آنتن فروشی شبکه سهند به موسسه قرآنی خاص!
آنتن فروشی شبکه سهند به موسسه قرآنی خاص!

اویاقلیق: سابقا یکی از مجریان توانمند صدا و سیما گفته بود که آقای شبستری نمی گذارد کسی غیر از خودش و رفقای فابریکش در صدا و سیمای استان برجسته شود. اما این رویه گویا هنوز تغییر نیافته و احتمالا اسم نماینده سابق رهبری در آذربایجان شرقی بد درفته است و گرنه تریبون فروشی ها جهت […]

اویاقلیق: سابقا یکی از مجریان توانمند صدا و سیما گفته بود که آقای شبستری نمی گذارد کسی غیر از خودش و رفقای فابریکش در صدا و سیمای استان برجسته شود. اما این رویه گویا هنوز تغییر نیافته و احتمالا اسم نماینده سابق رهبری در آذربایجان شرقی بد درفته است و گرنه تریبون فروشی ها جهت بهره مندی برخی فرصت طلبان، گویا به رویه سازمانی صدا و سیما مبدل شده است.

در برنامه دم افطار سیمای سهند آیتمی قرار داده شده است که به معرفی قاریان و حافظان نوجوان و جوان بومی می پردازد.

مجری – کارشناس این قسمت نیز فردی با سابقه قرآنی و شناخته شده و صد البته دارای موسسه و مدارس قرآنی متعدد با درآمدی قابل توجه است. در آمدی که هر چند به گفته خودشان طبق اساس نامه موسسه به آنها تعلق ندارد! اما گویا نور قرآن هر چقدر که برای معلمان صادق و پاک سرشت قرآنی زندگی زاهدانه ای رقم زده، اما برای امثال ایشان امکان خرید اتومبیل چند ده میلیونی و زندگی خوب در محلهای خوب تر و کلی مزخرفات دنیوی دیگر را فراهم کرده. الحمد الله که این ها همه از فضل الهی است و نه از رانت و بهره کشی اقتصادی از فرهنگ قرآن دوستی و دین گرائی شهروندان!!

در آیتم مورد اشاره، کارشناس برنامه از فرد برجسته قرآنی می پرسد چه کسانی عامل موفقیت شما بوده اند و ایشان نیز پاسخ می دهند که پدر و مادرم. کارشناس برنامه که طبیعتا بخاطر اجرای برنامه، از خانواده و حواشی زندگی میهمان برنامه باخبر است، در واکنشی عجیب از قرآن آموزی مادر میهمان برنامه که اتفاقا در موسسه همین آقای کارشناس بوده است سخن به میان آورده و تاثیر عمیق و جدی این موسسه در موفقیت میهمان برنامه را، هم به وی و هم به دیگران گوشزد می کند!
چند روز قبل تر نیز میهمان این قسمت کسی بود که توانسته بود در سایه زحمات یکی از موسسات بی ادعا و کاملا مردمی و غیر اقتصادی استان موفقیت قرآنی کسب کند. مجری بعد از شنیدن نام این موسسه گویا چنین موسسه ای برای مردم چنان شناخته شده است که نیاز به معرفی نداشته باشد، بی تفاوت از کنارش رد می شود. البته ایشان منت نهاده و کظم غیض کرده اند و از اینکه گوش مهمان بیچاره را نگرفته اند که چرا اسم موسسه دیگر را آورده اند باید خدا را شکر کنیم.
تناقض در معرفی دو موسسه قرآنی این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا موسسات قرآنی، رقبای قرآنی شان را رقیب اقتصادی خود قلمداد می کنند؟!

باید از مدیران سیمای استان پرسید وقتی در یک قسمت از یک برنامه ترکیبی، قرار نیست آموزش قرآن انجام گیرد و یا بحث تخصصی در آن صورت گیرد، چرا بجای استفاده از مجریان حرفه ای از فرصت طلبان سیری ناپذیر و کار نابلد و دوربین دوست استفاده شده است؟!
مسئولین سیمای استان توضیح دهند با چه توجیهی فرصت تبلیغ رایگان برای یک موسسه از میان این همه مجموعه قرآنی را فراهم کرده اند؟!

مدیران سیمای استان توضیح دهند برنامه ای که برای معرفی قاریان و حافظان نخبه استانی تهیه شده است،  برای معرفی نخبگان است؟ یا برای مصادره افکار  عمومی به نفع یک موسسه خاص قرآنی تا همگان موفقیت های قرآنی را به حساب موسسه قرآنی خاص بگذارند ؟!
اگر این موسسه و موسسات شبیه به این که «اقتصادٍ قرآن محور» را بر تولید فرهنگ قرآن ارجحیت می دهند، توفیق قابل توجهی داشتند، رتبه استانی آذربایجان شرقی در مسابقات چند ساله اخیر اوقاف ۳۱ ام نمیشد.

