جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه
جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی، پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان، اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد، نبود بودجه برای دریاجه ارومیه و …. را بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید. پرداخت بیش از ۵ […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی، پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان، اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد، نبود بودجه برای دریاجه ارومیه و …. را بسته خبری در استان ها چه خبر؟ دنبال کنید. جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار 40 میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه
پرداخت بیش از ۵ میلیارد ریال مطالبات کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی سرایان گفت: تا آخر تیرماه سال جاری یک هزار و ۲۰۵ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شهرستان سرایان خریداری شده که تا کنون بیش از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

موسی سلیمانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان اظهار کرد: در شهرستان سرایان سطح زیر کشت گندم یک هزار و ۸۰۰ هکتار است.

وی افزود: تا آخر تیرماه سال جاری یک هزار و ۲۰۵ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شهرستان سرایان خریداری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان بیان کرد: نرخ مصوب و تضمینی خرید گندم از کشاورزان ۱۳ هزار ریال تعیین شده است.

سلیمانی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان تا مهر ماه ادامه دارد، گفت: برای امسال  پیش بینی شده است از مزارع شهرستان سرایان حدود چهار هزار تن گندم برداشت شود.

او گفت: تا کنون بیش از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده است که هنوز پرداختی ها ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان اذعان کرد: در شهرستان سرایان شرکت تعاونی مطهری سرایان و شرکت تعاونی تولید روستایی فجر سه قلعه برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در نظر گرفته شده است.

سلیمانی یاد آور شد: نرخ خرید گندم تضمینی از کشاورزان در سال جاری بر اساس چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیر مفید ۱۳ هزار ریال مشخص شده است.

وی  همچنین عنوان کرد: سطح زیر کشت زعفران  در شهرستان سرایان بارور و غیر بارور دو هزار و ۶۲۴ هکتار است و پیش بینی شده است که امسال حدود ۱۰ تن زعفران در شهرستان سرایان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان گفت: شهرستان سرایان رتبه دوم از نظر تولید در استان را به خود اختصاص داده است.

سلیمانی با اشاره به اثرات خروج پیاز زعفران از شهرستان و استان، اظهار کرد: خروج پیاز زعفران از استان و ارسال به سایر استان های کشور و  کشورهای همسایه باعث تاثیرات سوء براشتغال ساکنین منطقه ، تحت تاثیر قرار گرفتن جایگاه زعفران و خارج شدن انحصار صادرات زعفران با تولید در سایر کشورها خواهد شد.

وی عنوان کرد: چنانچه افرادی بخواهند پیاز زعفران را از استان خارج کنند باید بر اساس دستورالعمل خروج پیاز زعفران از شهرستان با معرفی متقاضیان از طرف جهاد کشاورزی به نظام مهندسی باشد که نظام مهندسی پس از بازدید کارشناسان گیاهپزشکی نسبت به صدور مجوز حمل پیاز به سایر مناطق اقدام خواهد کرد.

 جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار 40 میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه

تکمیل فرودگاه گناباد، نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مناقصه برای احداث ۵۰ کیلومتر ریل در گناباد به ارزش ۶۳ میلیارد تومان انجام شده که پس از اتمام روند مناقصه و معلوم شدن پیمانکار، کار به سرعت انجام و ان‌شاءالله گناباد به شبکه ریلی کشور خواهد پیوست.

حمید بنایی، نماینده شهرستانهای گناباد و بجستان در نشست خبری با حضور خبرنگاران گناباد که شب گذشته در محل اقامتگاه بومگردی سرای ادیب برگزار شد گفت: از آنجا که عمر مدیریت و قلم به دستی کوتاه است، بنابراین چنانچه قدر فرصتها را بدانیم و در این راه با تمام وجود تلاش کنیم، خداوند نیز در حل مشکلات و پیشبرد اهداف کمک میکند از این رو رویکرد ما استفاده از ظرفیت نمایندگان و فرمانداران ادوار گذشته و نیز سایر کاندیداهاست که انصافاً هم تاکنون کمک کرده اند.

وی افزود : درطول یکسال گذشته اشخاصی از قبیل سه وزیر، دو  معاون رئیس جمهور ، ۱۴ معاون وزیر و رئیس مجلس شورای اسلامی به گناباد سفر کردند که با پیگیری های انجام شده دستاوردهای خوبی برای شهرستان داشته است.

نماینده مردم گناباد وبجستان ضمن اشاره به بحران آب اظهار داشت: از حدود یکسال قبل پیگیر بحث بحران آب هستیم که با  جذب ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جهت احداث مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی و اصلاح شبکه آب گناباد که پس از مشهد طولانی ترین خط انتقال آب را دارد، اقداماتی انجام شده و مناقصه آن در یکماه آینده برگزار می شود؛ در مورد یونسی هم با حفرچاه انجام شده امیدواریم پس از کشیده شدن خط انتقال آن، این منطقه در ۱۰ الی ۱۵ سال آینده مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید این مطلب که گناباد شهری دانشجویی است، ولی در برخی موارد زیرساخت‌های آن تکمیل نشده، تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان برای مجتمع آموزش عالی جذب کرده ایم که درصورت تأمین اعتبار ۲۰ میلیارد تومان درآینده، ساختمان مجتمع آموزش عالی در مهر ماه سال۹۷ به بهره برداری می رسد.

