۴۶ درصد از مسکن روستایی اردبیل مقاوم نیست/وضع نامطلوب ۳ شهر
۴۶ درصد از مسکن روستایی اردبیل مقاوم نیست/وضع نامطلوب ۳ شهر

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، با وجود اینکه بخش اعظمی از جمعیت استان اردبیل در روستاها زندگی می‌کنند اما دغدغه مقاوم‌سازی مسکن روستایی پابرجا بوده و با هر حادثه دلخراش زمین‌لرزه در سایر استان‌ها، مجدداً یادآوری می‌شود. متأسفانه استقبال از طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی مقبول نبوده و با وجود اینکه […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، با وجود اینکه بخش اعظمی از جمعیت استان اردبیل در روستاها زندگی می‌کنند اما دغدغه مقاوم‌سازی مسکن روستایی پابرجا بوده و با هر حادثه دلخراش زمین‌لرزه در سایر استان‌ها، مجدداً یادآوری می‌شود.

متأسفانه استقبال از طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی مقبول نبوده و با وجود اینکه دولت نیز در افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ بهره اقداماتی ترتیب داده اما همچنان وضعیت مطلوبی در مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی نداریم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در کل استان ۱۱۹ هزار و ۳۸۷ واحد مسکونی روستایی داریم که در سرشماری سال ۹۵ نفوس و مسکن، ۸۴ درصد از آن یعنی به عبارتی ۱۰۰ هزار و ۲۸۵ واحد کم‌دوام و بی‌دوام تشخیص داده شده است.

فرهاد سبحانی متذکر شد: به منظور بهسازی مسکن روستایی در سال ۸۴ طرح ویژه اعطای تسهیلات مطرح و در سال ۸۵ به سراسر کشور ابلاغ شد اما از آن تاریخ تا به امروز نزدیک ۵۴ درصد از مسکن روستایی و به عبارتی ۵۴ هزار واحد را مقاوم کردیم.

وی افزود: علاوه بر این در زلزله سال ۷۵ اردبیل که خسارت جانی و مالی قابل‌توجهی به دنبال داشت، ۱۱ هزار واحد مسکونی دیگر نیز مقاوم‌سازی شد و به غیر از تعداد ذکر شده مابقی مسکن روستایی مقاوم نیست.

مشگین شهر، گرمی و خلخال در وضعیت خطرناک

مدیرکل بنیاد مسکن استان تأکید کرد: در صورتی که زمین‌لرزه‌ای رخ دهد وضعیت مقاومت و دوام مسکن روستایی در شهرستان‌های نیر، سرعین، بیله سوار و پارس آباد بهتر از سایر مناطق استان است.

به گفته سبحانی در مقابل سه شهرستان مشگین شهر، خلخال و گرمی در وضعیت خطرناکی بوده و در مرکز استان نیز به غیر از بخش مرکزی روستاهای مابقی بخش‌ها وضعیت مطلوبی در مقاوم‌سازی مسکن روستایی ندارند.

وی افزود: دولت دو نوع تسهیلات برای مقاوم‌سازی در اختیار روستاییان قرار می‌دهد که برای مجموعه‌سازها با چهار درصد بهره و برای انفرادی ساز با پنج درصد بهره پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تأکید کرد: تسهیلات شامل ۱۸ میلیون تومان برای ساخت‌وساز ساده و ۲۰ میلیون تومان برای ساخت‌وسازی است که در بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کرده است.