دانش فنی تهیه دوشاب در ارومیه حفظ شود
دانش فنی تهیه دوشاب در ارومیه حفظ شود

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، جلیل جباری بعد از ظهر پنجشنبه در جریان بازدید از تنها کارگاه بومی ارومیه در زمینه تهیه دوشاب ‌برحفظ دانش و سنت های تهیه این محصول تاکید کرد و افزود: وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از صنعتگران و اینگونه کارگاههای تولیدی بتوان محورهای گردشگری […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، جلیل جباری بعد از ظهر پنجشنبه در جریان بازدید از تنها کارگاه بومی ارومیه در زمینه تهیه دوشاب ‌برحفظ دانش و سنت های تهیه این محصول تاکید کرد و افزود:

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از صنعتگران و اینگونه کارگاههای تولیدی بتوان محورهای گردشگری جدیدی را در داخل شهر برای گردشگران تعریف شود تا در چند ماه اواسط سال گردشگران بتوانند از نحوه تهیه دوشاب و خرید آن بهره مند شوند.

جباری با بیان اینکه حفظ آداب و رسوم گذشته می تواند در صیانت از فرهنگ و تمدن بومی تاثیرگذار باشد گفت: دوشاب یکی از فرآورده های طبیعی این میوه بهشتی است که نه تنها در میان بیشتر خانواده ها و باغات اطراف شهر طی شهریور ماه و اوایل مهر تهیه می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: در مجموعه بافت تاریخی شهر راسته ای بازاری را باعنوان دوشابچی خانا به خود اختصاص داده که روزگاری بیشترین مشاغل سنتی این راسته را درتهیه و پخت دوشاب به خود اختصاص داده بود.

جباری اظهارداشت: متاسفانه به دلیل بی توجهی در سالهای گذشته این راسته از بازار تبدیل به مشاغل دیگری شده و هویت اصلی خود را از دست داده و تنها یک کارگاه بومی باقی مانده است که باید مورد صیانت قرار گیرد.

وی افزود: فن آوری تهیه دوشاب در شهر ارومیه در سال ۱۳۹۰ طی شماره ۱۹۷ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

جباری خاطرناشن کرد:هرچند این کارگاه تنها واحد باقیمانده تهیه و تولید دوشاب برای عرضه و فروش است ولی مصرف این فرآورده همچنان در میان خانوارهای ارومیه و استان رایج است و روستائیان شهرستان دوشاب مورد نیاز را خود در حیاط منازل و یا باغاتشان تهیه می کنند.

وجود باغات انگور در دشتهای زیبای شهر ارومیه با سابقه ای که به چندین قرن می رسد و تنوع انگور آن با بیش از ۵۰ نوع مانند: سقل سولویان، بیزماری ، صاحابی، گزندایی،‌ریش بابا، قره ئوزوم و … توانسته به عنوان یکی از قطب های تولید انگور تر و فرآورده های سنتی آن مانند: سبزه – کشمش و دوشاب در سطح کشور مطرح شود.

مصارف این فرآورده طبیعی، متعدد است از جمله اینکه در تهیه و تولید حلوای هویج و گردو که از سوغاتیهای مشهور شهر ارومیه بشمار می روند و همچنین در پخت و تهیه خاگینه و انواع شربت ، از آن استفاده می شود.