عزاداری آئینی و تاریخی اردبیل نماد بیعت با اهل‌بیت (ع) است
عزاداری آئینی و تاریخی اردبیل نماد بیعت با اهل‌بیت (ع) است

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: قیام عاشورا برای حفظ دین و امربه‌معروف و نهی از منکر اتفاق افتاد و عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) و یارانش در این واقعه به نوعی بیعت با فلسفه قیام امام است. وی افزود: عزاداری امام حسین (ع) با تاریخ و فرهنگ این شهر […]

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: قیام عاشورا برای حفظ دین و امربه‌معروف و نهی از منکر اتفاق افتاد و عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) و یارانش در این واقعه به نوعی بیعت با فلسفه قیام امام است.

وی افزود: عزاداری امام حسین (ع) با تاریخ و فرهنگ این شهر در هم آمیخته و قرن‌ها است در ماه محرم اردبیلی‌ها یک صدا «لبیک یا حسین (ع)» را سر می‌دهند و این اقدام به نوعی طرح بیعت و اعلام همراهی با فلسفه عاشورایی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان متذکر شد: در طول قرن‌های گذشته تنوع مکانی و تنوع تعزیه در اردبیل ایجادشده که همگی به عمق ارادت مردم این شهر به حضرت ابوالفضل  و امام حسین (ع) بازمی‌گردد.

ستوده با تأکید به اینکه هیچ یک از قهرمانان کربلا نیازمند اسطوره‌سازی، اغراق و طرح مسائل غیرواقع نیستند، ادامه داد: تمامی عزاداری‌های ریشه‌دار و تاریخی اردبیل به نوعی بدون اغراق و با نظم و انضباط به دنبال طرح مظلومیت امام حسین (ع) و ضرورت ترویج اندیشه‌های وی است.

وی تصریح کرد: عزاداری برای امام حسین (ع) در روایات متعددی سفارش شده و اردبیلی‌ها همواره در ماه محرم خالق حماسه کم‌نظیر با عزاداری برای قهرمان کربلا هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه در عزاداری‌های اردبیل کمترین میزان خرافه مشاهده می‌شود، اضافه کرد: واقعه کربلا بزرگ‌ترین واقعه در دین اسلام است و حفاظت و صیانت از آرمان‌ها و فلسفه آن نیز اقدام خطیری است.