فرهنگ سازی برای پیشگیری از وقوع جرم مقدم بر پیشگیری قضایی
فرهنگ سازی برای پیشگیری از وقوع جرم مقدم بر پیشگیری قضایی

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از روز سه شنبه ایرنا، رئیس کل دادگستری زنجان در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم این استان گفت: پیشگیری از وقوع جرایم نمی‌تواند تنها کار دستگاه قضایی باشد و این امر یک موضوع عمومی است و همه باید باهم تعامل و همکاری گسترده داشته باشند.جعفر گلمحمدی افزود: […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از روز سه شنبه ایرنا، رئیس کل دادگستری زنجان در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم این استان گفت: پیشگیری از وقوع جرایم نمی‌تواند تنها کار دستگاه قضایی باشد و این امر یک موضوع عمومی است و همه باید باهم تعامل و همکاری گسترده داشته باشند.
جعفر گلمحمدی افزود: نزاع همراه با ضرب و جرح، کلاهبرداری و تخریب اموال از جمله جرایم افزایش یافته نسبت به سال گذشته هستند.
این مسئول خاطرنشان کرد: البته این آمار به منزله نا امن بودن استان در این زمینه ها نیست، اکنون زنجان سال هاست در زمینه امنیت، تعدد وقوع جرم و تعداد پرونده نسبت به جمعیت جزو سه استان امن کشور محسوب می شود.
رئیس کل دادگستری استان زنجان تاکید کرد: وی اضافه کرد: کارشناسان، اساتید دانشگاه و پژوهشگران در موضوع جرایم خشن در زنجان ۷۵ راهکار را به این نهاد پیشنهاد داده اند، که باید در سطح جامعه به تناسب این راهکارها اجرا شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه باید چرایی بروز آسیب های اجتماعی مانند خودکشی در جامعه بررسی و علت یابی شود، گفت: باید دید چرا یک شخص به بهانه فقر، فاصله طبقاتی و ۱۰ها دلیل دیگر خودکشی می کند، در حالی که همین مسائل در جوامع دیگر کشورها هم وجود دارد و منجر به خودکشی نمی شود.
سید بیوک موسوی با تبیین اهمیت مهارت های گفت و گوی فردی، افزود: جامعه به شدت از فقدان این مهارت رنج می برد و باید به طور بنیادین روی این مسئله تمرکز کرده و علل آن را ریشه یابی کنیم.
وی تاکید کرد: جوامع علمی، دانشگاهی و دستگاه های متولی باید با پژوهش های خود چرایی مغفول ماندن این شاخص مهم را در خانواده و نظام آموزشی تبیین کرده و برای آن راهکار بیاندیشند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه شناسایی ریشه‌ آسیب ها باعث ارائه راهکار بهتر می شود، یادآوری کرد: برای مقابله با آن باید آن ریشه ها را خشکاند.
حجت الاسلام مسعود صفی یاری تاکید کرد: اصلاح سبک زندگی یکی از مولفه های اساسی برای شکست جامعه اسلامی و انقلابی ایران از سوی دشمن بوده و رهبر معظم انقلاب هم تاکید زیادی روی اصلاح این سبک برای خنثی کردن نقشه دشمنان دارد.
وی ادامه داد: نباید مسئولان نسخه های غربی مثلا نشاط آور در جامعه را که در خود آن کشورها جواب نداده، برای مردم ایران بپیچند، باید ملاک عمل را اسلام قرار دهیم.
فرماندهی انتظامی استان نیز در این جلسه گفت: شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی در حوزه فضای مجازی استان زنجان هستیم.
سردار علی آزادی با بیان اینکه خشونت، سرقت و کلاهبرداری نسبت به سال گذشته در زنجان افزایش یافته، تصریح کرد: این استان در بروز قتل جزو آخرین استان های کشور به شمار می آید.
وی تاکید کرد: در سال های گذشته در این استان آدم ربایی و سرقت مسلحانه از بانک نداشته ایم و نشان گر سطح بالای امنیت اجتماعی در این منطقه است.
فرمانده انتظامی استان افزود: پیشگیری فرهنگی اجتماعی به مراتب هزینه کمتر و نتیجه بیشتری نسبت به پیشگیری پلیسی و قضایی دارد و باید این مسئله در جامعه فرهنگ سازی شود.
سردار آزادی اظهار کرد: چرا که اولویت با فرهنگ و جامعه هست و نقش مساجد، دانشگاه ها و مدارس در این مسئله مهم و تاثیر گذار است.
سرقت تعزیری ۴۰ درصد و ضرب و جرح عمدی در سال گذشته ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۴ در این استان افزایش داشته است.
۳۲۱۶/۸۰۶۸
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش