آسیب‌های اجتماعی، تهدیدی برای بنیان خانواده‌ها
آسیب‌های اجتماعی، تهدیدی برای بنیان خانواده‌ها

«محمد محمدی‌قیداری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که بهزیستی به‌عنوان متولی سلامت اجتماعی، در توانمندسازی افراد در معرض آسیب‌دیده اجتماعی و بازگشت آنان به زندگی سالم نقش موثری دارد، اظهار کرد: امروز طلاق، خشونت، اعتیاد و حاشیه‌نشینی چهار زیربنای اصلی برای وقوع آسیب‌های اجتماعی هستند و باید در راستای کاهش هر چه بیشتر […]

«محمد محمدی‌قیداری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که بهزیستی به‌عنوان متولی سلامت اجتماعی، در توانمندسازی افراد در معرض آسیب‌دیده اجتماعی و بازگشت آنان به زندگی سالم نقش موثری دارد، اظهار کرد: امروز طلاق، خشونت، اعتیاد و حاشیه‌نشینی چهار زیربنای اصلی برای وقوع آسیب‌های اجتماعی هستند و باید در راستای کاهش هر چه بیشتر این چهار معضل، اقدامات اساسی صورت بگیرد. در همین راستا، به ۱۸ دستگاه در دایره اختیارات‌شان وظایفی محول شده و زمینه برای انجام این وظایف نیز فراهم شده است.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه برای کاهش آسیب‌هایی چون اعتیاد و طلاق و نیز برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، برنامه‌هایی با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های استانی و بومی مورد توجه قرار گرفته است و دست‌یابی به نتیجه مطلوب در این زمینه، نیازمند برنامه‌ریزی منظم از سوی همه دستگاه‌های عضو کارگروه است.

وی، بیشترین علت مراجعه افراد به مرکز مداخله بهزیستی را اعتیاد، بیکاری، دخالت اطرافیان در روابط زناشویی، خیانت و فقدان مسئولیت‌پذیری برشمرد و خاطر نشان کرد: جامعه امروز با روند شتابان ورود فضای مجازی مواجه است و این می‌تواند آسیب‌زا باشد. به همین‌خاطر بدیهی است که کارشناسان امر در خصوص آشنایی کاربران برای استفاده بهینه از چنین ابزاری، اقدامات اساسی انجام دهند.

محمدی با تأکید بر این‌که افت تحصیلی، رفتارهای اضطرابی، پرخاشگری، فرار از مدرسه، کاهش اعتمادبه‌نفس، جذب شدن به دوستان ناباب، رفتارهای بزهکارانه و گرایش به اعتیاد از آثار سوء طلاق والدین بشمار می‌رود، افزود: در جهت کاهش آمار طلاق، بهزیستی دو برنامه با رویکرد پیشگیرانه از جمله آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش‌های پیش از ازدواج (به صورت حضوری و تلفنی) را در دستور کارخود قرار داده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده، طرح مشارکت دانش‌آموزان، طرح همیاران سلامت و طرح پایگاه سلامت اجتماعی از جمله برنامه‌های مهم در بهزیستی زنجان است که به زوجین در شرف ازدواج و افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، پارسال حدود ۴۰۰۰ نفر از خدمات روانشناسی و مددکاری مرکز مداخله در بحران‌های اجتماعی بهزیستی بهره‌مند شدند.

انتهای پیام