بنایی با اشاره به بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از قنات قصبه اظهار کرد: این ظرفیت خوب گردشگری و تنها اثر ثبت جهانی شده خراسان‌رضوی قابلیت ایجاد اشتغال برای جوانان گنابادی را دارد، البته در صورتی که طرح و برنامه خوبی ارائه شود.

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی افزود: تکمیل و راه‌اندازی کارخانه کاشی هستی برکت گناباد خواهد توانست وضعیت اشتغال شهرستان را بهبود دهد که با در اولویت بودن این طرح برای گناباد مبلغ ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات آن پس از مذاکره با تمام بانک های کشور از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته که سرمایه گذار آن در مرحله جمع آوری وثایق لازم است.

بنایی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی چندی قبل در گناباد افزود: مناقصه ۵۰ میلیاردی باقی مانده جاده گناباد به مهنه که قرار است دو بانده شود، انجام شده و به‌زودی پیمانکار شروع به فعالیت خواهد کرد.

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی یکی از آرزوهای دیرینه گنابادیها را احداث راه آهن این شهر دانست و بیان کرد: مناقصه برای احداث ۵۰ کیلومتر ریل به ارزش ۶۳ میلیارد تومان انجام شده که پس از اتمام روند مناقصه و معلوم شدن پیمانکار کار به سرعت انجام و ان‌شاءالله گناباد به شبکه ریلی کشور خواهد پیوست.

عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی داشتن زیرساخت‌های مناسب را یکی از اولویت‌های جذب گردشگر دانست و افزود: فرودگاه گناباد به عنوان یکی از طرح‌های زیربنایی این شهر در حال احداث است که برای تکمیل آن بودجه‌ای ۴۰ میلیارد تومانی مورد نیاز است که کم کم و براساس پیشرفت آن، این اعتبار تزریق می‌شود.

بنایی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای گناباد را احداث بیمارستان علامه بهلول دانست و افزود: مکاتباتی جهت تجهیزات بیمارستانی برای گناباد صورت گرفته که قول وزیر به ما ۲۰ میلیارد تومان بوده و از این مبلغ ۱۵ میلیارد آن تخصیص یافته است.

 جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار 40 میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه

پروژه انتقال آب چشمه قطری به شاهرود قربانی اهمال کاری مسئولان

پروژه انتقال آب از چشمه سارهای قطری به شاهرود گرانترین پروژه آبی کشور است که تا کنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است و این پروژه با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی پس از حدود ۱۶ سال ناتمام مانده است.

طرح انتقال آب از چشمه سارهای قطری برای حل مشکل کم آبی شهرستان شاهرود از حدود ۲۰ سال قبل مطرح شده و از ۱۱ سال پیش با مصوبه هیات دولت وقت آغاز شد و تا کنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شده است. به اذعان بسیاری از کارشناسان این طرح گرانترین پروژه آبی کشور است و با گذشت بیش از ده سال هنوز به پایان نرسیده است.

گرانترین پروژه آبی کشور تا کنون بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با لوله گذاری کمتر از دو کیلومتر دو درصد باقی مانده از پروژه تکمیل می شد که با مخالفت مسئولان استان گلستان و دستور دادستان این شهر به دلیل مشخص نبودن مرز بین دو استان از نظر سیاسی متوقف شد (لینک خبر) و تاکنون تلاش ها برای از سر گرفتن این طرح بی نتیجه مانده است.

محمد رضا خباز استاندار سمنان یازدهم اسفند ماه سال ۹۵ در نشست خبری خود با خبرنگاران شهرستان شاهرود (لینک خبر)در خصوص پروژه انتقال آب از چشمه سارهای قطری گفت: “انتقال آب از سرچشمه های قطری به شاهرود یک طرح ملی است و همه مسوولان استان سمنان پیگیر تکمیل این طرح هستند.

وی فزود: مسوولان استان سمنان برای تکمیل اجرای طرح انتقال آب از این سرچشمه ها سرگرم گفت وگو با مسوولان استان گلستان هستند.

خباز با تاکید بر اینکه موضوعاتی که به روش قانونی قابل پیگیری هستند را نباید مردمی کرد، افزود: تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه ملی هزینه شده و هنوز چهار هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان دیگر اعتبارنیاز دارد.

وی ادامه داد: در دستور کار نخست این طرح مقرر شده بود سدی در استان گلستان برای برطرف کردن نیاز مردم آن منطقه ساخته شود و در برابر، میزانی از آب چشمه سارهای قطری نیز به شاهرود منتقل شود در حالی که این سد ساخته شده اما کار انتقال آب به شاهرود با وجود مخالفت ها ۱۷ سال به طول انجامید”.