آقای مدیر سیمای سهند بهتر نبود بجای سانسور کردن تنزل رتبه استانی در مسابقات ملی و منطقه ای و تهی شدن برخی موسسات از آموزش های قرآنی و جایگزین شدن شیوه های تولید ثروت از فرهنگ دینی مردم، برنامه ای ترتیب می دادند که به این امر مهم بپردازد؟!
آیا مدیران سیمای سهند می دانند که هر از چند گاهی مدیریت برخی مدارس به اصطلاح قرآنی، دستخوش تغییرات بلاوجه و کاملا میلی می شود و مدیر با سابقه ۲۰ ساله براحتی کنار گذاشته می شود تا دختر ناپخته مدیر موسسه مدیرعامل شود و یا در شعبه ای دیگر داماد خانواده مدیر شود تا زندگی به کام برخی ها شرین شود و شاید اختلاف خانوادگی ختم به خیر شود؟!
آیا مدیران سیمای سهند می دانند مدراس زنجیره ای برخی موسسات از پول چه کسانی ساخته می شود؟! می دانند که کمک های عام المنفعه به نام قرآن جذب می شود ولی در نهایت مدارس غیر انتفاعی با پوسته ای از قرآن و با محتوایی مشابه مدارس غیر انتفاعی مشغول دوشیدن جیب ملتی می شود که به زعم خودشان فرزندان شان در بستر دینی رشد می کنند؟!
آیا مدیران سیمای سهند می دانند، برخی موسسات ثروتمند قرآنی سیاست های لیبرالی را دنبال کنند و به محض باردار شدن کارمندان زن و یا با قبولی در کنکور و یا با ازدواج بانوان شاغل در آن موسسه، به سردی با آنها برخورد می شود و در صورت امکان جایگزین کردن، براحتی و با بهانه های برخا خوش آب و رنگ عذرشان را می خواهند؟!

آیا مدیران سیمای سهند می دانند که با تضعیف موسسات مردمی در سایه سانسور رسانه ای صدا و سیمای استان و میدان دادن به ثروتمندان اقتصاد قرآن محور که در ذات دین چنین اقتصادی دارای حرمت است، آموزش قرآنی در حال تبدیل شدن به یک امر تزئینی و اختصاصی برای خانواده های ثروتمند است؟!
آیا مدیران سیمای سهند می دانند که هزینه هایی که از قرآن آموزان دریافت می شود غالبا برای کادر و معلمین بی ادعای موسسات پر ادعا و ثروتمند هزینه نمی شود؟!
سال قبل در یکی از مدارس زنجیره ای مشهور، دانش آموزانی که مقدار ناچیزی از شهریه  چند میلیونی را نداده بودند در زنگ آخر مدرسه، گرو نگه داشته می شوند و از والدین شان خواسته می شود که با آوردن باقی حساب شان اجازه خواهند داد کودکان شان را ببرند.با اطلاع #بیداری_آذربایجان مصاحبه ای با یکی از والدین این دانش آموزان انجام می گیرد و بصورت سربسته به مدیران موسسه تذکر داده می شود و از آنها در این مورد توضیح خواسته می شود.

ادعای موسسه این بود که شهریه ماهیانه معلمین و کادر مدارس از طریق شهریه های ثبت نام تامین می شود.
از آنها خواستیم که با سند و مدرک نشان دهند که این همه پول دریافتی از مردم چگونه کفاف تامین شهریه های ماهیانه معلم ها را نمی دهد. پاسخ موسسه قرآنی شکایت از پایگاه خبری بیداری آذربایجان(اویاقلیق) بود که البته نتیجه ای فراتر از انتظار در پی داشت.

براستی مدیران سیمای استان از این موارد که تعدادی از موارد بسیار است مطلع اند و باز هم خمیازه می کشند و برای برخی از فرصت طلبان فرش قرمز پهن کرده اند؟!
شخصیت فوق العاده جذاب عبدالله بن زبیر در مختارنامه شاید افسانه ای باشد ولی تفکر او که مکه را برای خود می خواست و آن را ابزار تولید ثروت و قدرت خود کرده بود حقیقتی است که برخی از انقلابیون سابق و تاجر مسلکان به اصطلاح دین دار و قرآن دوست و ظاهرا ولائی را بشدت سرطانی و مست کرده است.

نمی دانم مسئولین محترم توانائی مواجهه با واقعیت پشت پرده برخی از این آقایان به اصطلاح قرآنی و البته تجار توانمند را دارند یا نه اما برای آگاهی افکار عمومی و نشان دادن مظلومیت برخی از مجموعه های قرآنی که واقعا در عین استضعاف شان بسیار بیشتر از موسسات پر ادعا و پول محور، در جهت آموزش های قرآنی و تولید انگیزه های الهی نقش ایفا کرده اند مطالبی ذکر می گردد:
عالی همتانی در این شهر وجود دارند که با وجود ضعف مالی شدید در مکان اجاره ای موسسه قرآنی شان ۱۵۰۰ نفر را جذب کرده بودند که در حال آموزش تقریبا رایگان به آنها بودند. اما بخاطر عدم تامین هزینه های اجاره ملک مجبور به تخلیه مکان و پراکنده شدن شاگردان قرآنی می شود.

اما در پس این حرکت گویا رد پائی از کسانی است که در این سالها بخوبی توانسته اند از قٍبل داشتن تریبون و رسانه و رانت و … خود را تنها برند آموزش های قرآنی جا بزنند، دیده می شود.

ردپائی که بخاطر رویه حرفه ای مدیر موسسه و داشتن رانت های قوی دولتی و قضایی به هیچ وجه قابل اثبات در محاکم قضائی نیست. اما خوشحالی و سرمستی همین افراد در قبال تعطیل شدن موسسه ای با این حجم از دانش آموز قرآنی، اگر نشانه خباثت نباشد، حتما علامت نفاق و نشان دهنده نگاه زبیری به قرآن است.

البته حیای این عالی همتان اجازه نمی دهد بی پروا ماسک از چهره زالو صفتان برکشند اما اگر خود قرآن از زبان وحیانی اش گفته است که «این کلام از سوی اوست و او نیز حافظ آن است»، پس روزی خواهد رسید که مردم ، نفاق لانه کرده در فرهنگ قرآنی را نیز همانند دندان کرم خورده متکبرین قبل و بعد انقلاب بیرون خواهند انداخت.