مسمومیت ۱۰۱ زنجانی با منوکسید کربن در سالی که گذشت
مسمومیت ۱۰۱ زنجانی با منوکسید کربن در سالی که گذشت

«علیرضا زراعتچی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که طی پارسال در استان زنجان ۱۰۱ نفر با منوکسید کربن مسموم شدند، گفت: این آمار طی هشت ماهه نخست سال ۴۲ نفر بوده است. وی ادامه داد: از این ۱۰۱ نفر، ۱۴ نفر از بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن فوت شدند که از […]

«علیرضا زراعتچی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که طی پارسال در استان زنجان ۱۰۱ نفر با منوکسید کربن مسموم شدند، گفت: این آمار طی هشت ماهه نخست سال ۴۲ نفر بوده است.

وی ادامه داد: از این ۱۰۱ نفر، ۱۴ نفر از بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن فوت شدند که از این ۱۴ نفر هم ۴ نفر زیر ۱۴ سال سن داشتند. هم‌چنین این آمار در هشت ماهه امسال دو نفر بوده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان با اشاره به این‌که با فرا رسیدن ایام سرد سال احتمال مسمومیت با گاز منوکسید کربن افزایش می‌یابد، از همین‌رو پیشگیری از بروز این حوادث لازم است، گفت: ۷۵ درصد حوادث مرتبط به مسمومیت با منوکسید کربن مربوط به دودکش بخاری‌ها است و اگر مشترکین توجه ویژه داشته باشند در کاهش حوادث بسیار مؤثر است.

زراعتچی افزود: گیجی، کرختی مزمن، سردرد ناگهانی و بدون علت از علائم شایع گازگرفتگی است که افراد سالم چون علائم ذکر شده دیرتر در آن‌ها بروز می‌کند باید کاملاً هوشیار بوده و با مشاهده این علائم، در افرادی که حساس‌تر هستند، سریع کمک‌های اولیه را انجام دهند.

وی تصریح کرد: علائم گازگرفتگی بستگی به میزان منوکسید کربن موجود در فضای حادثه دارد. در ابتدا علائم خفیف است و به‌صورت گیجی، کرختی مزمن و در واقع علائمی شبیه یک آنفلوانزا خود را نشان می‌دهد که افراد در مواجهه با چنین علائمی، باید به وجود گاز منوکسید کربن در فضا شک کنند.

انتهای پیام