تاملی بر نصب تصاویر مشاهیر آذربایجان در خیابانهای تبریز!
تاملی بر نصب تصاویر مشاهیر آذربایجان در خیابانهای تبریز!

اویاقلیق: نصب تصاویر و تمثال برخی شخصیت ها از طرف معاونت خدمات شهرداری تبریز در سطح شهر که ظاهراً به مناسبت « تبریز ۲۰۱۸» انجام می گیرد هرچند در نفس خود کار مثبتی به شمار می رود اما از آنجائیکه از طرف یک حوزه غیر تخصصی به آن مبادرت شده است جای بسی تامل و […]

اویاقلیق: نصب تصاویر و تمثال برخی شخصیت ها از طرف معاونت خدمات شهرداری تبریز در سطح شهر که ظاهراً به مناسبت « تبریز ۲۰۱۸» انجام می گیرد هرچند در نفس خود کار مثبتی به شمار می رود اما از آنجائیکه از طرف یک حوزه غیر تخصصی به آن مبادرت شده است جای بسی تامل و احتیاط دارد !
اینکه آذربایجان در طول تاریخ مشاهیر و نام آوران بسیاری را در دامان خود پرورده است که برخی از آن ها در عرصه های علم و ادبیات و تاریخ و صنعت شهرت فرا ملی هم دارند، هیچ تردیدی نیست و لیکن ورود معاونتی که شرح وظایف آن اولویتاً نظافت شهری و رفع معضلات روزمره ی شهروندان است به بحث مشاهیر ، مصداق بارز تداخل وظایف با دیگر موضوعاتی است که خود متولی خاصی دارد و از آن جمله وجود معاونت عریض و طویل فرهنگی اجتماعی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و همچنین اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تبریز که در تمام شهرداری های مناطق و سازمان ها هم شاخه دارد ، اجازه نمی دهد یک حوزه ی غیر تخصصی ولو اینکه مدیریت آن به هر طریق خود را علاقمند به مسایل فرهنگی و یا احیاناً شخصیتاً ذی مدخل در این حوزه بداند ، در امور مزبور دخالت کند !
این در حالی است که شورای اسلامی شهر نیز دارای کمیسیون فرهنگی است و باید در سیاست گذاری های فرهنگی نقش آفرینی کرده و نسبت به عملکرد دستگاه های اجرایی این حوزه نیز نظارت داشته باشد .
اگر قرار باشد یک حوزه ی غیر تخصصی در وظایف تخصصی یک و یا چند حوزه دخالت کند و بدون هماهنگی با واحدهای ذیربط اقداماتی را انجام دهد که علاوه بر هزینه تراشی مادی احتمال خطاهای اجرایی و چه بسی خسارات معنوی هم ایجاد کند ، سنگ روی سنگ بند نمی شود و مبادرت به آن بیانگر نا بسامانی مدیریتی کلان شهر است !
حال سوال این است که انتخاب مشاهیر چه ضابطه ها و معیارهایی باید داشته باشد ؟ آیا افراد در قید حیات می توانند الزاماً در اولویت مطرح شدن به عنوان « مشاهیر » باشند ؟ چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که در انتخاب مشاهیر علایق و سلایق فکری و سیاسی دخالت داده نشده است ؟! و آیا نهاد انتخاب کننده مشاهیر بر کل تاریخ مدنی و شخصیت های نقش آفرین آن اشرافیت دارد ؟ و آیا با سایر دستگاه های ذیربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان میراث فرهنگی ، سازمان اسناد ملی و قس علی هذا هماهنگی شده است ؟ آیا اولویت ها در انتخاب ترتیب مشاهیر رعایت شده است ؟ آیا کیفیت طرح و اندازه و محل نصب تصاویر با شان مشاهیر همخوانی دارد ؟! و چندین سوال مشابه دیگر که باید در ورود به این حوزه به آن ها پاسخ داده شود !
یادم می آید چند مدتی پیش در مراسمی که جمعی از مقامات و مسوولین کشوری و منطقه ای هم در آن حضور داشتند ، استاندار وقت در پشت تربیون به قصد اشارت به غنای تاریخ آذربایجان از « کسروی» و« تقی زاده » به عنوان « شخصیت های لا نظیره تاریخ آذربایجان »
نام برد که البته موجب بهت و حیرت و تاسف بسیاری از حاضران شد بطوریکه امام جمعه وقت از همان تریبون بر استاندار تاخت و شخصیت های نا مبرده ی وی را « خبیثان لانظیره ی تاریخ » معرفی کرد !
فلذا اگر اقدام معاونت خدمات شهری در نصب تصاویر مشاهیر آذربایجان با هماهنگی ارکان فرهنگی شهرداری و دستگاه های ذیربط و از جمله کمیسیون فرهنگی شورا ی شهر انجام می گیرد و در انتخاب مصادیق آن روال تحقیقی و تثبیتی رعایت شده است ، حداقل باید امضاء تابلوها
عرفاً به نام مشترک شورا و شهرداری باشد و در قبال انتخاب برخی تصاویر به اهالی فرهنگ و ادب پاسخ گفته شود و گر نه باید از ادامه خود محورانه چنین اقداماتی جلوگیری گردد !