موازی کاری و تعدد برنامه ها، آفت غنی سازی اوقات فراغت
موازی کاری و تعدد برنامه ها، آفت غنی سازی اوقات فراغت

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و قریب ۱۰ سال است ستادی به نام اوقات فراغت و با عضویت حدود ۳۰ نهاد و اداره کل در استان زنجان آغاز بکار کرده است.اما آنچه که برخی از اعضای ستاد نیز به طور تلویحی به آن […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و قریب ۱۰ سال است ستادی به نام اوقات فراغت و با عضویت حدود ۳۰ نهاد و اداره کل در استان زنجان آغاز بکار کرده است.
اما آنچه که برخی از اعضای ستاد نیز به طور تلویحی به آن اشاره کرده اند، موضوع انجام به تکلیف از روی اجبار سازمانی است؛ این نوع نگاه چند آسیب جدی به مسئله اوقات فراغت جوانان و نونهالان جامعه وارد کرده، آفت موازی کاری ، تعدد برنامه ها و کمی بودن امور از جمله آن آسیب ها محسوب می شود.
همین مسئله بهانه ای شد تا با شروع فصل تابستان و رونق گرفتن برنامه های جانبی دانش آموزان، از مسئولان امر برای بررسی غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در قالب میزگرد تخصصی دعوت به عمل آید.
معاون فرهنگی مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان، مدیر فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان و دبیر کمیته همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش استان از جمله مدعوین به این میزگرد بودند.

** نقش وزارت ورزش و جوانان در حوزه سیاست گزاری فرهنگی فرابخشی است
معاون فرهنگی مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، گفت: نقش وزارت ورزش و جوانان در حوزه سیاست گزاری و اجرای برنامه ریزی فرهنگی برای غنی سازی اوقات فراغت فرابخشی بوده و گسترده است.
احمد شیرود میرزایی افزود: هماهنگی بین دستگاهی در این موضوع خیلی مهم بوده و رسانه ها باید با آسیب شناسی برنامه های اجرا شده، نقش موثری را در این زمینه ایفا کنند.
وی تاکید کرد: برنامه های فرهنگی، هنری، کتابخوانی، اردوهای جهادی، ورزش، امداد و نجان، اردوی زیارتی، بازی های کامپیوتری از جمله حوزه های فعالیت ستاد غنی سازی اوقات فراغت استان با همکاری اعضای دولتی و نیمه دولتی است.
میرزایی با اشاره به اهمیت بسترسازی برای محیط های روستایی در اجرای چنین برنامه هایی، گفت: هر دستگاهی که توان اجرای برنامه در روستاها دارد، مکان متعلق به این اداره کل، به طور رایگان در اختیار آن دستگاه خواهد بود.
معاون فرهنگی مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، اظهار کرد: اجرای برنامه های شاد موجب ایجاد سلامتی و نشاط در سطح جامعه خواهد شد.

** ضرورت ارائه رشته های متنوع در کلاس های غنی سازی اوقات فراغت
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: هم اکنون بالغ بر ۱۸۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان در سطح این استان مشغول تحصیل هستند.
محمود عباسی افزود: دانش آموزان ۹ ماه از سال را در اختیار آموزش و پرورش هستند بنابراین این نهاد ناچار است برای بهینه سازی و غنی سازی اوقات آنان نیز برنامه داشته باشد.
عباسی افزود: شهروندان به نهاد مدرسه اعتماد بالایی دارند بنابراین ما نیز در این مجموعه تلاش می کنیم تا با ایجاد جذابیت و تنوع بخشی در برگزاری برنامه ها برای جامعه هدف فرصت های مناسبی را برای دانش آموزان فراهم آوریم.
وی به ارائه بیش از ۷۰ رشته جدید در کلاس ها و برنامه های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در استان زنجان اشاره کرد و ادامه داد: این اداره کل سه سال متوالی به عنوان دستگاه برتر در حوزه غنی سازی اوقات فراغت استان معرفی شده است.
عباسی اظهار کرد: در حوزه غنی سازی اوقات فراغت شهروندان به ویژه دانش آموزان هر چقدر کار کنیم باز عقب هستیم.