مردم، بازاریان و موثران شهرستان شاهرود هفته گذشته با امضای طوماری از محمد رضا خباز استاندار سمنان خواستار پاسخگویی و اطلاع رسانی درباره اقدامات انجام گرفته در راستای کم آبی شهرستان شاهرود و طرح انتقال آب از چشمه سارهای قطری شده بودند که تا امروز استاندار سمنان هیچ پاسخی در خصوص این موضوع نداده است.

از همین رو جمعی از بازاریان و موثّران شاهرود امروز با حضور در دفتر حجت الاسلام امینی امام جمعه شاهرود ضمن گفتگو در خصوص بحران کم آبی شاهرود از امام جمعه شاهرود خواستار پیگیری نتیجه طرح انتقال آب چشمه سارهای قطری از مسئولان استان و شهرستان شدند.

عبدالحسین برنجی مسئول انجمن صلح آب استان سمنان در این نشست با اشاره به امضای طوماری توسط مردم، موثرین و بازاریان شاهرود در خصوص تعیین تکلیف انتقال آب از چشمه سارهای قطری گفت: به دنبال این هستیم که این مسئله بدون هیچ گونه تنشی حل شود، آیا باید مردم وارد صحنه شوند و یا اینکه استاندار محترم و سایر مسئولان اعلام می کنند که برای حل کم آبی شاهرود چه تدبیری اندیشیده اند.

وی با بیان اینکه مشکل بی آبی در شاهرود در حال تبدیل شدن به یک بحران قریب الوقوع است اظهار کرد: اینکه دائم به مردم گفته شود کمیته ای تشکیل شده و در حال پیگیری است جواب قانع کننده ای نیست و مردم خواهان پاسخگویی از طرف استاندار محترم و سایر مسئولان هستند.

مسئول انجمن صلح آب استان سمنان افزود: مشاوران وزارت نیرو و معاون مدیر کل آبفای کشور اعلام کردند که تنها راه حل مشکل آب شاهرود انتقال آب از چشمه سارهای قطری و سد کالپوش است و جز این دو راه هیچ راه دیگری برای تامین آب شاهرود وجود ندارد.

برنجی با بیان اینکه مشکل کم بود آب شاهرود ده سال پیش پیش بینی شده بود بیان کرد: برای حل این مشکل طرح انتقال آب از چشمه سارهای قطری شروع شد و همزمان با آن انتقال آب از چشمه روزیه سمنان برای حل مشکل آب سمنان آغاز شد اما جای سوال اینجاست چرا علی رغم هشدارهای گذشته پیش بینی بلند مدت و کار مطالعاتی برای حل مشکل آب شاهرود انجام نگرفته است؟

وی با بیان اینکه شهرک کوثر و برخی دیگر از شهرک های شاهرود و پنج روستای این شهرستان با تانکر آب رسانی می شود عنوان کرد: نیاز آبی شاهرود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است اما در حال حاضر تنها ۶۰۰ لیتر بر ثانیه برداشت می شود و ۲۲۰ لیتر بر ثانیه هم کمبود آب لحظه ای داریم که روی هم رفته بیش از ۴۰۰ لیتر در ثانبه بر شاهرود کمبود آب داریم و منبعی برایش پیش بینی نشده است.

مسئول انجمن صلح آب استان سمنان با اشاره به عدم پیشرفت طرح فاضلاب شهری شاهرود گفت: برای تکمیل پروژه فاضلاب شهری شاهرود اعتبار را به صورت اسناد خزانه مصوب کرده اند در حالیکه برای پروژه فاضلاب شهری سمنان اعتبار بودجه عمرانی قرار داده اند و این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاینانس هندی و بخش خصوصی برای تکمیل پروژه وارد شده اند در صورتی که در پروژه فاضلاب شهری شاهرود چون بودجه خاصی تخصیص داده نشده و اندک اعتبار تخصیص داده شده هم به صورت اوراق اسناد خزانه هست پیشرفت فیزیکی تنها ۲۵ درصد است و بخش خصوصی حاضر به ورود برای تکمیل پروژه نیست.

حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود نیز در این جلسه با بیان اینکه جنگ آینده جنگ آب است و این مساله جدی است گفت: از زمان انتصاب بنده در جلسات مختلف کشوری، استانی و شهرستانی و در سفر وزرای دولت به استان و شهرستان مشکل کمبود آب و ضرورت تامین منابع آبی این شهرستان را پیگیری کردم.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل آب شاهرود سرمایه گذاری و کار مطالعاتی خاصی انجام نشده است اظهار کرد: آب شرب شهرستان شاهرود در این سال ها از سفره های زیرزمینی برداشت شده است و این هنر نیست

امام جمعه شاهرود با اشاره به اختلاف شهرستان شاهرود و علی آباد بر سر پروژه انتقال آب از چشمه سارهای قطری افزود: به اذعان آب و فاضلاب شهری تنها ۱۵ درصد از منابع آبی برای شرب مصرف می شود و مابقی استفاده برای کشاورزی است که در این صورت اگر دولت منابعی را برای آبیاری تحت فشار باغات و نصب شیر کم مصرف برای مصارف خانگی تخصیص دهد بهتر از سرمایه گذاری برای حفر چاه و یا کف شکنی سفره چاه های آب موجود است.

امینی با اشاره به نامه سال های قبل آیت الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان به وزارت نیرو بیان کرد: وزارت نیرو در جواب نامه آیت الله نور مفیدی اعلام کرده بود که ما مسئول آب رسانی به کل کشور هستیم و اینکه اجازه نمی دهیم حوزه آب ریز ما به جای دیگر انتقال پیدا کند منطقی نیست.

وی در پاسخ به اعتراض موثرین و بازاریان شاهرود در خصوص بی توجهی مسئولان به کم آبی این شهرستان و عدم تعیین و تکلیف طرح انتقال آب از چشمه سارهای قطری بیان کرد: مسئولان نیز باید پاسخگوی مردم باشند و اقدامات انجام گرفته در خصوص حل بحران آب شاهرود را به اطلاع مردم برسانند.

امام جمعه شاهرود در ادامه با اشاره به پیگیری این موضوع از مسئولان شهرستان و استان تاکید کرد: همزمان با پیگیری مشکل کم آبی و ارائه راه حلی برای آن باید موضوع فاضلاب شهری شاهرود برای استحصال آب آن و استفاده در بخش صنعت و کشاورزی دنبال شود.

 جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار 40 میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه

وضعیت نامناسب محیط زیست در نیر

ورود زباله به داخل رودخانه در شهر نیر محیط زیست منطقه را با چالش جدی رو به رو کرده است.

وارد شدن فاضلاب شهر نیر به رودخانه آغلاغان و متعاقب آن سد یامچی که آب شرب شهر اردبیل را تامین می کند باعث افت کیفیت آب شرب مرکز استان شده و در بلند مدت نیز میتواند آسیب های زیست محیطی به ویژه در دریاچه پشت سد یامچی در پی داشته باشد.

متأسفانه عدم اتمام عملیات تصفیه خانه ها و وصل فاضلاب خانگی به شبکه فاضلاب، باعث ورود فاضلاب شهرستان نیر به آب آشامیدنی و افت کیفیت آب شرب شده است.

پیش تر استاندار اردبیل در مصاحبه ای گفت: هر چند آب آشامیدنی در شهر اردبیل از لحاظ میکروبی و شیمیایی آلوده نیست ولی این شایسته نیست که مردم شریف این شهر از آب دارای طعم، بو و رنگ نامطبوع استفاده کنند.

موقعیت جغرافیایی شهر نیر از شرایط زیستی بسیار حساسی برخوردار است که در صورت عدم توجه به آنها توسعه منطقه که آرزوی دیرینه مردم منطقه می باشد نه تنها به نفع آنها تمام نخواهد شد بلکه با ارزش ترین دارایی آنها یعنی سلامتی شان را به خطر خواهد انداخت.

منطقه نیر غنی ترین منابع آب های گرم و سرد را در خود دارد که با رعایت نکردن شرایط محیط زیست این آب ها آلوده شده و از قابلیت استفاده می افتند و در این میان بیشترین آسیب متوجه مرکز استان می شود که آب شرب آن از این منطقه تامین می شود.

 جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار 40 میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه

عکاسان رودباری، در خلوت هنری

عضو انجمن عکاسان گیلان، گفت: عده ای فقط با سیاه نمایه بازی و رابطه فقط جا اشغال کرده اند و متاسفانه جاده هنر که عاری ازهرگونه سیاست وسیاسی کاری بود رو خراب کردند و آفتی بدترازاین نیست.

شهرستان رودبار، با دارا بودن چهره های فرهنگی و هنری در خلق آثار هنری شهره است، رودبار با آداب و رسوم و طبیعت بکرش زمینه ای برای عکاسی و خلق تصاویر بکر است.

فرزین احمدی متولد ۱۳۴۷ فرهنگی بازنشسته است که سالهاست دوربین به دست گرفته و عکاسی می کند در کارنامه عکاسی وی می توان به عکاس خبری روزنامه گلچین امروز و خبرگزاری ایلنا، آموزش دیده هنرعکاسی در انجمن سینمای جوان رودبار، عضوانجمن عکس گیلان، مسئول عکس بسیج هنرمندان استان گیلان، عضو شورایعالی فرهنگی هنری بسیج گیلان و دبیر جشنواره دوسالانه عکس بسیج و داورجشنواره عکس اشاره کرد.

وی با اشاره به اولین روزهای عکاسی اش، می گوید: سالها پیش که دوربین سیاه وسفید متداول بود از تنها عکاس رستم آباد بنام علی اقا، دوربینی خریدم وعکاسی را زمانی که دانش آموز کلاس اول راهنمایی بودم، آغاز کردم.

احمدی بیان داشت: پس از ورود به دانشسرا و حضور در جبهه و خرید دوربین کداک ۱۱۰ بصورت عاشقانه شروع به عکاسی کردم خصوصا در جبهه که عکسهای زیادی ازآن دوره دارم اما بصورت حرفه ای زیرنظراستادعرشیا درسینمای جوان رودبار دوره دیدم.

وی ادامه داد: کارحرفه ای پس از گذراندن دوره عکاسی در رودبار خصوصا بعد از برگزاری چند نمایشگاه و پذیرفته شدن عکس هایم درمسابقات عکاسی استانی و کشوری شکل گرفت.

عضو شورایعالی فرهنگی هنری بسیج گیلان با اشاره به عناوین کسب کرده در دوران عکاسی اش گفت: سال ۸۳ نفربرتر و تقدیرمسابقه عکس طبیعت دانشگاه صومعه سرا، سال ۸۵شایسته تقدیرو نمایشگاه عکاسی منابع ملی کشور، نفربرگزیده دوسالانه عکس بسیج گیلان، نفربرتر مسابقه کادر تا کربلاو برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و دست جمعی و برگزیده عکاسان کشور جهت عکاسی امکان مذهبی درچندین سال متوالی انتخاب شدم.

احمدی با اشاره به جایگاه عکاسان در رودبار گفت: رودبار تا به امروز به موقعیتی نرسیده که هنرمندان واقعی جایگاهی داشته باشند، همین امر سبب شده تا هنرمندان شناسنامه دار که هم دراستان و کشور رزومه ای برای دفاع دارند و برای شهرستانشان شناسنامه هنری هستند هنوز درخلوت هنری بسرمی برند.

وی تصریح کرد: عده ای فقط با سیاه نمایه بازی و رابطه فقط جا اشغال کرده اند و متاسفانه جاده هنر که عاری ازهرگونه سیاست وسیاسی کاری بود رو خراب کردند و آفتی بدترازاین نیست.

مسئول عکس بسیج هنرمندان استان گیلان، افزود: هنرمند آنقدرعزت نفس دارد که هنرش را با زبان چاپلوسی نفروشد ولی هروقت احساس کند دستی برای کمک به سویش دراز می شود برای نشان دادن افتخارات وارزش والای شهرستان آن را به گرمی بپذیرد.

احمدی با اشاره به تعامل عکاسان، گفت: درتمام زمینه های هنری همه باهم تعامل دارند اما برای ایجادبستر گسترده تر و جایگاه مستحکم تر والای هنر و تعامل بیشتر هنرمندان نیاز به توجه بیشتر و حتی استفاده از استعدادهای هنرمندان شهرستان می باشد نه استفاده از کسانی که به زور با هنر آلوده به چاپلوسی وعوام فریبانه سکان هنر را بدست گرفته اند.

وی با اشاره به تلخ و شیرین دوران عکاسی اش گفت: درشهرستانی زندگی می کنیم که دارای پتانسیل فراوان هنری است اما بلااستفاده ماندن از هنر بعضی هنرمندان را مجاب به حرکت به خارج ازشهرستان کرده است.

عضو انجمن عکاسان گیلان، بیان کرد: آثار هنرمندان رودباری ازعکس، فیلم، موسیقی، خط و… گرفته در شهرستانها و استانهای همجوار به نمایش گذاشته می شود و ما برای هنرمندان دیگر شهرستانها کف می زنیم، با وجود اینهمه عکاس در ادارات شهرستانمان بیمارستانها و… عکسهایی از مناظر شهرستانهای دیگر نصب می شود.

احمدی بیان کرد: حدود۱۷سال در زمینه عکاسی طبیعت رودبار کار میکنم اما دریغ از حمایت در شناسنامه دارکردن عکسها در غالب کتاب گردشگری هستیم، حتی برگزاری نمایشگاه هم به افسانه تبدیل شده است.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که پرسید از کدام عکسی که گرفته اید خوشتان می آید، گفت: عکس برای عکاس حکم فرزندانش را دارد چون برای ثبت هرکدامشان هم وقت می گذارد و هم عشق وعلاقه اش را در قاب جا می دهد ولی دوتا عکس اجتماع گرفتم پیرمردی دوره گردی درماسوله و یه عکس ازپیرمردی که درویزیت رایگان هلال احمرگرفتم بیشتر علاقه دارم اما به تک تک عکسهام عشق می ورزم.

این عکاس اظهار داشت: بنده چندین دوره بعنوان مدرس عکاسی در شهرستان و حتی در بسیاری از ورکشاپهای خارج از شهرستان که داشتم عرض کردم تنها خصلتی که عکاس را از دیگران متمایز می کند این است که عکاس طور دیگه ای به دنیای اطرافش نگاه میکند و تنها خصلتی که عکاس را ازدیگران جدامیکند چشم ونوع نگاه عکاس می باشد.

احمدی با اشاره به مشکلات عکاسان، گفت: هزینه های سرسام آور لوازم عکاسی و نداشتن جایگاه شخصیتی برای هنرمند که بتواند عزت نفس خود را حفظ کند از مشکلات عکاسان است.

