ایستگاه آخر برای هم‌دستان «بابک زنجانی»
ایستگاه آخر برای هم‌دستان «بابک زنجانی»

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، نهم دی ماه سال  92 حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگو با ایسنا خبر از بازداشت بابک زنجانی داد، اما از عناوین اتهامی او چیزی نگفت و در مرحله تحقیقات مقدماتی بودن پرونده را علت این امر دانست. سرانجام دفتر سخنگوی قوه قضاییه […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، نهم دی ماه سال  92 حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگو با ایسنا خبر از بازداشت بابک زنجانی داد، اما از عناوین اتهامی او چیزی نگفت و در مرحله تحقیقات مقدماتی بودن پرونده را علت این امر دانست. سرانجام دفتر سخنگوی قوه قضاییه مهر ماه سال ۹۴ اعلام کرد: دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده موسوم به فساد نفتی، ۱۱ مهر ماه سال ۹۴ به صورت علنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود.

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی، قرائت کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای این پرونده آغاز شد. جلسه دوم دادگاه ۱۲ مهر ۹۴  و جلسه سوم که در تاریخ ۱۳ مهر سال ۹۴ برگزار شد، به قرائت کیفرخواست سه متهم این پرونده اختصاص یافت. طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهامات بابک زنجانی عبارت بود از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

بر اساس کیفرخواست صادره، اتهامات «مهدی شمس» متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری بوده و اتهامات «حمید فلاح هروی» متهم ردیف سوم این پرونده نیز، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی عنوان شد.

دفاعیات ۲۰۰ صفحه‌ای بابک زنجانی، جلسات چهارم تا سیزدهم را به خود اختصاص داد. پس از پایان یافتن دفاعیات بابک زنجانی در جلسه سیزدهم، رسول کوهپایه زاده وکیل‌مدافع وی تا جلسه هفدهم دفاعیات خود را مطرح کرد. در جلسات هجدهم، نوزدهم و بیستم «مهدی شمس» متهم ردیف دوم دفاعیات خود را ارایه داد. در جلسه بیست و یکم دفاعیات متهم ردیف دوم و وکیل مدافع وی به پایان رسید و متهم ردیف سوم پرونده به دفاع از خود پرداخت. جلسه بیست ‌و دوم به صورت غیرعلنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد و در جلسه بیست و سوم که به صورت علنی برگزار شد، دفاعیات متهم ردیف سوم به پایان رسید و وکیل مدافع وی به دفاع از موکلش پرداخت.

در جلسه بیست و چهارم در ۲۹ آذر سال ۹۴ قاضی صلواتی پیرو تقاضای وکیل‌مدافع بابک زنجانی مبنی بر ارائه مهلت برای پرداخت بدهی و ارائه یک فقره برات از سوی متهم در یک کشور و بانک خارجی در جهت پرداخت یا تضمین پرداخت آن و اینکه متهم اموالی را در خارج و داخل معرفی کند، گفت که دادگاه با استفاده از اختیارات قانونی خود یک ماه مهلت برای وصول مطالبات شرکت نفت به متهم ارائه می‌کند و امیدواریم ظرف این مدت بدهی‌های متهم با شرکت HK  و شرکت نفت تسویه شود.

پس از حدود دو ماه مهلت قانونی به بابک زنجانی بیست و پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی همانند جلسات گذشته به صورت علنی در ۲۰ بهمن ماه سال ۹۴ و بیست و ششمین جلسه نیز ۲۱ بهمن سال ۹۴ برگزار شد و در جلسه بیست و ششم قاضی صلواتی از ختم جلسات رسیدگی خبر داد و گفت که به زودی حکم پرونده صادر خواهد شد.

سرانجام پس از برگزاری ۲۶ جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نود و سومین نشست خبری خود در ۱۶ اسفند سال ۹۴ اعلام کرد: حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده که در دادگاه بدوی محاکمه شدند، صادر شد. دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. دادگاه علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک چهارم پولشویی محکوم کرده است.

۱۳ آذر ماه سال ۹۵ غلامرضا انصاری معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با ایسنا از تایید حکم اعدام «بابک زنجانی» از سوی دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: حکم اعدام دو متهم دیگر پرونده موسوم به فساد نفتی – مهدی شمس و حمید فلاح هروی – نقض شده و به شعبه هم‌عرض ارسال می‌شود.

پس از نقض حکم دو متهم دیگر پرونده موسوم به فساد نفتی از سوی دیوان عالی کشور و ارجاع آن به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، ۱۵ جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه مذکور و به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، در اولین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۱۷ تیر سال ۹۶ ، نجفی نماینده دادستان کیفرخواست صادره برای متهم ردیف دوم را قرائت کرد و پس از قرائت کیفرخواست مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده به بیان دفاعیات خود پرداخت.

