نیازمند توسعه ژئوتیپ های فندق مقاوم سرمازدگی در اردبیل هستیم
نیازمند توسعه ژئوتیپ های فندق مقاوم سرمازدگی در اردبیل هستیم

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مهران اوچی ظهر چهارشنبه در نشست تخصصی صیانت از فندق‌های بومی ایران تصریح کرد: همه‌ساله سرمازدگی خسارت قابل‌توجهی را متوجه بخش کشاورزی استان می‌کند. وی افزود: مطالعات علمی نشان می‌دهد می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق ژئوتیپ های مقاوم در برابر سرمازدگی را پرورش داد و در […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مهران اوچی ظهر چهارشنبه در نشست تخصصی صیانت از فندق‌های بومی ایران تصریح کرد: همه‌ساله سرمازدگی خسارت قابل‌توجهی را متوجه بخش کشاورزی استان می‌کند.

وی افزود: مطالعات علمی نشان می‌دهد می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق ژئوتیپ های مقاوم در برابر سرمازدگی را پرورش داد و در خصوص فندق نیازمند اصلاح و معرفی ارقام مقاوم هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان با تأکید به اینکه استان اردبیل دو زیستگاه منحصربه‌فرد فندق را دارا است، ادامه داد: این دو زیستگاه شامل حوالی شهرستان نمین در ۳۰ کیلومتری مرکز استان و حتم مشه سی در ۷۰ کیلومتری مرکز استان است.

به گفته اوچی به منظور احیا و توسعه فندق در استان ساختارهای پژوهشی مرتبط ایجاد شده و از جمله ستاد فندق استان تشکیل شده است.

وی افزود: علاوه بر مطالعه در خصوص فندق اردبیل، تنوع ژنتیکی هر دو ایستگاه بررسی شده که این بررسی‌ها شامل بررسی مورفولوژیکی، فتو شیمیایی و مولکولی است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان تأکید کرد: اردبیل در نوار سبز تولید فندق کشور واقع شده و حفاظت و احیای گونه های بومی آن ضرورت ویژه دارد.