مخالفان جمهوری اسلامی وتلاش برای برانگیختن اختلافات قومی
مخالفان جمهوری اسلامی وتلاش برای برانگیختن اختلافات قومی

اویاقلیق-رحمت مهدوی/فعال سیاسی: به نظر می رسد مخالفت با جمهوری اسلامی با ورود به دهه پنجم آن وارد مرحله جدیدی شده است. اقدامات علیه جمهوری اسلامی از جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی از همان فردای انقلاب انجام شده و نزدیک به دو دهه وارد حوزه فرهنگی و جنگ نرم شده است. شاید در […]

اویاقلیق-رحمت مهدوی/فعال سیاسی: به نظر می رسد مخالفت با جمهوری اسلامی با ورود به دهه پنجم آن وارد مرحله جدیدی شده است. اقدامات علیه جمهوری اسلامی از جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی از همان فردای انقلاب انجام شده و نزدیک به دو دهه وارد حوزه فرهنگی و جنگ نرم شده است. شاید در دهه پنجم جمهوری اسلامی بیش از هر دوره دیگری شاهد گسترش جنگ نرم باشیم که سالها پیش مقام معظم رهبری هشدار آن را مطرح کرده بودند.

حوزه فرهنگ و جنگ نرم جنبه های مختلف دارد که یکی از مهمترین آن رواج عقاید پان ایرانیستی و سلطنت طلبی است که در مقابل گفتمان جمهوری اسلامی -که نشات گرفته از دین اسلام و مذهب شیعی است – قرار می گیرد. با رشد زیرساختارهای فضای مجازی، وابستگان این عقاید نژادپرستی بیش از هر زمان دیگری فضا را برای نهادینه کردن افکار خود پیدا نموده و با جعل در اسناد و تاریخ و به تبع آن تاریخ سازی، سعی در بدگمانی هر چه بیشتر به نظام جمهوری اسلامی و در راس آن عقاید دینی و اسلامی دارند.

در حال حاضر از مصادیق جنگ نرم می توان: اغوا در دوره ای خاص از تاریخ و نشان دادن برتری آن نسبت به دوره اسلامی، دشمنی جمهوری اسلامی با اقوام و ناتوانی جمهوری اسلامی در حل بسیاری از معضلات که ریشه در فرهنگ جامعه دارد نه سیستم سیاسی اشاره کرد. در این میان تلاش برای برجسته کردن چهره دشمنی جمهوری اسلامی با اقوام از مهمترین حوزه های جنگ نرم است.

در این میدان بسیاری از افراد، گروها و رسانه ها بعد از ناامیدی در سقوط جمهوری اسلامی از راههای سیاسی، اقتصادی و نظامی تمام تلاش و کوشش خود را برای برانگیختن اختلافات قومی- مذهبی بسته اند. این افراد که شدیداً تحت تاثیر عقاید سلطنت طلبی و پان ایرانیستی هستند طی سالهای اخیر توانسته اند با نفوذ به رسانه ها و دستگاههای مختلف، اقوام و مطالبات آنها را مورد هتاکی و تمسخر قرار دهند و اینطور وانمود نمایند که صدای رسمی جمهوری اسلامی هستند و در این سیستم سیاسی هیچ جایی برای اقوام وجود ندارد.

یکی از مهمترین مطالبات اقوام در حوزه فرهنگی تدریس زبان مادری است. در حالی که در قانون اساسی به صراحت از این حق دفاع شده و طی سالهای اخیر با فراهم آوردن زمینه تدریس زبان مادری در دانشگاهها بدون هیچ مشکلی با موفقیت صورت گرفته و می رود که این زمینه در مدارس و… فراهم گردد، برخی از روی عصبانیت و افراطی گری که ناشی از موفق بودن تدریس زبان مادری در دانشگاه ها است، سعی در امنیتی کردن این مسئله دارند. جای تعجب است در حالی که ۴۰ سال پیش تدوین کنندگان قانون اساسی نسبت به زبان مادری نگاه فرهنگی داشته اند، بعد چهار دهه، عده ای در قالب روشنفکری و با شعاری های مردم سالاری، آزادی بیان و… برآشفته شدند و سعی در امنیتی کردن بحث تدریس زبان مادری دارند.

 طی چند روز اخیر برخی رسانه ها و اشخاص که هنوز از عملکرد خود در دوران مدیریتی شان چیزی برای ارائه به شکل مکتوب ندارند، از طریق جایگاههای قانونی به دنبال دامن زدن به اختلافات قومی هستند. این رسانه ها تحت تاثیر افکار پان ایرانیستی، اشخاصی که دارای نگاهی حداقلی به دین دارند همچون احمد کسروی، یا برخی اساتید اخراجی با انکار اصول قانون اساسی در واقع می خواهند به جامعه القا نمایند که سیستم جمهوری اسلامی هیچ جایگاهی برای اقوام و در راس آن زبان مادری قائل نیست تا بدین ترتیب اقوام را نسبت به سیستم مرکزی ناامید و دلسرد نمایند. به عبارتی آنها چون از طریق نفوذ به مجاری رسمی و قانونی بر این اختلافات دامن می زنند اینگونه می خواهند به جامعه القا کنند که آنها صدای رسمی جمهوری اسلامی هستند.

بنابراین باید از طریق رسانه های مستقل و ملی این روشنگری داده شود که این رسانه ها که بعضا صرفا به صورت اینترنتی منتشر می شوند و قابل دسترسی در دکه ها نیستند و بیشتر از طریق فضای مجازی و اختلاس های مالی توانسته اند سری بین روزنامه ها در بیاورند تریبون رسمی جمهوری اسلامی نیستند و از طرفی دیگر نهادهای رسمی کشور چون مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و .. با مهیا کردن زمینه ها و زیرساختهای تدریس زبان مادری و آموزش به زبان مادری در مدارس، نقشه های شوم طیفهای متحجر و چند چهره را عریان سازند، چرا که اگر این طیف از افراد و رسانه ها اگه دنبال اختلاف و دشمنی نبودند، دلیلی نداشت که اصول مندرج در قانون اساسی در ارتباط با زبان مادری را تحریف نمایند. این افراد و اشخاص که خود را در قالب جمهوری اسلامی تعریف می نمایند شایسته و بایسته است که به جای ترویج افکار کسروی ها، پهلوی ها، اساتید اخراجی و.. بر دیدگاه مقام معظم رهبری پافشاری نمایند که اخیرا در باب زبان ترکی کلیپی در صفحات مجازی رسمی ایشان منتشر شد که بر یک مادرترک زبان توصیه می نمودند که در یادگیری زبان به فرزند خود، زبان تورکی را در اولویت قرار دهد.