به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا ، فریدون بابایی روز شنبه در حاشیه نشستی با اهالی روستای هدف گردشگری خمس از توابع بخش مرکزی خلخال به خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این از ۳٫۵ میلیون متر مکعب آب تولیدی سالانه این شهرستان تنها بخش ناچیزی برای مصارف شرب ، کشاورزی و باغداری […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا ، فریدون بابایی روز شنبه در حاشیه نشستی با اهالی روستای هدف گردشگری خمس از توابع بخش مرکزی خلخال به خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این از ۳٫۵ میلیون متر مکعب آب تولیدی سالانه این شهرستان تنها بخش ناچیزی برای مصارف شرب ، کشاورزی و باغداری مورد استفاده قرار گرفته و بخش زیادی از آب تولیدی شهرستان بدون استفاده روانه رودخانه قزل اوزن شده و از دسترس مردم منطقه خارج می شود.
وی با تاکید بر لزوم مدیریت درست آب تولیدی اظهار کرد: در صورت مدیریت درست و استفاده از بسته های حمایتی دولت در بخش اجرای طرح های آبیاری نوین کم فشار و تحت فشار از سوی کشاورزان در آینده شاهد تحولی بزرگ در بخش کشاوررزی خلخال همراه با افزایش کیفیت و کمیت محصولات و کاهش هزینه های تولید خواهیم شد.
وی گفت: اجرای طرح های آبیاری نوین کم فشار و تحت فشار در اراضی مستعد کشاورزی راندمان تولید محصولات کشاورزی این شهرستان را افزایش داده و هزینه های تولید محصول را نیز کاهش می دهد.
به گفته وی ، با هدف حمایت از مجریان طرح های آبیاری کم فشار و تحت فشار برای اجرای طرح آبیاری کم فشار در یک هکتار ۳۲ میلیون ریال اعتبار بلاعوض و برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار ۵۰ میلیون ریال در اختیار کشاورزان و مجریان طرح ها قرار می گیرد.
او افزود: در صورت اجرای طرح بصورت تجمیعی و بالای ۱۰ هکتار ۸۵ درصد از هزینه اجرای طرح توسط دولت تامین و ۱۵ درصد آورده کشاورزان نیز با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از محل منابع داخلی بانک کشاورزی تامین می شود.
شهرستان خلخال با ۹۵ هزار نفر جمعیت در ۱۱۵ کیلومتری جنوب اردبیل با برخورداری از ۴۵ هزار هکتار اراضی دیم و آبی کشاورزی و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه منطقه ای مناسب برای کشت و تولید انواع محصولات زراعی بوده و ۳۰۰ هکتار از این اراضی تحت پوشش آبیاری نوین کم فشار و تحت فشار قرار گرفته است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
۷۱۱۹/۶۰۱۸