مشروح اولین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی بدین شرح است.

در دومین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۱۸ تیر سال ۹۶ قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از مهدی شمس متهم ردیف دوم این پرونده خواست که در جایگاه قرار گیرد و به ادامه دفاعیات خود بپردازد.

مهدی شمس نیز با حضور در جایگاه مدعی شد: عوامل صیانت از بیت المال را رها کرده‌اند و افراد نگون‌بخت را محکوم کرده اند.

قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: به ما بگویید افراد اصلی چه کسانی هستند، برای نظام که تفاوتی ندارد، هر کس که به بیت المال دست درازی کند دستش قطع می شود، علیه نظام سخن نگویید، دادگاه را قانع کنید. مشروح دومین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی را با هم بخوانیم.

در سومین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۲۵ تیر سال ۹۶ مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده به ادامه دفاعیات خود پرداخت و وکیل مدافع وی گفت: موکلین ما بچه‌های نظام‌اند که  قاضی مقیسه نسبت به این اظهارات بیان کرد: قرار نیست شعار دهید.

مشروح سومین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی را بخوانید.

در چهارمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۲۷ تیر سال جاری به ادامه دفاعیات مهدی شمس متهم ردیف دوم این پرونده پرداخته شد و مهدی شمس در بخشی از دفاعیات خود گفت که محموله های نفت به صورت امانی در دست من بود و این امانی بودن به معنی فروش نفت نیست و غصه بسیار خوردم که قاضی مقیسه پاسخ داد: غصه خوردن برای نان درآوردن بود. مشروح چهارمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی را بدین شرح است.

پنجمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی دوم مرداد ماه سال جاری برگزار شد. در این جلسه که به ادامه دفاعیات مهدی شمس متهم ردیف دوم این پرونده پرداخته شد، وی گفت: اگر عقلم می‌رسید به ایران برنمی‌گشتم که نماینده دادستان پاسخ داد: عوام‌فریبی نکنید.

در ششمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی در سوم مرداد ماه سال جاری مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود خواهان برگزاری غیرعلنی دادگاه شد و افشار وکیل مدافع وی نیز گفت: تمامی اشخاصی که بر این قضیه نظارت داشتند، وقتی بابک زنجانی برگشت وی را تحت تعقیب قرار ندادند که قاضی مقیسه پاسخ داد: در اینکه برخی مسئولان کوتاهی کردند، شکی نیست. مشروح ششمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی را بخوانید.

در هفتمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۷ مردادماه سال جاری افشار وکیل مدافع مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده در جایگاه قرار گرفت و به ادامه دفاعیات موکلش پرداخت. در این جلسه وکیل‌ شرکت نفت گفت که برای روشن شدن مسائل آقایانی که نامشان مطرح می‌شود به دادگاه بیایند. قاضی مقیسه در ادامه خطاب به وکیل متهم ردیف دوم پرونده گفت: اینجا زمین فوتبال نیست که فریاد می‌زنید سند دست شماست،‌ سند دست ماست. شما که هیچ چیزی را قبول ندارید. به گمان شما هیچ چیزی وجود ندارد. اگر مدرکی غیر شعار دادن دارید ارائه دهید. اینجا جای شعار دادن نیست. درباره پرونده صحبت کنید. وقتی صحبت می‌کنید نفس هم نمی‌کشید.

در هشتمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۹ مردادماه سال جاری که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد، پیش از آغاز دفاعیات حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده، وکلای شکات شکایت خود را قرائت کردند.

حمید فلاح هروی با حضور در جایگاه در دفاع از خود گفت: گوشت و پوست من برای نظام است که قاضی خطاب به وی پاسخ داد: دادگاه جای رجزخوانی نیست. مشروح هشتمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی را بخوانید.

در نهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۱۶ مرداد ماه سال جاری حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده به ادامه دفاعیات خود پرداخت و قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: شما پولی را به غارت بردید که اکنون کسانی محتاج یارانه هستند و امید آنها تأمین اجتماعی است تا هزینه درمانشان تأمین شود. جزء به جزء هزینه های زندگی شما توسط زنجانی از پول بیت المال پرداخت شده است.

مشروح نهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی بدین شرح است.

در دهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۱۷ مردادماه سال جاری به ادامه دفاعیات حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده پرداخته شد و در ادامه جلسه  قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: اگر بدهی‌ها را پرداخت نکنید روزی می‌رسد که در ملاءعام محاکمه شوید.

در یازدهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۲۳ مردادماه سال جاری حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده به ادامه دفاعیات از خود پرداخت و گفت: حاضر نیستم یک ریال مال حرام وارد زندگی‌ام شود.

قاضی مقیسه در پاسخ به این اظهارات بیان کرد: بابک زنجانی یک قدم بدون تو برنمی‌داشت.

