اجرای پروژه های حفاظتی در ۱۰۰ هکتار از  مراتع «آرپاچای» زنجان
اجرای پروژه های حفاظتی در ۱۰۰ هکتار از  مراتع «آرپاچای» زنجان

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، حسین حسینی‌منفرد ظهر سه شنبه در جلسه آبخیزداری، افزود: پروژه های حفاظتی در ۱۰۰ هکتار در منطقه پایلوت«آرپاچای» زنجان انجام شد. وی اظهار کرد:  با اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری در بخشی از منطقه پایلوت آرپاچای، باعث شد که مردم منطقه به دلیل […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، حسین حسینی‌منفرد ظهر سه شنبه در جلسه آبخیزداری، افزود: پروژه های حفاظتی در ۱۰۰ هکتار در منطقه پایلوت«آرپاچای» زنجان انجام شد.

وی اظهار کرد:  با اجرای پروژه های آبخوان داری و آبخیزداری در بخشی از منطقه پایلوت آرپاچای، باعث شد که مردم منطقه به دلیل پرآب شدن چشمه ها و سفره های آب زیرزمینی و سرسبزی باغات و افزایش پوشش گیاهی از دستگاه های متولی و مسئولان مربوطه ابراز رضایت نمایند  و خواستار ادامه این پروژه با همکاری مردم در کل منطقه شوند.

مدیر اجرایی مدیریت جامع منطقه پایلوت آرپاچی زنجان افزود: حوضه آبخیز آرپاچای به عنوان حوضه پایلوت انتخاب شده است و در این طرح اهداف توسعه پایدار برای منطقه روستایی پیش‌بینی شده است.

منفرد تاکید کرد: رویکرد یونسکو در حوزه فرهنگ‌سازی  است  و این سازمان بر آموزش زنان روستایی به عنوان افراد موثر در پیشرفت جوامع و تربیت نسل‌ها آینده، تاکید دارد و ۴۰ روستا برای توسعه پایدار روستایی در سطح استان زنجان انتخاب شده است و از این تعداد هفت روستا در حوضه آبخیز آرپاچای قرار دارد.

وی افزود: آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران از مهم‌ترین محورهای طرح مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز آرپاچای در استان زنجان است و در همین زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی برای اهالی روستاها پیش بینی شده است.

مدیر اجرایی مدیریت جامع منطقه پایلوت آرپاچی افزود: بیشتر جمعیت روستاها را زنان تشکیل می‌دهند و این افراد در محیط روستایی در تامین معیشت، تولید صنایع دستی، تولید فرآورده‌های لبنی و توسعه گیاهان دارویی نقش موثری دارند.

منفرد افزود: جنگلکاری مشارکتی دراین منطقه در حدود ۴۵ هکتار با گونه های پسته، مو، بادام، سرو و کپه کاری مشارکتی به مساحت ۵۰ هکتار و نهالکاری مشارکتی گل محمدی به مساحت ۷ هکتار از اقدامات اساسی صورت گرفته برای فراهم ساختن زیربنای توسعه پایدار و توانمندسازی حوزه نشینان در منطقه پایلوت هستند.