نخستین جشنواره ملی پاسداشت حسین منزوی در زنجان برگزار می شود
نخستین جشنواره ملی پاسداشت حسین منزوی در زنجان برگزار می شود

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان روز چهارشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: این جشنواره برای ایجاد رقابت سالم میان شاعران غزل‌سرای کشور طراحی شده است.ناصر مقدم ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در نخستین دوره ۲سالانه جشنواره ملی ‘ماه بلند غزل’، آثار […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان روز چهارشنبه در این باره به خبرنگاران گفت: این جشنواره برای ایجاد رقابت سالم میان شاعران غزل‌سرای کشور طراحی شده است.
ناصر مقدم ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در نخستین دوره ۲سالانه جشنواره ملی ‘ماه بلند غزل’، آثار خود را حداکثر تا ٣٠ دی سال جاری به نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره به آدرس: زنجان، میدان استقلال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، و یا از طریق پست الکترونیکی zanjan.ghazal@gmail.com ارسال کنند.
به گفته مقدم این جشنواره در ۲ گروه سنی زیر ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال برگزار می شود و علاقه‌مندان می‌توانند در ۲ بخش ‘تک اثر’ و ‘کتاب’ آثار خود را ارسال کنند.
وی افزود: در بخش تک‌ اثر حداکثر ٣ اثر و در بخش کتاب نیز با ارسال یک نسخه از مجموعه غزل چاپ شده در سال‌های ٩۵ و ٩۶ امکان شرکت در این جشنواره وجود دارد.
مقدم با بیان اینکه داوری آثار توسط استادان مجرب و متعهد انجام خواهد شد، اظهار کرد: نتایج داوری آثار تا پایان فروردین‌ سال آینده اعلام می شود و آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر نیز در اردیبهشت‌ سال ٩٧ برگزار می‌شود.
در فراخوان این جشنواره نیز جوایز نفر اول در بخش تک اثر، مبلغ ١۵ میلیون ریال، نفر دوم مبلغ ١٢ میلیون ریال، نفر سوم مبلغ ١٠ میلیون ریال، نفر چهارم مبلغ ٧ میلیون ریال و نفر پنجم مبلغ ۵ میلیون ریال هدیه نقدی اعلام شده است.
در بخش کتاب نیز نفر اول مبلغ ٢٠ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره را از آن خود خواهد کرد و به نفر دوم ١۵ میلیون ریال و نفر سوم نیز مبلغ ١٠ میلیون ریال اهدا می‌شود.
شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد بوده و آثار ارسالی باید در قالب word و با فونت mitra١۴ تایپ شده و به انضمام فرم شرکت در مسابقه، تصویر کارت ملی و یک قطعه عکس پشت‌نویسی شده به نشانی دبیرخانه یا آدرس پست الکترنیکی ارسال شود.
حسین منزوی، غزل سرای برجسته معاصر، در سال ۱۳۲۵ در زنجان متولد شد. وی از سنین جوانی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به عنوان شاعر خود را مطرح کرد و غزل های او مورد توجه غزل سرایان قرار گرفت.
از منزوی آثار متعددی برجای مانده است که ازآن جمله می توان به کتاب های' با عشق در حوالی فاجعه' ، 'از شوکران و شکر'، ' با عشق تاب می آورم'، ' حنجرهٔ زخمی تغزل' و گزیده اشعار 'از ترمه و تغزل' اشاره کرد.
حسین منزوی در سال ۱۳۸۳ پس از مدتها تحمل رنج بیماری قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.
نام جشنواره ملی’ماه بلند غزل’ از این بیت معروف حسین منزوی انتخاب شده است:
‘ پلنگ من، دل مغرورم، پرید و پنجه به خالی زد/ که عشق ماه بلند من ورای دست رسیدن بود ‘
۷۳۱۲/۶۰۸۵
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی