هنوز نیاز به بهبود دانش کشاورزی احساس می‌شود
هنوز نیاز به بهبود دانش کشاورزی احساس می‌شود

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، حسین حسینی منفرد ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: وابستگی اهالی روستاهای منطقه پایلوت «آرپاچای» به چرای دام در مراتع و شخم اراضی مرتعی برای کشت غلات موجب فرسایش خاک و تخریب مراتع شده است. وی اظهار کرد: مساحت منطقه آرپاچای ۹ هزار و ۱۶۴ هکتار است و  […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، حسین حسینی منفرد ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: وابستگی اهالی روستاهای منطقه پایلوت «آرپاچای» به چرای دام در مراتع و شخم اراضی مرتعی برای کشت غلات موجب فرسایش خاک و تخریب مراتع شده است.

وی اظهار کرد: مساحت منطقه آرپاچای ۹ هزار و ۱۶۴ هکتار است و  این منطقه با ۳ هزار و ۱۵۰ نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد.

مدیر اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه پایلوت آرپاچای استان زنجان گفت: هشت روستا در طرح پایلوت آرپاچای وجود دارد  «ابدال»، «گلجیک»، «آقبلاغ»، «رحیم‌آباد»، «حاجی کندی»، «قزل تپه علیقی»، «قزل تپه بیات» و «یامچی» روستاهای موجود در این پروژه است.

حسینی منفرد تاکید کرد: با وجود دانش قابل توجه مردم در فعالیت‌های کشاورزی متداول هنوز نیاز به بهبود دانش کشاورزی در بین افراد احساس می‌شود.

وی افزود: مردم  یکی از عوامل محوری و مهم حوزه آبخیز هستند و برای نقش مثبت مردم بر روی عوامل دیگر باید سطح آگاهی آنان نسبت به توسعه پایدار و دیگر عوامل حوزه ارتقاء یابد.

مدیر اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه پایلوت آرپاچای استان زنجان ابراز کرد: کشت و توسعه گیاهان دارویی به عنوان اهرم راهبردی در حمایت از عوامل حوزه آبخیز نقش کلیدی دارد چرا که موجب ارتقا سطح معیشت، تغییر الگوی کشت حوزه نشینان می شود.

حسینی منفرد گفت: در سال ۹۳ آرپاچای به عنوان حوزه پایلوت انتخاب شده است و  با هدف ارتقاء سطح معیشت خانوارهای روستایی و تقویت وضعیت اقتصادی آنان در حوزه آرپاچای طرح توانمندسازی جوامع محلی با همکاری دستگاه‌های اجرائی عملیاتی می‌شود.

وی ابراز کرد: سطح معیشت اقتصادی خانوار های روستایی آرپاچای زنجان ارتقا می یابد.