دانشگاه گروه «دی ۸ » در ایران تاسیس می شود
دانشگاه گروه «دی ۸ » در ایران تاسیس می شود

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، غلامرضا کریمی با اشاره به اجلاس سران دانشگاه های اسلام که اخیرا در ترکیه برگزار شد گفت: اجلاس روسای دانشگاه های جهان اسلام در آنکارا برگزار شد، ۱۲۰ رئیس دانشگاه از ۳۵ کشور اسلامی دراین اجلاس حضور داشتند، دو اجلاس قبلی در پاکستان برگزار شد. […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، غلامرضا کریمی با اشاره به اجلاس سران دانشگاه های اسلام که اخیرا در ترکیه برگزار شد گفت: اجلاس روسای دانشگاه های جهان اسلام در آنکارا برگزار شد، ۱۲۰ رئیس دانشگاه از ۳۵ کشور اسلامی دراین اجلاس حضور داشتند، دو اجلاس قبلی در پاکستان برگزار شد.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این بود که دانشگاه های برخی از کشورها که حرکات تند افراطی داشتند دراین اجلاس حضور نداشتند و مابقی کشورهای اسلامی حاضر بودند.

مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی افزود: قبل از شروع اجلاس؛ جلسه ای با حضور سفیر ایران در ترکیه انجام شده و تبادل اطلاعات صورت گرفت همچنین وضعیت همکاری علمی ایران و ترکیه بررسی شد.

وی ادامه داد: دکتر موسوی دبیر کل سازمان دی هشت نیز در جلسه حاضر شد و گزارش کاملی از وضعیت و فعالیت این سازمان ارایه داد.

وی افزود: قرار است، دانشگاه گروه دی هشت () در ایران با همکاری دانشگاه زنجان تاسیس شود. در  سفری که رئیس جمهور ایران برای شرکت در سومین نشست راهبردی روسای کشور گروه دی هشت () به ترکیه خواهد داشت، آبان ماه این موضوع اعلام خواهد شد.

مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی افزود: قرار است دانشگاه های مختلف ایران از این دانشگاه بین المللی حمایت داشته باشند و  هر دانشگاه در حوزه ای که توانمند باشد به دانشگاه زنجان کمک کند تا این دانشگاه معتبر بین المللی تاسیس شود.  

وی ادامه داد: اجلاس با حضور ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد، همه روسای دانشگاه های ترکیه حدود ۳۵۰ نفر حضور داشتند، وزیر آموزش عالی ترکیه گزارش مفصلی راجب اهمیت اجلاس ارایه کرد و رئیس جمهور ترکیه صحبت کرد.

کریمی افزود:  چهار نشست در خصوص، چارچوب مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان، فرایند های تضمین کیفیت مشترک بین کشورهای اسلامی، تشخیص صلاحیت دانشگاه‌ها، سیستم اعتبار مشترک و برنامه های سیستم جابه جایی و حرکت دانشجویان برگزارشد.

وی ادامه داد: هدف اصلی این اجلاس بهره گیری از تجربه اتحادیه اروپا و تجربه کشورهای اسلامی بود، بین دانشگاه های اروپایی، جابه جایی، دانشجو و استاد صورت می گیرد قرار این سیستم میان برخی کشور اسلامی و دانشگاه های اسلامی نیز اجرا شود.

کریمی خاطرنشان کرد: دکتر محمد علی سبحان اللهی نیز با وزیر آموزش عالی ترکیه دیدار داشته و در خصوص همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بعد از این اجلاس مباحثی را مطرح کردند.

وی افزود: قرار است کمیته ای فوری متشکل از ترکیه، ایران، اندونزی، پاکستان و مالزی تشکیل شده و و رویکرد جدید بین المللی شدن دانشگاه ها در حوزه جهان اسلام را پیگیری کنند.

مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی افزود: دانشگاه خوارزمی نیز با برخی از دانشگاه‌های ترکیه یادداشت های تفاهم نامه مشترک منعقد کرد و همچنین در حال برنامه ریزی برای تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های حوزه اسلام، و افزایش تعاملات با این دانشگاه ها است.

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از مهر، گروه دی هشت ()، از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه تشکیل شده و این گروه در واقع از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.