وی با اشاره به برنامه های آتی در حوزه عکاسی بیان داشت: برای حذف مظلومیت فرهنگی شهرستان رودبار استفاده ازظرفیتهای شخصی در سطح استان وکشور تلاش خواهم کرد، اگر لطف مسولین شامل هنر شهرستان شود می توان با برگزاری ورکشاپهای عکاسی نمایشگاه عکاسی و دعوت از عکاسان بزرگ کشور و گیلان جهت حضور در شهرستان و ثبت مناظر جهت ارائه در سایتهای کشوری وحتی جهانی می توان رودبار را مطرح کرد که اولین حضور عکاسان در پاییز امسال شکل خواهد گرفت.

احمدی در پایان از مسئولین خواست: ازمسولین شهرستان که می دانم دغدغه شهرستانمان را دارند و شبانه روز برای اعتلای آن می کوشند خواستارم برای تهیه هر عکس، فیلم، موسیقی، خط و… ما دوجایگاه داریم بعنوان متولی امر اول فرهنگ وارشاد اسلامی ودوم سینمای جوان لطفا برای تهیه محصولات فرهنگی شهرستان به این دوجایگاه مراجعه کنند.

وی بهره گیری از ظرفیت هنرمندان رودبار را خواستار شد و گفت: مسئولین ازهنرمندان دوره گرد استفاده نکنند.

 جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار 40 میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه

احیای دریاچه ارومیه بودجه ندارد

رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه باید تخصیص و تأمین اعتبارات برای این ستاد از سوی دولت به موقع انجام شود، گفت: متأسفانه در سالجاری هیچ بودجه‌ای برای ستاد تخصیص نیافته و بر اساس وعده‌های مسئولان در شهریور ماه این امر محقق می‌شود!

مقوله احیای دریاچه ارومیه از سال‌های گذشته آغاز شده و با برگزاری جلسات، همایش ها، دعوت از چهره های ورزشی و هنری مطرح، اجرای طرح های مختلف عمرانی و خدماتی در حوضه‌های آبریز و نیز تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه فعالیت در این زمینه انجام شده است.

در این میان، در زمان مدیریت سابق این ستاد در آذربایجان غربی شاهد برگزاری همایش‌های توجیهی ویژه کشاورزان و روستاییان بودیم که متاسفانه تنها خروجی آن صرف هزینه و بودجه کلاب بود و هیچ خروجی مثمر ثمر و مثبتی برای دریاچه به همراه نداشت.

به منظور اطلاع از اقدامات و فعالیت های دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در دوره مدیریت جدید آن، میزبان «فرهاد سرخوش» رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بودیم تا در این خصوص و نیز حواشی موجود پیرامون فعالیت ها ستاد و شخص مسئول استانی این ستاد پاسخگوی سؤالات ما باشد.

سرخوش در این گفت و گوی ۷۰ دقیقه ای اشاراتی به فعالیت های قبلی و فعلی ستاد احیای دریاچه ارومیه و نیز مهم ترین پروژه های این ستاد داشت و نیز از کم توجهی برخی مسئولین و نمایندگان مجلس گلایه هایی را انجام داد.

فرهاد سرخوش؛ در ابتدای سخنان خود، اشاره ای به سیر نزولی سطح آب دریاچه ارومیه داشت و اظهار کرد: وضعیت دریاچه طی چندین سال گذشته روند نزولی داشته که در سال های ۹۳ و ۹۴ به بحرانی ترین و کم ترین وسعت دریاچه رسیده بودیم. در سال های قبل یک هزار و ۲۰ کیلومتر وسعت این دریاچه بوده که در شهریور و مهرماه ۹۴ این میزان به حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتر رسیده است.

وی افزود: با توجه به آمار بارش ها و وضعیت هواشناسی، از سال ۷۴ تا ۸۴ میزان بارش ۳۵۰ الی ۳۷۰ میلیمتر بوده ولی دریاچه ۱۸۰ ساتیمتر افت تراز داشت اما این میزان از سال ۸۴ تا ۹۳ حدود ۱۳۰ سانت افت تراز داشته است.

رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، در ادامه با اشاره به دلایل عدم تثبیت میزان آب دریاچه در سال های مختلف، بیان داشت: زمانی که حوضه آبریز دریاچه دچار پربارشی بوده به دلیل نرسیدن روان آب ها و بارش ها به پیکره دریاچه شاهد کاهش میزان و سطح آب بوده ایم که این امر به دلیل تبخیر زیاد دچار افزایش بوده است.

وی، خاطرنشان کرد: راهکارهای ضرب الاجل دولت با تشکیل کارگروه و ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور تثبیت وضعیت و نیز احیای این حوضه آبریز، برای اثرگذاری بلندمدت برنامه ریزی شده و به صورتی است که در ۱۰ ساله یعنی تا سال ۱۴۰۳ نتیجه مثبت خود را به نمایش خواهد گذاشت.

سرخوش، ادامه داد: این وضعیت تنها در شرایطی محقق می شود که با تخصیص و تزریق بودجه های لازم و البته به موقع روند فعالیت ها در حوضه آبریز دریاچه افزایش یابد و شاهد بهبود روند خشکسالی باشیم.

وی، ضمن اشاره به فعالیت های انجام شده در سال های گذشته به منظور احیای دریاچه ارومیه، گفت: در این زمینه فعالیت های عمرانی باید ارجح بر فعالیت های آموزشی باشد چراکه برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی در کنار فعالیت های عمرانی و ساخت و سازهای پیرامون دریاچه پاسخ موردنظر را خواهد داد.

وی، همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای لایروبی رودخانه های پیرامون دریاچه، بیان داشت: برای زنده ماندن دریاچه و ماندگاری وضعیت فعلی این حوضه آبریز نیازمند لایروبی رودخانه ها بودیم که اصلی ترین آن لایروبی ۲ رودخانه سیمینه و زرینه بود و اکنون با اتمام این امر شاهد اتصال این دو رودخانه به یکدیگر و سرازیر شدن آب آن ها به سوی دریاچه خواهیم بود.

رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، اضافه کرد: اصلی ترین بحث در این خصوص اتصال سیمینه و زرینه رود بود که با ۲۵ کیلومتر لایروبی انجام شدهاست. این اقدام در داخل دریاچه انجام شده و پس از چندین سال شاهد اجرا و اتمام آن هستیم.

وی، تصریح کرد: با توجه به تشکیل دریاچه ای پیرامون رودخانه های زرینه و سیمینه شاهد تبخیر زودهنگام آب آن ها بودیم که با لایروبی های انجام شده دیگر این وضعیت را شاهد نخواهیم بود و این امر موجب روان شدن آب به سوی دریاچه می شود.

این مسئول، از رهاسازی سدهای حوضه آبریز دریاچه در طول سه سال اخیر به عنوان یکی از دلایل تثبیت آب دریاچه ارومیه نام برد و اظهار داشت: کارشناسان داخلی و خارجی اعتقاد داشتند که اگر دریاچه تثبیت نشود به هیچ وجه احیا نمی شود و به همین دلیل آبرسانی ها و پروژه های اجرایی در مهرماه ۹۵ اتفاق افتاده و در تراز تثبیت است.

وی، اذعان داشت: در این خصوص در مرحله دوم وارد مرحله آبرسانی شده ایم که اصلی ترین بحث در این زمینه پروژه کانی سیب به عنوان منبع اصلی آب دریاچه است. این پروژه بیشترین اعتبار را به خود اختصاص داده و ردیف بودجه جداگانه ای دارد.

سرخوش ادامه داد: عملیات اجرایی تونل کانی سیب از دو جهت پیرانشهر و نقده در دست اقدام است و روزانه با پیشرفتی معادل ۱۸ الی ۲۸ متری ادامه دارد. این امر نشانگر دشواری کار و نیز اهمیت آن است.

وی گفت: این پروژه ۳۶ کیلومتر طول دارد که در حال حفاری است که تا امروز ۱۱ کیلومتر و ۳۰۰ متر انجام شده و انتظار داریم طبق زمانبندی در صورت تامین اعتبار در پایان ۹۸ مورد بهره برداری قرار گرفته و سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب به دریاچه آبرسانی انجام دهد.

وی، امیدواری برای احیای دریاچه ارومیه را منوط به اجرایی شدن پروژه ها و نیز تخصیص و تامین بودجه و اعتبارات لازم دانست و تاکید کرد: متاسفانه در سال گذشته اعتبار یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی برای پروژه های ستاد احیا در حوزه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تخصیص داده شده بود که تنها ۲۷۰ میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه و نیز ۳۰ میلیارد تومان آن نیز به صورت نقدی واریز شد! این یعنی تنها ۳۰۰ میلیارد از یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان!

رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، تاکید کرد: این اعتبار قابل توجهی نیست و به همین دلیل پروژه ها طبق زمانبندی پیش نرفت و از لحاظ اعتباری مشکل پیدا شد.

وی ادامه داد: امسال هنوز هیچ اعتباری تخصیص داده نشده و وعده داده اند تا در شهریورماه این تخصیص داده شود. انتظار ما این است که به موقع اعتبار تخصیص و تامین شود تا در زمان فصل کاری دستگاه اجرایی بتواند پروژه ها و طرح های خود را اجرا کند.

سرخوش، در مورد دلایل انسانی خشکی دریاچه ارومیه هم خاطرنشان کرد: تمام عوامل طبیعی نظیر کاهش بارندگی و اقلیم آب و هوایی تنها ۳۱ درصد موجب وضعیت فعلی دریاچه بوده و ۶۹ درصد وضعیت به دلایل انسانی رخ داده، این دلایل هم بنا به مصالح مختلف رخ داده است.

این مقام مسئول، خطاب به کشاورزان و روستاییان نیز تصریح کرد: خوشبختانه امروز شاهد همکاری مناسب و تمام وقت این عزیزان هستیم اما با توجه به اینکه در گذشته چنین امکانی فراهم نشده بود شاهد مصرف بیش از اندازه آب و نیز بالا بودن مصرف در بخش کشاورزی بوده ایم که همین امر زمینه ساز پایین رفتن سطح آب دریاچه شده است.

