سیگار منشا اصلی بیماری های تنفسی درخلخال است
سیگار منشا اصلی بیماری های تنفسی درخلخال است

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، دکتر علی اکبر شکارچی روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال افزود: متاسفانه امروزه علاوه بر سیگار، مصرف مواد دخانی دیگر از جمله توتون شیمایی و غیر سنتی قلیان نیز سلامتی بسیاری از مصرف کنندگان را به شدت تهدید می کند.وی با […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، دکتر علی اکبر شکارچی روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال افزود: متاسفانه امروزه علاوه بر سیگار، مصرف مواد دخانی دیگر از جمله توتون شیمایی و غیر سنتی قلیان نیز سلامتی بسیاری از مصرف کنندگان را به شدت تهدید می کند.
وی با بیان اینکه خطر مصرف قلیان چندین برابر مصرف سیگار است، گفت: استفاده یک بار قلیان برابر با استعمال ۳۰۰ نخ و یا ۱۵ بسته سیگار بوده واحتمال ابتلا به بیماریهای تنفسی از سوی مصرف کنندگان توتون های شیمیایی در قلیان به مراتب بیشتر از سیگار ومواد دخانی سنتی گذشته است.
وی با بیان اینکه افزایش قارچ گونه وروز افزون قلیان سراها در جامعه تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است، افزود: در حال حاضر هنوز راهکار مشخص قانونی برای مقابله با این معضل اجتماعی وجود ندارد و در وضعیت فعلی راهکار ممکن برای پیشگیری از اشتیاق به استعمال قلیان ورود خانواده ها وجلوگیری فرزندان از مراجعه به قلیان سرا ها ومصرف مواد دخانی است.
سید ناصر میر مرسلی رییس اداره ورزش وجوانان خلخال نیز با ابراز نگرانی از افزایش بی رویه قلیان سراها در این شهرستان خواستار اعمال قانون ممنوعیت ورود افراد کمتر از ۱۸ سال به قلیان سراها به عنوان یکی از راهکارهای ممکن برای مقابله با این پدیده اجتماعی تهدید کننده سلامت نوجوانان وجوانان جامعه شد.
حسین غابی عضو هیات رییسه اتاق اصناف خلخال نیز در این جلسه از اعمال محدودیت وممنوعیت صدور پروانه کسب برای متقاضیان راه اندازی قلیان سرا در این شهرستان خبر داد وگفت: با توجه به اینکه پروانه کسب بیشتر قلیان سراهای خلخال در گذشته وبه صورت قانونی از سوی اتاق اصناف صادر شده فعالیت آنها تا زمان پایان مهلت پروانه کسب قانونی ومجاز است اما تلاش می شود از تمدید انها خوداری شود.
فریدون بابایی فرماندار خلخال نیز در این جلسه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از شیوع آن در جامعه را مستلزم همت همگانی دانسته وگفت: دولت ویا دستگاه انتظامی در هیچ شرایطی به تنهایی قادر به ریشه کنی مواد افیونی از جامعه نبوده و انتظار می رود همه مسوولان راه را برای مبارزه جدی وهمه گیر با معضل اعتیاد هموار کنند .
وی گفت: با وجود اینکه خلخال فاقد معتادان متجاهر است با این حال نباید از معضل اجتماعی شیوع مواد مخدر در جامعه حتی برای لحظه ای غافل شد.
وی افزود: در حال حاضر دولت هیچ اعتباری را برای اجرای برنامه های دولتی مبارزه با مواد مخدر به دستگاه های اجرایی پرداخت نمی کند وتنها این اعتبار در اختیار تشکل های مردم نهاد جهت اجرای همایش واجرای برنامه های مقابله وپیشگیری تعلق می گیرد .
رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خلخال اظهار داشت: زمانی که جایگزین مناسبی برای قلیان سراهای شهرستان پیدا شود تعطیلی این گونه اماکن مورد استقبال جامعه خواهد بود و به نظر می رسد تا زمان پیدا شدن جایگزین مناسب مدیریت این گونه اماکن از سوی دستگاه های اجرایی ذی ربط راهکار مناسبی می باشد.
خلخال در جنوب اردبیل واقع می باشد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده : گیتی طالبی
۶۰۱۶/۷۱۱۹