به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، «محمود صیادبورانی» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تدوین استاندارد ماهی سالم برای نخستین بار در کشور توسط شیلات استان زنجان صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: عمده ماهیان تولیدی در مزارع پرورش ماهی استان زنجان به دلیل عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک و سایر داروها به عنوان […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، «محمود صیادبورانی» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تدوین استاندارد ماهی سالم برای نخستین بار در کشور توسط شیلات استان زنجان صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: عمده ماهیان تولیدی در مزارع پرورش ماهی استان زنجان به دلیل عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک و سایر داروها به عنوان ماهی سالم شناخته می‌شود، لذا از بهمن‌ماه پارسال پیگیری‌های لازم برای تعیین استاندارد ماهی سالم از طریق مجامع علمی بین‌المللی، سازمان شیلات ایران و اداره‌کل دامپزشکی استان صورت گرفته است و تاکنون استانداردی در این زمینه تدوین نشده است.

این مسئول با بیان اینکه طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان شیلات ایران، مقرر شده شیلات استان زنجان نسبت به تعریف استاندارد ماهی سالم اقدام کند، ادامه داد: این کار از بهمن‌ماه پارسال در استان آغاز شده است تا بتوانیم کیفیت ماهی سالم تولیدی آبزی پروران استان را به متقاضیان سراسر کشور معرفی کنیم.

وی به معیارها و نحوه تعیین استاندارد ماهی سالم اشاره و خاطرنشان کرد: از موارد مهمی که در تدوین استاندارد ماهی سالم مورد توجه قرار می‌گیرد، آنالیز بافت ماهی حداقل سه مرحله در طول دوره پرورش است که توسط آزمایشگاه های معتبر دامپزشکی استان صورت می‌گیرد. همچنین عدم وجود هورمون، آنتی بیوتیک و سایر داروهای غیرمجاز در گوشت یا بافت ماهی نیز مد نظر قرار می گیرد.

صیادبورانی افزود: هر آبزی‌پروری در استان زنجان که بخواهد ماهی تولیدی خود را به عنوان ماهی سالم و سبز معرفی کند باید قراردادی را با اداره‌کل دامپزشکی استان منعقد و هزینه آزمایشگاه‌های مربوطه را پرداخت کند تا پس از بازدید مشترک شیلات، دامپزشکی و اداره استاندارد استان آزمایش‌های لازم بر روی ماهی‌های تولیدی انجام شود.

مدیر شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه انجام هرگونه آزمایش بر روی ماهیان تولیدی، بدون هماهنگی با آبزی‌پرور خواهد بود، افزود: پس از انجام آزمایشات لازم، در صورتی که ماهیت ماهی تولیدی به عنوان ماهی سالم شناخته شد، آبزی‌پرور می‌تواند محصول خود را با عنوان ماهی سالم یا ماهی سبز با قیمتی دو تا سه‌هزار تومان بالاتر از متوسط قیمت معمول در بازار عرضه کند.

وی یادآور شد: با تدوین استاندارد برای ماهی سالم به دنبال آن هستیم تا ماهی تولیدی استان زنجان به عنوان ماهی سالم و با قیمتی متفاوت در بازار سراسر کشور به فروش برسد.

انتهای پیام