** بالا رفتن آگاهی مردم مساوی با راحت تر شدن مدیریت شهری
مدیر فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان گفت: شهرداری زنجان در سال های گذشته خیلی به موضوع فرهنگ نپرداخته بود، اما امروز کلان شهرها به این نتیجه رسیده اند که نباید فقط به مسائل عمرانی توجه کرد، بلکه موضوع فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است.
سید سعید صفوی افزود: مدیران شهری به این موضوع پی برده اند که هرقدر مردم سطح آگاهی بالایی نسبت به موضوعات مختلف داشته باشند، همان قدر مدیریت امور شهری راحت تر پیش خواهد رفت.
صفوی ابراز کرد: شهرداری زنجان در زیرساخت ها و قالب های فرهنگی گام های خوبی برداشته و در همین راستا اقدام به ساخت ۲ فرهنگسرای جدید نموده است.
وی با اشاره به لزوم همکاری و تعامل دستگاه های فرهنگی، در سطح استان، تاکید کرد: بر اساس آمار این نهاد عمومی یکی از پرکارترین دستگاه ها در حوزه فرهنگ ارزیابی می شود و جامعه هدف آن ۴۲۰ هزار نفر است.

** موفقیت برنامه های اوقات فراغت در گرو توجه به نیازها و سلایق مخاطبان است
دبیر کمیته همکاری های حوزه های علمیه و اداره کل آموزش و پرورش استان به ضرورت توجه به نیازها و سلایق مخاطبان در تدوین برنامه های غنی سازی اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: برنامه ای در این حوزه مفید خواهد بود که به نیازها، ذائقه و سلایق جامعه هدف توجه داشته باشد.
حجت الاسلام مقصود ذوالقدر به ضرورت مشارکت دادن خانواده در تدوین این برنامه ها تاکید کرد و افزود: متاسفانه متولیان حوزه فرهنگی – ورزشی نونهالان تا جوانان به طور معمول می خواهند برنامه ها به صورت دیکته شده ارائه شود.
وی خاطرنشان کرد: با مشارکت دادن خانواده ها و مخاطبان در طراحی و تدوین برنامه های اوقات فراغت، این موضوعات دیگر وجه تحمیلی نخواهد داشت.
حجت الاسلام ذوالقدر بر ضرورت توجه جدی به آسیب شناسی برنامه های غنی سازی اوقات فراغت تاکید کرد و گفت: از معضلات موجود در این حوزه تراکم کارها و غلبه رویکرد کمیت بر بعد کیفیت است.
وی تصریح کرد: برنامه های حوزه اوقات فراغت باید توأم با کیفیت و جذابیت به مخاطبان ارائه شود، تا نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

** لزوم آسیب شناسی دقیق برنامه های اجرا شده
معاون فرهنگی مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به نقش خانواده در غنی سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان، تاکید کرد: علایق دانش آموزان در رشته ثبت نامی، این اداره کل را به سمت همان حوزه های ورزشی و فرهنگی مورد علاقه مخاطبان می کشاند.
میرزایی افزود: برهمین اساس دستگاه های برنامه ریز در حوزه اوقات فراغت، نوعی اجبار دارند تا خود را با نیازهای روز جامعه به روزرسانی کنند، وگرنه استقبالی از برنامه هایشان نخواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی دقیق سیاست گزاری ها و برنامه های اجرا شده، گفت: در حال حاضر برنامه ها حرکت رو به جلویی دارد و با شیب مناسبی در حال رشد است.
معاون فرهنگی مدیرکل ورزش و جوانان استان اظهار کرد: نگاه به برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که مرتفع کننده نیاز جوانان باشد، تا علاوه بر افزایش میزان مشارکت جوانان، رضایتمندی خانواده ها نیز جلب شود.
میرزایی افزود: بهترین ناظر بر برنامه ها خود خانواده ها هستند، چرا که کوتاهی های احتمالی را به طور مستمر ارزیابی می کنند.

** تداخل وظایف دستگاه های فرهنگی در حوزه غنی سازی اوقات فراغت زیاد است
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه تداخل وظایف دستگاهها فرهنگی در حوزه غنی سازی اوقات فراغت زیاد است ، گفت: در این بخش نیازمند سیاست گزاری و فرماندهی واحدی هستیم.
عباسی به نقش و تاثیر آموزش های غیر مستقیم و پنهان در امر انتقال ارزش ها به دانش آموزان اشاره کرد و افزود: آموزه های اخلاقی و تربیتی باید به نحو مطلوبی در بین فعالیت های اوقات فراغت نهفته باشد.
وی به لزوم نظارت جدی بر فعالیت های بخش خصوصی در حوزه غنی سازی اوقات فراغت تاکید کرد و ادامه داد: یکی از نقایص جدی موجود، عدم نظارت مطلوب بر فعالیت های بخش خصوصی در این حوزه است.
معاون پرورشی مدیر‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: امسال در جهت کیفی سازی برنامه ها و محتواهای ارائه شده، شمار پایگاههای غنی سازی اوقت فراغت اداره‌کل آموزش و پرورش در سطح استان را از ۴۰۴ پایگاه در سال گذشته به ۳۵۴ پایگاه کاهش دادیم.
وی با بیان اینکه هیچ دستگاهی پیرامون اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت اعتبار اختصاصی ندارد، اظهار کرد: تامین منابع مالی اجرای فعالیت ها در این حوزه، مبتنی بر اخذ شهریه از مخاطبان است.
عباسی افزود: البته بر اساس تدابیر اتخاذ شده ارائه دوره ها و برگزاری کلاس های غنی سازی اوقات فراغت برای دانش آموزان در روستاها رایگان است.

