احیای صنعت مسگری، رهاورد تدبیر دولت یازدهم در زنجان
احیای صنعت مسگری، رهاورد تدبیر دولت یازدهم در زنجان

یحیی رحمتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: زنجان در دهه ۶۰ با نزدیک چهار هزار نفر شاغل در صنعت مسگری حرفی برای گفتن در این رشته در کشور داشت ولی این میزان در سال های ۸۸ و ۸۹ به تنها ۱۸ نفر شاغل کاهش یافت.وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اقدامات و […]

یحیی رحمتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: زنجان در دهه ۶۰ با نزدیک چهار هزار نفر شاغل در صنعت مسگری حرفی برای گفتن در این رشته در کشور داشت ولی این میزان در سال های ۸۸ و ۸۹ به تنها ۱۸ نفر شاغل کاهش یافت.
وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اقدامات و پی گیری های انجام شده طی چهار سال گذشته، شمار شاغلان در رشته مسگری به بیش از ۶۵۰ نفر در استان رسیده و این میزان نیز روز به روز در حال افزایش است.
رحمتی با بیان اینکه قبل از شروع به کار دولت یازدهم، مسگری جزو رشته های در حال خطر در زنجان بود، اظهار کرد: اکنون افزیش رونق و تولید در این رشته، به عنوان الگو و نمونه موفق در احیا و باز زنده سازی یک رشته صنایع دستی در کشور مطرح است.
وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از تولیدات صنایع دستی در زنجان را ظروف مسی تشکیل می دهد، افزود: به واسطه فعالیت هایی که طی چهارسال گذشته انجام شد، زنجان به رتبه نخست تولیدات صنایع دستی فلزی در ایران رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به متغیرهای اجتماعی موثر بر اقبال مردم به صنایع دستی به ویژه ظروف مسی در استان اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته ظروف مسی رتبه نخست فروش محصولات صنایع دستی در استان را کسب کرده و این افزایش اقبال شهروندان و رجوع به سنت در سطح جامعه و نیز بر رونق مسگری در سطح استان تاثیر مثبت گذاشته است.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، در زمان حاضر بالغ بر ۴۵ هزار نفر در این استان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند که تا کنون فعالیت ۹ هزار و ۶۰۰ نفر از آنان ثبت و شناسنامه دار شده است.
گفتنی است بیشترین بخش تولید صنایع دستی استان زنجان در حوزه صنایع فلزی همچون مسگری و چاقو سازی است.
چاروق دوزی، گلیم بافی و ملیله کاری نیز از دیگر رشته ها و فعالیت های عمده در حوزه صنایع دستی در استان زنجان است.
۷۳۱۲/۶۰۸۵
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی