گله مندی استاندار از همکاری ضعیف بانکهای زنجان
گله مندی استاندار از همکاری ضعیف بانکهای زنجان

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، پس از گزارش رئیس شعب بانک ملی از روند پرداخت تسهیلات؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به آخرین وضعیت تسهیلات پرداخت شده در طرح رونق تولید و رسیدگی به پرونده متقاضیان اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلات یک […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، پس از گزارش رئیس شعب بانک ملی از روند پرداخت تسهیلات؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به آخرین وضعیت تسهیلات پرداخت شده در طرح رونق تولید و رسیدگی به پرونده متقاضیان اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلات یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریالی شده اند.
ناصر فغفوری افزود: ۲۰ طرح آماده تصویب با ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز ، ۱۴۴ پرونده در مرحله بررسی با اعتبار مورد نیاز یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال و ۱۱۳ پرونده در شبکه بانکی مردود شده اند.
وی مهمترین مشکل موجود در پرداخت تسهیلات را عدم ثبت اطلاعات متقاضیان و دریافتکنندگان تسهیلات در سامانه بهین یاب اعلام کرد و یادآورشد: هم اکنون بانک ها سه هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار به ۷۸۰ طرح پرداخت کرده اند اما این اطلاعات در سامانه ثبت نشده است.
فغفوری ثبت نشدن این اطلاعات در سامانه را منجر به کم نشان دادن عملکرد استان در طرح رونق تولید برشمرد و تصریح کرد: زمانی که بانک اقدام به تمدید پرداخت تسهیلات به متقاضان بدون ثبت در سامانه می کند، خود متقاضی هم برای ثبت این اطلاعات در سامانه اقدامی نخواهد کرد.
استاندار زنجان هم پس از شنیدن توضیحات مدیران شعب بانک ها مبنی بر اینکه سیستم بانکی در استان ها مجوز پرداخت تسهیلات بیش از ۳۰ میلیارد ریال را ندارد، به معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع خود دستور داد تا طی نامه ای خطاب به وزیر کشور درخواست کند که موضوع افزایش اختیارات استان ها در پرداخت تسهیلات تصویب شود.
اسدالله درویش امیری در خصوص عملکردهای ابلاغ شده به سیستم بانکی در حوزه پرداخت تسهیلات و معرفی طرح ها، اضافه کرد: ۱۸۴ فقره پرونده به بانک صادرات به مبلغ یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، ۱۰ فقره به بانک صنعت و معدن به مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال و بانک ملی ۵۲ پرونده به مبلغ ۵۶۰ میلیارد ریال اعلام شده است.
وی افزود: تکلیفی بانک سپه ۲۶ پرونده به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال، کشاورزی ۵۰۰ فقره با ارزش ۸۹۰ میلیارد ریال، انصار ۶ پرونده با ۴۵۰ میلیارد ریال و سامان ۱۱ فقره پرونده به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال ابلاغ شده است.
درویش امیری اظهار کرد: در مجموع ۷۸۰ پرونده با تسهیلات مورد نیاز سه هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال به سیستم بانکی ابلاغ شده اما عملکرد قابل قبولی ثبت نشده است.
پس از این سخنان استاندار نوبت مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در خصوص همکاری سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی بود که منجر به گلایه از ۲ بانک ملت و صادرات شد.
هدایت صفری از همکاری قابل توجه بانک ها قدردانی کرد و یادآورشد: طی ۲ ماه گذشته ۳۱ درصد از منابع مورد نیاز اشتغالزایی افراد تحت پوشش این نهاد پرداخت شده است.
موسوی معاون نوسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان زنجان، مسئول دیگری بود که بنا شد از عملکرد بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی گزارش ارائه دهد.
موسوی از ارتقای جایگاه استان در زمینه طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی کل کشور خبر داد و رتبه زنجان را ۱۵ در کل کشور اعلام کرد.
معاون نوسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان زنجان در ادامه رتبه عملکرد بانک رفاه این استان در کشور را ۲۵، بانک صادرات را سه، بانک مسکن ۱۴، بانک ملت پنج، بانک تجارت ۶، بانک سپه یک و بانک ملی را پنج برشمرد.
موسوی سهمیه مصوب استان زنجان در پرداخت تسهیلات نوسازی را طی سال جاری ۳۲۰۰ فقره اعلام کرد و از باقی ماندن ۳۸۶ فقره تا کنون اعلام کرد.
استاندار زنجان با شنیدن این آمار تاکید کرد: از مسائلی که در زلزله سرپل ذهاب خود را نشان داد، بافت فرسوده روستایی بود که تمامی آن تخریب شده بودند.
درویش امیری پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال تسهیلات نوسازی و بازسازی خانه روستایی را زمینه ساز ساخت سرپناهی امن برای روستایی خواند که می تواند در زمان وقوع زلزله از ایجاد انبوهی از خسارات جلوگیری کند.
وی بر لزوم همکاری تمام کارشناسان و کارمندان بانک ها در پرداخت تسهیلات ایمن سازی بافت روستایی تاکید کرد و مجموع اعتبار مورد نیاز پرداخت به متقاضیان روستایی را ۹۰ میلیارد ریال برشمرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استان زنجان هم در ادامه این جلسه اعلام کرد: در کنار پرداخت تسهیلات مورد نیاز متقاضیان طرح رونق و نوسازی خانه های روستایی باید به فکر دریافت معوقات هم بود.
فرامرز نیک سرشت اضافه کرد: هم اکنون ۱۸ هزار واحد روستایی در معرض خطر هستند و باید سریعتر نوسازی و بازسازی شوند.
جلسه شورای هماهنگی بانک ها در حالی به پایان رسید که بانک ها مهمترین عامل همکاری کمرنگ خود در پرداخت تسهیلات نوسازی روستایی را عدم همکاری برخی دریافت کنندگان تسهیلات در بازپرداخت معوقات اعلام کردند.
استاندار زنجان در حالی جلسه شورای هماهنگی بانک ها را برگزار کرد و به پایان رساند که خواستار افزایش همکاری و تعامل بانک ها با متقاضیان و پرداخت تسهیلات شد.
۳۰۰۱/۸۰۶۸
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش