کاهش ۴۰ درصدی ورودی سدهای آذربایجان شرقی
کاهش ۴۰ درصدی ورودی سدهای آذربایجان شرقی

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، مجتبی جلیل زاده روز چهارشنبه در کارگروه کشاورزی ومنابع طبیعی ملکان افزود: میزان بارندگی امسال در مقایسه با سال گذشته در استان ۳۳درصد کاهش یافته است.وی ادامه داد: تنها بارندگی ملموس امسال مربوط به فرودین ماه بود که متاسفانه آن هم به جز تخریب و جاری […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، مجتبی جلیل زاده روز چهارشنبه در کارگروه کشاورزی ومنابع طبیعی ملکان افزود: میزان بارندگی امسال در مقایسه با سال گذشته در استان ۳۳درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: تنها بارندگی ملموس امسال مربوط به فرودین ماه بود که متاسفانه آن هم به جز تخریب و جاری شدن سیلاب تاثیری در افزایش آب استان نداشت.
وی گفت: این شرایط در شهرستان ملکان بیشتر از دیگر شهرستان ها ملموس است به طوری که کاهش بارندگی در این شهرستان ۳۸ درصد است و تنها ۱۴۶میلی متر مکعب بارندگی به ثبت رسیده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: دیگر روش های آبیاری تحت فشار همچون بارانی به درد نمی خورد و باید به سراغ روش های دیگر برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی رفت.
جلیل زاده گفت: در روش آبیاری بارانی میزان تبخیر وهمچون وزش باد تاثیرپذیری و نفوذ آب در زمین راکم کرده و مصرف آب را نیز افزایش می دهد.
فرماندار ملکان نیز با اشاره به حق آبه این شهرستان از سد بوکان افزود: در سال ۹۲ و ۹۳ حق آبه این شهرستان ۷۵ میلیون مترمکعب آب تعیین شده بود که با توجه به شرایط و تصویب ستاد دریاچه ارومیه در مدت ۳ سال گذشته بیش از ۳برابر آن صرفه جویی در بخش کشاورزی انجام یافته و آب صرفه جویی شده به دریاچه ارومیه هدایت شده است.
محمدباقر خانی گفت: در شرایطی که تنها ۵۰ میلیون متر مکعب آب بعنوان حق آبه این شهرستان از سد بوکان تعیین شده است این آب نیز در مسیر به علت سنتی بودن انهار و برداشت های غیرمجاز در شهرستان های بوکان و میاندوآب بطور کامل به دست کشاورزان نمی رسد.
وی افزود: در تیر ماه امسال این موضوع موجب ایجاد تنش در اراضی پایین دست شبکه آبیاری زرینه رود شد.
فرماندار ملکان بر لزوم تخصیص اعتبار لازم برای نگهداری و مرمت شبکه های آبیاری تاکید کرد و افزود: برای لایروبی رودخانه مردق چای ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
خانی همچنین با اشاره به تخریب سد لیلان چای به بهانه خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: در مدت سه گذشته حتی یک قطره آب نیز از رودخانه لیلان چای به دریاچه ارومیه ریخته نشده است.
وی افزود: متاسفانه ۵۰۰ میلیارد ریالی که برای ساخت این سد هزینه شده بود بدون اینکه نتیجه داشته باشد از بین رفت وتنها یک آب بند بدون مصرف از آن باقی ماند که محل غرق شدن جوانان و اهالی شهرستان شده است و نمونه آن غرق شدن مرد ۴۵ ساله چند روز پیش بود.
شهرستان ملکان با ۱۱۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۵۵ کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.
خبرنگار: قادر منجمی**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
۷۲۲۸/۵۱۸