کاهش ۱۴ درصدی بارش در آذربایجان غربی نسبت به متوسط دراز مدت
کاهش ۱۴ درصدی بارش در آذربایجان غربی نسبت به متوسط دراز مدت

کیومرث دانشجو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مقایسه بارندگی های امسال و پارسال پرداخت و افزود: میزان بارش در سال آبی جاری ۳٫۶ درصد، معادل ۲٫۷ میلیمتر بیشتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.وی اضافه کرد: آذربایجان غربی دارای سه حوضه آبریز زاب، دریاچه ارومیه و ارس است که […]

کیومرث دانشجو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مقایسه بارندگی های امسال و پارسال پرداخت و افزود: میزان بارش در سال آبی جاری ۳٫۶ درصد، معادل ۲٫۷ میلیمتر بیشتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی دارای سه حوضه آبریز زاب، دریاچه ارومیه و ارس است که طبق معمول سال های گذشته حوضه زاب بیشترین بارش ها را به خود اختصاص داده و متوسط بارش در سال آبی جاری در این حوضه حدود ۱۱۸ میلیمتر بوده است.
وی با اشاره به بارش ۱۰۱ میلیمتری در مدت مشابه سال آبی گذشته و متوسط ۱۵۹ میلیمتری بارش درازمدت در این حوضه، اظهار کرد: در حوضه زاب نیز نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۱۷ درصدی و نسبت به دراز مدت شاهد کاهش ۲۶ درصدی بارش ها هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در سال آبی جاری در حوضه دریاچه ارومیه نیز ۷۱ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده که ۹ درصد معادل، ۶ میلیمتر بیشتر از سال آبی گذشته و ۲۵ درصد، معادل ۲۳ میلیمتر کمتر از متوسط درازمدت بوده است.
دانشجو وضعیت حوضه آبی ارس را متفاوت با ۲ حوضه دیگر برشمرد و گفت: در این حوضه که سال گذشته شاهد پرآبی قابل توجهی به ویژه در خصوص بارش برف بودیم، امسال کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته و افزایش بارش نسبت به متوسط درازمدت را شاهد هستیم.
وی افزود: در سال آبی جاری ۷۹٫۳ میلیمتر بارش در این حوضه آبی ارس اتفاق افتاده که حدود سه میلیمتر کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.
وی اضافه کرد: این در حالی است که میزان بارش در این حوضه حدود ۲۲ میلیمتر معادل ۳۷ درصد بیشتر از متوسط درازمدت را نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: بارش های آذرماه در هر سه حوضه آبی این استان نسبت به آذرماه سال گذشته کمتر است که امیدواریم در روزهای آینده این روند جبران شود.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ۲۷ ایستگاه پایش بارش در استان دارد که در شهرستان های ارومیه، خوی، میاندوآب، بوکان، ماکو، سلماس، سردشت، پیرانشهر، تکاب، شاهین دژ، مهاباد، اشنویه، نقده، چالدران، پلدشت، چایپاره واقع شده است.
۸۱۳۷/۳۰۷۲
** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: علیرضا فولادی