کسانی است که نسبت به عدم درج نمادهای بومی آذربایجان در روی اسکانس ها انتقاد دارد. بقال اصغری در مورد المان شهری که در تبریز نصب شده معترض بود. او پیشنهاد معناداری هم برای مسئولین داد: «مسئولین محترم هرسال چندبار می‌روید مشهد کاش آثار نصب شده در مشهد را هم ببینید و اینقدر با تقلید با آبروی شهر بازی نکنید.»

او در یادداشت کوتاه خود ضمن ضعیف دانستن تمام المان‌های تقلیدی در سطح شهر تبریز، اظهار کرده بود: «حتی ماهی قرمز هم جزو فرهنگ ما نیست و از چین وارد شده که حالا در میدان اصلی شهر نقش بسته است.»

بقال اصغری از فقدان المان‌های تکم‌چی، فرش، کاراکتر عاشیق و… سخن گفته و نوشته بود: «شهر پر شده است از بابانوئل و سگ‌های والت دیسنی؛ دریغ از حمایت از طرح و فکر تازه.»

بیگانگی برخی مسئولین با فرهنگ بومی و ملی امر تازه ای نیست ولی امیدواریم مسئولین سازمان منطقه آزاد ارس از ظرفیت های هنرمندان متعهدی همچون بقال اصغری نهایت استفاده را ببرند و آثار هنرمندان متعهد کشورمان در آتلیه ها و نمایشگاه ها حصر نشده و با حمایت سازمان منطقه آزاد ارس چهره محیطی شهر به گوهر ناب جلوه های هنر متعهد مزین گردد.