** برنامه ریزی برای اوقات فراغت، نیازمند دقت و شناخت درست
معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان با تاکید بر رعایت قانون توسط موسسات غیر دولتی، گفت: همواره بخش خصوصی فعال در حوزه فرهنگ، ورزش و جوانان توسط ادارات مختلف متولی کنترل، رصد و پایش می شود.
میرزایی با بیان اینکه برنامه ریزی برای اوقات فراغت نسل جدید، نیازمند دقت، شناخت درست و نیازسنجی منطقی است، افزود: نهادهای فرهنگی – ورزشی باید فراخور نیازها برای آینده برنامه ریزی کنند تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.
وی ابراز کرد: موازی کاری در برخی امور از جمله برنامه های فرهنگی – ورزشی در سطح کشور و استان نیاز به فرهنگ سازی و تصحیح قانون دارد تا از دخالت برخی دستگاه ها در امور یکدیگر جلوگیری شود.
معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: باید والدین رفتاری از خود نشان دهند، تا فرزندشان به آنها اعتماد داشته و بر اساس انتظار خانواده رفتار کند.
میرزایی گفت: همچنین باید با همت همگانی و تلاش صاحبان تریبون از جمله رسانه ها، روحانیون و مسئولان سبک زندگی نادرست را تصحیح و سبک زندگی مورد اشاره رهبرمعظم انقلاب را در جامعه پیاده سازی کنیم.

** اثربخشی برنامه های فرهنگی با میزان مشارکت مردم قابل سنجش است
صفوی با بیان اینکه با تصویب چشم انداز ۲۰ ساله شهر زنجان، اولویت های فرهنگی آن نیز مشخص گردیده است، گفت: نتیجه برنامه ریزی ها و عملکرد مجموعه مدیریت شهری طی ۲۰ سال باید به سمت داشتن یک شهر پویا، با نشاط و سرزنده برود.
مدیر فرهنگی و اجتماعی شهردار زنجان ابراز کرد: این روند بدون داشتن نگاه فرهنگی و برنامه ریزی برای قشر نونهال تا جوان امکان پذیر نخواهد بود.
وی عنوان کرد: برند کردن جمله ‘زنجان میزبان مهربان’، با هدف فرهنگ سازی بوده و در حوزه صنعت گردشگری نیز گام های مناسبی برداشته ایم.
مدیر فرهنگی و اجتماعی شهردار زنجان تصریح کرد: اثربخشی برنامه های اجرا شده فرهنگی در سطح شهر را میزان مشارکت مردم در این برنامه ها نشان می دهد و تا الان نیز در این حوزه عملکرد مناسبی داشته ایم.
صفوی گفت: تلاش می کنیم تا شهرداری زنجان برنامه های بزرگ با حضور چند هزار نفری را گسترش داده و استمرار دهد تا خود به خود به تقویم ثابت برنامه های فرهنگی زنجان تبدیل گردد.
وی ابراز کرد: همچنین در حین اجرای این برنامه ها برای الگوسازی و حمایت از هنرمندان و ورزشکاران، سعی می کنیم تا این ۲ قشر تاثیرگذار را به مردم به ویژه جوانان و نوجوانان معرفی کنیم.
مدیر فرهنگی و اجتماعی شهردار زنجان گفت: از اداره کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش انتطار داریم تا برای ظرفیت سازی در برنامه های جدید مکان های عمومی خود را در برنامه های مختلف در اختیار شهرداری قرار دهند.
۷۳۱۲/۳۲۱۶/۶۰۸۵/۱۷۷۲
خبرنگاران: سجاد کریمی و حسن اکبری **انتشاردهنده: مجید ملازاده