برنامه بازنگری نقشه راه احیای دریاچه ارومیه به سرعت تکمیل شود
برنامه بازنگری نقشه راه احیای دریاچه ارومیه به سرعت تکمیل شود

به گزاش خبرگزاری مهر هشتمین جلسه کمیته سیاستگذاری (کمیته راهبری) ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضورعیسی کلانتری رییس سازمان محیط‌زیست، مسعود تجریشی مدیر دفتربرنامه‌ریزی و تلفیق ستاد، برخی از اعضاء کمیته سیاستگذاری و کارشناسان ستاد برگزار شد. این جلسه در راستای بروزرسانی و تدقیق نقشه راه احیای دریاچه ارومیه برپا شد. مدیر دفتربرنامه‌ریزی و تلفیق ستاد […]

به گزاش خبرگزاری مهر هشتمین جلسه کمیته سیاستگذاری (کمیته راهبری) ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضورعیسی کلانتری رییس سازمان محیط‌زیست، مسعود تجریشی مدیر دفتربرنامه‌ریزی و تلفیق ستاد، برخی از اعضاء کمیته سیاستگذاری و کارشناسان ستاد برگزار شد.

این جلسه در راستای بروزرسانی و تدقیق نقشه راه احیای دریاچه ارومیه برپا شد. مدیر دفتربرنامه‌ریزی و تلفیق ستاد با تایید سخنان رییس سازمان محیط زیست دولت دوازدهم، گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد به کمیته راهبری ارائه کرد.

در گزارش تجریشی به فعالیت صندوق‌های خرد که از سال گذشته فعالیتشان را شروع کرده بودند، استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در راستای احیای دریاچه، همکاری با فائو در خصوص طرح معیشت جایگزین و کاهش ۴۰ درصدی آب کشاورزی اشاره شد.

در گزارش وی، موضوع از سرگیری همکاری ستاد با جایکا و استفاده از مدل‌سازی هیدرولوژی برای پیشبرد برنامه‌ها و همچنین برنامه سازمان جهانی ایکاردا برای کاهش مصرف آب سخن به میان آمد.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه توضیح داد: در جریان کاهش مصرف آب کشاورزی، ایکاردا در کشور مصر تجربه خوبی دارد. با برنامه ایکاردا، مصر ظرف دو سال ۳۰ درصد سطح آب مصرفیش را کاهش داد. ستاد قصد دارد همکاری را در این خصوص با تمرکز بر بررسی مناطق دیم‌زار حوضه آبریز انجام دهد.

تجریشی به همکاری ستاد با دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واخنینگن و سازمان بین‌المللی یاسا اشاره کرد و توضیح داد: مهر ماه امسال از کشور مالزی نیز گروهی به ایران می‌آیند درخصوص همکاری در زمینه زنجیره ارزش غذایی. به دنبال پیگیری‌های ستاد دانشگاه یوتا نیز در زمینه بررسی اثرات میانگذر، کاهش مصرف آب و استحصال نمک ورود پیدا خواهد کرد. البته همکاری‌های ما صرفا با مجموعه‌های خارجی نیست بلکه ما از توان و دانش همه مجموعه‌هی علمی و دانشگاهی کشور نیز بهره‌ گرفته‌ایم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیاء، پیرامون عملکرد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با ستاد گفت: دستگاه‌های اجرایی به رغم ضعفشان با ما همراه هستند و ما از آنها تشکر می‌کنیم. البته در گزارش تجریشی بر عملکرد نسبتا ضعیف دستگاه‌های اجرایی اشاره شد.

وی در تشریح برخی از آنها توضیح داد: در دنیای پیشرفته یک طرح کشاورزی در سال اولش به صورت پایلوت ۵ هکتار اجرا می‌شود و در سال دوم ۵۰ هکتار به اجرا در می‌آید. اما در اینجا جهادکشاورزی بعد از گذشته سه سال و نیم هنوز گزارش‌هایی که ارائه می‌کند در قالب پایلوت است. براین اساس نیز به رغم اینکه بودجه مناسبی در این بخش به جهادکشاورزی تزریق شده عملکرد آنها در کاهش مصرف آب ضعیف است.

در گزارش تجریشی، به معیشت نامناسب مردم آذربایجان شرقی اشاره شد و موضوع کنترل گرد و غبار منطقه و بررسی اثرات گرد و غبار منطقه از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز مطرح شد.

وی به کارگاه‌های مقعطی همچون استحصال نمک، DSS و غیره اشاره کرد و گفت: در هر مقطع در راستای پیشبرد اهداف، مجموعه‌های مختلفی شکل گرفته‌اند که در این زمینه ما از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی و دانشگاه‌ها استفاده کرده‌ایم.

مدیر دفتربرنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید براینکه برنامه بازنگری نقشه راه احیای دریاچه ارومیه باید به سرعت تکمیل شود؛ گفت: در خصوص موضوع ترسیم ساختار جدید یا تصویب مصوبه‌ای به عنوان ضمانت اجرایی کار ستاد باید بررسی شود. سپس اجرایی شود. ستاد باید کماکان از تمام ایده‌های داخلی و خارجی بهره‌ بگیرد.

تجریشی افزود: ستاد موظف است راه‌های دیگر تامین منابع مالی بررسی و دنبال کند. در نقشه راه جدید رویکرد از بالا به پایین پیشین با رویکرد از پایین به بالا ادغام شود تا سرعت کار بیشتر شود.  

وی در خصوص بازنگری در زمان احیاء نیز توضیح داد: حوضه آبریز  موری دارلینگ در استرالیا یکی از حوضه‌های آبی است که برای احیای آن با ۳۰ میلیارد دلار ۲۰ سال زمان صرف شد تا احیاء شود. پس ستاد باید با دقت کارها را پیش ببرد و خود را صرفا محدود به زمان نکند. چون اگر اینجا موفق نشویم، در جاهای دیگر نیز موفق نخواهیم شد.