مشروح یازدهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی را با هم بخوانیم.

در دوازدهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۲۴ مردادماه سال جاری حمید فلاح هروی ادامه دفاعیات خود را ارایه داد و قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: شما یاور همیشگی بابک زنجانی بودید. مشروح دوازدهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی بدین شرح است.

سیزدهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۱۳ شهریور ماه سال جاری حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده در ادامه دفاعیاتش گفت: من مجددا تاکید می کنم که به هیچ عنوان در موضوعات نفتی دخالت نداشته ام، نه در جلسه‌ای حضور داشته‌ام و نه ریالی پول به حساب من واریز شده، اگر در این رابطه سندی وجود دارد ارایه دهید.

قاضی مقیسه خطاب به وی پاسخ داد: این کلاهی که سر شرکت نفت رفته به خاطر اعتماد مسولان به شما بوده، چون شما زنجانی را معرفی کردید، عامل اصلی کلاهبرداری و اختلاس شخص شما هستید و شما سایه به سایه با «بابک زنجانی» بودید.

در چهاردهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۲۷ شهریورماه سال جاری، بابک زنجانی به عنوان مطلع برای حضور در این جلسه از زندان به دادگاه انقلاب منتقل شد.

در این جلسه چگونگی مشارکت زنجانی با دو متهم دیگر بیان شد. همچنین در این جلسه مهدوی وکیل شرکت نفت خطاب به قاضی مقیسه گفت: ده ها جلسه هم برگزار شود از آقای زنجانی یک کلمه حقیقت هم نمی شنوید که بابک زنجانی به این گفته مهدوی معترض شد و این اتفاق منجر به مشاجره لفظی شد و در نهایت قاضی مقیسه برای حفظ نظم جلسه دادگاه، زنجانی را از جلسه اخراج کرد.

مشروح چهاردهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی را با هم بخوانیم.

در پانزدهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در ۲۴ مهرماه سال جاری قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با اشاره به لایحه دفاعیه متهم ردیف دوم پرونده گفت: با توجه به برگزاری ۱۴ جلسه علنی که دادگاه وقت به اندازه کافی به متهمان داد، اما با کمال تعجب در لایحه تقدیمی یکی از وکلای متهمان اعلام شده که دادگاه فرصت کافی در اختیار وکلا قرار نداده است. اینگونه صحبت کردن ها سزاوار وکیل نظام جمهوری اسلامی نیست. هر چیزی را بیان نکنید و این سخنان واهی در شأن وکلا نیست.

همچنین در پانزدهمین جلسه دادگاه، حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده و وکلای وی(میرسجاد سعیدمهر، مهرشاد و فلاحتی) به ارایه دفاعیات پرداختند و گفتند که موکلشان از بسیاری از اتهامات مندرج در کیفرخواست مبراست. سعیدمهر یکی از وکلای متهم ردیف سوم خطاب به قاضی مقیسه گفت: گلایه ما از دادگاه این است که صد صفحه لایحه دفاعیه آیا نیاز به یک صفحه پاسخ نداشت که قاضی مقیسه گفت: قضات دیوان عالی رای صادره درباره این پرونده را با دقت بررسی و حکم را تایید کرده اند، اما حالا سه وکیل آقای حمید فلاح هروی حرف هایی می زنید که واقعیت ندارد. شما باید در دادگاه نظام اسلامی درست صحبت کنید.

بر اساس این گزارش، پس از پایان پانزدهمین جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به  فساد نفتی قاضی مقیسه در جمع خبرنگاران گفت: امروز پانزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی بود و وکلا  لایحه‌های خود را ارائه دادند و اگر مطلب و توضیحاتی نداشته باشند، مطابق ماده ۳۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام به صدور حکم خواهد شد و  پس از اعلام ختم رسیدگی به پرونده و مشورت با قضات پرونده، ظرف یک هفته مطابق قانون حکم صادر می شود و حکم صادره ظرف ۲۰ روز قابل فرجام خواهی است.

مقیسه بیان کرد: در جلسه مواجهه زنجانی با شمس و فلاح هروی، وی صریحا اعلام کرد پول دارم و  یک ریال نمی دهم و این سخن ضبط شده است که حکم اعدام برای وی صادر شده و اجرای حکم به دست مسولان است.

وی یادآور شد: اگر توضیحاتی را وکلا داشته باشند به شعبه ۲۸ ارایه می دهند و سپس ختم رسیدگی به پرونده را اعلام می کنیم.

براساس این گزارش، باید منتظر ماند و دید که حکم صادره از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در مورد دو متهم پرونده فساد نفتی چه خواهد بود و سرنوشت پرونده متهمان نفتی از پل محاکم قضایی به کجا می رسد؟

زهرا میرزایی- خبرنگار حقوقی ایسنا

انتهای پیام