اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان زنجانی
اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان زنجانی

«گلنساء آقامحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: طرح غربالگری اضطراب کودکان با هدف کمک به والدین جهت توجه به نشانه‌های اضطرابی کودکان برای ۲۵۰۰ کودک در استان زنجان به اجرا در می‌آید، در واقع اضطراب یک احساس ناخوشایند و مبهم است که به دلواپسی و هراس با منشا ناشناخته منجر می‌شود و زمینه […]

«گلنساء آقامحمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: طرح غربالگری اضطراب کودکان با هدف کمک به والدین جهت توجه به نشانه‌های اضطرابی کودکان برای ۲۵۰۰ کودک در استان زنجان به اجرا در می‌آید، در واقع اضطراب یک احساس ناخوشایند و مبهم است که به دلواپسی و هراس با منشا ناشناخته منجر می‌شود و زمینه را برای شکل‌گیری درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی مساعد می‌کند.

این مسئول ادامه داد: بیشتر والدین، دنیای کودکان‌شان را دنیایی پر از شور و نشاط و بدون نگرانی می‌دانند و چون خودشان از فرزندشان مراقبت و نگهداری می‌کنند، فقط درصدد تامین نیازهای آن‌ها هستند و توجه چندانی به عوامل استرس‌زا ندارند . در حالی که اضطراب، عوارض و تاثیرات منفی زیادی بر روح و روان فرد برجای می‌گذارد.

وی با تأکید بر این‌که اگر اضطراب در دوران کودکی نادیده گرفته شود، می‌تواند در دوران بزرگ‌سالی منجر به برخی بیماری‌های روحی و روانی شود، افزود: هدف از اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان شناسایی مشکلات گروه هدف و تلاش برای رفع آن‌ها است؛ چراکه اختلال اضطراب کودکی، پدیده‌ای گذرا نیست و در صورت بی‌توجهی و اقدام نکردن برای درمان، تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می‌یابد.

آقامحمدی با بیان این‌که اضطراب‌های درمان نشده در نهایت به افت عملکرد تحصیلی، افسردگی، سوء مصرف مواد و مشکلات عدیده‌ای در ازدواج و روابط زناشویی منتج می‌شود، خاطرنشان کرد: مکیدن انگشت، ناخن جویدن، انگشت در بینی کردن و شب‌ادراری از علائم اضطراب در دوران کودکی بشمار می‌رود و می‌تواند در بزرگسالی به شکل پرخاشگری، بدزبانی، اذیت کردن دیگران، کابوس دیدن، دروغ گفتن، نداشتن اعتماد به دیگران و مشکل در تمرکز حافظه بروز یابد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: عواملی چون بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده، جدایی پدر و مادر از یکدیگر، ترس از تاریکی، برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های رایانه‌ای، سرزنش، انتقاد دائم و مقررات حاکم بر خانواده در بروز استرس و اضطراب کودکان نقش بسیار مهمی دارد . البته با تشخیص به موقع و مداخلات به هنگام می‌توان به کودکان آموخت که چگونه اضطراب خود را کنترل کرده و یک زندگی طبیعی و آرام داشته باشند.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان ۵ تا ۶ سال برای چهارمین بار متوالی در استان زنجان توسط مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی، مراکز مشاوره و سلامت روان محلی تا پایان امسال به اجرا در می‌آید.

انتهای پیام