سرخوش با اشاره به فعالیت ۶ دستگاه اجرایی در بحث تثبیت و احیای دریاچه ارومیه بیان داشت: تمام هزینه ها و بودجه تخصیص یافته به این دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و ستاد احیا وظیفه هماهنگی و نظارت بر انجام امورات را بر عهده دارد.

سرخوش تاکید کرد: ایجاد تصفیه خانه در حوضه آبریز دریاچه، طرح های مقابله با ریزگردها، طرح های مختلف در حوزه سدسازی و سایر اقدامات عمرانی و آموزشی جزو اصلی ترین مواردی است که اعتبارات اختصاص یافته به آن ها صرف می شود.

این مسئول، در خصوص ادعای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه فاضلاب های سرازیرشده به دریاچه ارومیه بدون تصفیه وارد این پهنه آبی می شوند، گفت: آب و فاضلاب آذربایجان غربی مسئول تصفیه پساب های ورودی به دریاچه است و طبق تفاهم نامه با سازمان محیط زیست و نیز دانشگاه علوم پزشکی موظف به تامین این پساب های تصفیه شده برای ورود به دریاچه است.

رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، ادعای نمایندگان در مورد نادرست بودن ادعاهای ستاد احیا مبنی بر اینکه سطح آب دریاچه سیر صعودی داشته، ابراز داشت: نمایندگان محترم در این زمینه مقایسه خود را با سال گذشته انجام می دهند در شرایطی که بارش ها نسبت به سال کاهش داشته و با این وجود میزان کاهش سطح آب دریاچه کاهش اندکی دارد.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست باید در راستای جلوگیری از برداشت بی رویه نمک از دریاچه ارومیه وارد عمل شود، گفت: متاسفانه این برداشت نمک به دلیل قرارداد منعقدشده میان سازمان محیط زیست و یکی از کارخانجات آذربایجان شرقی است و به طور کلی مخل وضعیت احیای دریاچه و به نوعی نقطه مقابل فعالیت های ستاد محسوب می شود.

سرخوش افزود: در این زمینه باید سازمان حفاظت محیط زیست وارد عمل شود و به منظور تثبیت وضعیت و جلوگیری از بروز ریزگردهای نمکی مقابل این برداشت ها را گرفته و نسبت به لغو قرارداد اقدام کند. ولی متاسفانه امروز شاهد کم کاری این سازمان در خصوص مقابله با برداشت های بی رویه نمک و در نتیجه بروز ریزگردهای نمکی هستیم.

رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، در مورد شنای هموطنان در دریاچه ارومیه، بیان داشت: آب دریاچه در شرایط فعلی به دلیل غلظت بالای نمک ها دچار افت اکسیژن است و به همین دلیل برای بیماران دارای فشار خون و بیماران قلبی مضر است. بنابراین باید به این نکته توجه شود که افراد دارای بیماری های خاص ار شناکردن پرهیز کنند.
جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی/ پرداخت پنج میلیارد ریالی مطالبات کشاورزان/ اعتبار 40 میلیارد ریالی برای تکمیل فرودگاه گناباد/ نبود بودجه برای دریاجه ارومیه
 

برگزاری جشن دهه کرامت با حضور خادمان رضوی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب از ورود کاروان “زیر سایه خورشید” به این شهرستان، در روز دوشنبه این هفته خبر داد.

حجت الاسلام مقصود محمودی با اعلام این خبر گفت: کاروان خادمان حرم ثامن الحجج، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در قالب کاروان «زیر سایه خورشید» به همراه پرچم متبرک این بارگاه و در دهه کرامت میهمان مردم آذربایجان غربی بوده و در این راستا نیز روز دوشنبه  ۹ مرداد ماه به میاندوآب سفر می کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب اظهار کرد: مراسم استقبال از خادمین حرم مطهر امام رضا(ع) و پرچم  آستان قدس رضوی حوالی ظهر روز دوشنبه در مرقد شهدای گمنام  برگزار می شود.

وی افزود: دیدار با خانواده های معظم شهدا و جانبازان، عیادت از بیماران و حضور در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) و دیدار با عموم مردم از دیگر برنامه های این کاروان در شهرستان میاندوآب است.

محمودی با اشاره به برگزاری جشن بزرگ دهه کرامت ومراسم تکریم و بزرگداشت امامزادگان در میاندوآب با حضور خادمان حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: این مراسم روز دوشنبه در زیارتگاه حضرت عباس(ع) شهرستان میاندوآب با حضور اقشار مختلف مردم و خادمان حرم ثامن الحجج(ع) برگزار می شود.

گفتنی است این خادمان و پرچم متبرک که به آذربایجان غربی  سفر کرده اند، تا پایان دهه کرامت در شهرهای مختلف این استان حضور یافته و آذربایجان غربی را معطر به عطر رضوی می کنند.