اجتماع عظیم تاسوعایی در اردبیل/طنین دلدادگی به علمدار کربلا
اجتماع عظیم تاسوعایی در اردبیل/طنین دلدادگی به علمدار کربلا

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مطابق رسمی دیرینه، در روز تاسوعای حسینی بعد از نماز ظهر اردبیلی‌ها در کنار بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که نماد پایه‌گذاری تشیع در ایران است، گرد هم آمدند تا در سوگ سالار شهیدان شعار «لبیک یا حسین(ع)» را سر دهند. در کنار حضور دهها هزار […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مطابق رسمی دیرینه، در روز تاسوعای حسینی بعد از نماز ظهر اردبیلی‌ها در کنار بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که نماد پایه‌گذاری تشیع در ایران است، گرد هم آمدند تا در سوگ سالار شهیدان شعار «لبیک یا حسین(ع)» را سر دهند.

در کنار حضور دهها هزار نفر از مردم حسینی اردبیل، هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری محلات شش‌گانه مرکز استان در این اجتماع حضور یافته و علاوه بر این میهمانانی از استان‌های کشور و کشورهای خارجی حضور داشتند.

در اجتماع عظیم تاسوعاییان اردبیل که با سخنرانی، نوحه‌سرایی و قرائت اشعار از سوی شاعران حسینی همراه بود، عزاداران با صدای طنین‌انداز «یا اباالفضل(ع)» و «لبیک یا حسین(ع)» در غم شهادت امام حسین (ع) و یارانش و نیز حضرت عباس (ع) سقای کربلا بر سر و سینه زدند.

این مراسم با پوشش گسترده خبرنگاران داخلی و خارجی همراه بوده و همه‌ساله در طرح غنای آیین‌های عزاداری اردبیل نقش قابل توجه داشته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تأکید به اینکه این اجتماع نمادی از انسجام و برادری و برابری در عزاداری ماه محرم است، در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: اجتماع عظیم عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده متذکر شد: این اجتماع نمادی از سوگ شیعیان در شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یاران اوست و روز قبل از نبرد امام با لشکر کفر و همچنین بعدازظهر روز عاشورا برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مراسمات تأکید به تبیین فلسفه قیام عاشورا است و بر همین اساس برنامه‌های مداحی، نوحه‌خوانی، سخنرانی و شعرخوانی برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید به اینکه اردبیل مهد تشیع و شهر حسینیت است، اضافه کرد: آیین‌های عزاداری این شهر گواه غنای تاریخی عزاداری‌ها است.

به گفته ستوده ترویج فرهنگ عاشورایی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اندیشه‌های راستین اهل‌بیت و امام حسین (ع) از اهداف مراسمات عزاداری است.

در این تجمع حسینی با سخنرانی حجت اسلام حسین نوری، نادر جوادی، عبدالله داداشی، سیدمحمد عاملی، مسعود غفرانی، کیوان افتخاری و عبدالحسین نجارباشی مداحی کردند.

گفتنی است همزمان با اردبیل در مراکز تمام شهرستان‌های استان نیز اجتماع عظیم تاسوعاییان با حضور پرشور هیئت‌ها و دسته جات حسینی برگزار شد.

اجتماع بزرگ حسینیان اردبیل در روز عاشورا نیز همزمان با روز عاشورا در میدان عالی قاپو برگزار می شود.