چرخه زیستی طلای سرخ دریاچه ارومیه قطع شده است
چرخه زیستی طلای سرخ دریاچه ارومیه قطع شده است

یوسفعلی اسدپور رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته بوده متاسفانه با بحران زیست محیطی این تالاب بین المللی آرتمیا نیز شرایط بحرانی را سپری می‌کند. وی ادامه داد: هم اکنون غلظت نمک دریاچه ارومیه به […]

چرخه زیستی طلای سرخ دریاچه ارومیه قطع شده استیوسفعلی اسدپور رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته بوده متاسفانه با بحران زیست محیطی این تالاب بین المللی آرتمیا نیز شرایط بحرانی را سپری می‌کند.

وی ادامه داد: هم اکنون غلظت نمک دریاچه ارومیه به حالت فوق اشباع رسیده و چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارمیه قطع شده است.

اسدپور رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه تصریح کرد در حال حاضر آرتمیایی به‌صورت زنده در دریاچه ارومیه وجود ندارد اما سیست مغلوب آن موجود است که با مساعد شدن شرایط فعلی دریاچه ارومیه این سیست ها می‌توانند مجدداً خود را احیا کرده و به چرخه زیستی خود برگردند.

اسدپور بیان کرد: دریاچه ارومیه در حال حاضر به رنگ قرمز خونی درآمده و این اتفاق ناشی از شرایط نامساعد دریاچه، شوری بیش‌ازحد و نبود اکسیژن کافی در دمای بالا است .

وی افزود: با افزایش ورود آب به دریاچه ارومیه دمای آب آن کاهش یافته و اکسیژن آب افزایش می‌یابد که در این صورت شرایط نامساعد فعلی به حالت استاندارد خود بازمی‌گردد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اکنون دریاچه ارومیه در وضعیت ناهنجاری قرار دارد افزود: در اواخر پاییز انتظار می‌رود با افزایش بارش‌ها اوضاع تا حدی برای “آرتمیا” این طلای قرمز دریاچه ارومیه مساعد شود.