تجارتخانه یا آموزشگاه؟ سرکیسه کردن شما هدف ماست!
تجارتخانه یا آموزشگاه؟ سرکیسه کردن شما هدف ماست!

همین چند سال پیش بود که برای گرفتن دفترچه کنکور و ثبت‌نام ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر می‌شدیم  ولی در این چند سال اخیر به مدد تکنولوژی دیگر از آن صف‌های طولانی برای گرفتن دفترچه و ارسال از طریق پست خبری نیست. آن سال‌ها نیز بحث ثبت‌نام در  کلاس‌های کنکور آموزشگاه‌ها و مؤسسات آزاد و […]

همین چند سال پیش بود که برای گرفتن دفترچه کنکور و ثبت‌نام ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر می‌شدیم  ولی در این چند سال اخیر به مدد تکنولوژی دیگر از آن صف‌های طولانی برای گرفتن دفترچه و ارسال از طریق پست خبری نیست.

آن سال‌ها نیز بحث ثبت‌نام در  کلاس‌های کنکور آموزشگاه‌ها و مؤسسات آزاد و شکستن سد کنکور یکی از موضوعات چالش برانگیز و البته اضطراب‌زا در میان دانش‌آموزان و خانواده آنها بود .

سال‌های گذشته رقابت آموزشگاه‌های کنکور برای قبولی در دانشگاه‌ها بود حتی با روش‌ها و ترفندهای گوناگون قبولی تضمینی را به دانش‌آموزان وعده می‌دادند.

طی سال‌های اخیر تعداد دانش‌آموزانی که می‌خواهند سد کنکور را شکسته و در بزرگترین رقابت علمی کشور شرکت کنند، کمتر و کمتر می‌شود و می‌توان گفت همه آنها به نوعی در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند.

در این راستا شعارهای فریبنده آموزشگاه‌های کنکور نیز تغییر یافته است، آنها قبلاً تضمین قبولی در کنکور را وعده می‌دادند ولی اکنون می‌گویند اینکه در کدام دانشگاه طراز اول کشور پذیرفته شوید، این تخصص ماست.

استادان پروازی جاذب دانش‌آموزان
در واقع اکنون رقابت برای قبولی در دانشگاه نیست رقابت برای پذیرش در دانشگاه‌های خاص است چون آنها نیز می‌دانند، دیگر راه یافتن به دانشگاه برای دانش‌آموزان آرزوی دست نیافتنی نیست بنابراین آنها با روش‌ها و تبلیغات فریبنده و استفاده از انواع شیوه‌ها از جمله استفاده از استادان پروازی از تهران در شهرستان‌ها سعی می‌کنند دانش‌آموزان را متقاعد کنند که در کلاس‌های آنان حضور یابند و البته در این کار نیز موفق هستند‌.

اگر این آموزشگاه‌ها و مؤسسات آزاد سال‌های قبل برای دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان برنامه می‌چیدند و نقشه می‌کشیدند اما الان برای دانش‌آموزان سال‌های قبل نیز وعده می‌دهند تا به قول خودشان دانش‌آموزان در سال آخر دبیرستان با حجم انبوه دروس سال‌های گذشته اضطراب کنکور را نداشته باشند.

تبلیغات دهان پرکن در تمام سطح شهر
تقریباً در تمام نقاط سطح شهر تبریز آموزشگاه‌های کنکور به چشم می‌خورد و در مناطق پر تردد نیز زیاد هستند از جمله این مسیرهای پرتردد چهارراه آبرسان که در چهار سوی آن تبلیغات گوناگون بنرها و پوسترهای آموزشگاه‌های مختلف دیده می‌شود که در طرح‌ها و مدل‌های مختلف چهره بصری شهر را نازیبا کرده‌اند.

در این چهارراه تعدای از ویزیتورها مشغول توزیع برگه‌های تبلیغاتی آموزشگاه‌ها در بین عابران هستند و اتفاقاً چند برگ از این تبلیغات به دستم می‌رسد.

من نیز مشتاق شده‌ام برای اینکه از نزدیک در جریان قیمت‌ها و نحوه برگزاری کلاس‌ها قرار بگیرم بنابراین در همان محوطه به چند آموزشگاه که پیدا کردن آدرس آنها کار سختی نیست، مراجعه می‌کنم.

منشی آموزشگاه با رویی گشاده مرا می‌پذیرد و در مورد کلاس‌های کنکور صحبت می‌کند.او عبارت حفظ کرده را به‌ صورتی تند و سیستمی تکرار کرده و به همه مراجعان تحویل می‌دهد و به نوعی حوصله آدم را سر می‌برد.

شهریه کلاس‌هایی که برایم توضیح می‌دهد،کاملاً با هم متفاوت است.البته طبق توضیحات او جلسه اول برای دانش‌آموزان رایگان است و کلاس‌ها به صورت مجزا برای رشته‌های تجربی و ریاضی و در مورد دروس زیست‌شناسی، عربی، فیزیک ، شیمی و دروس رشته ریاضی برگزار می‌شود.

خانم منشی ادامه می‌دهد: بعد از اینکه دانش‌آموزان در جلسه اول به صورت رایگان حضور پیدا کردند سپس در کلاس‌ها ثبت‌نام می‌شوند.

کلاس‌های عمومی ۹۰۰ هزار تومان

آن چنان‌ که او اشاره می‌کند در رشته تجربی شهریه کلاس‌های عمومی ۹۰۰هزار تومان بوده،کلاس‌ها در ۲ بخش دروس عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود.

دروس اختصاصی ۳میلیون تومان آب می‌خورد، دروس اختصاصی در قالب گروه‌های ۱۰ تا ۱۲ نفری برگزار می‌شود، برای هر دانش‌آموز ۳ میلیون تومان آب می‌خورد.البته وی منتی هم سر ما گذشته و اعلام می‌کند جهت رعایت حال خانواده‌ها یک چهارم شهریه به صورت نقدی و بقیه طی سه فقره چک تا اسفندماه ۹۶دریافت می‌شود.

وقتی قیمت‌های کلاس کنکور را می‌شنوم به قدری تعجب می‌کنم که یکی از اولیاء می‌گوید انگار در این شهر و کشور زندگی نمی‌کنی در تمام آموزشگاه‌ها وضع همین طور است.

اگر شرکت نکنیم در کنکور قبول نمی‌شویم
جلوی در ورودی آموزشگاه با مهتاب یکی از دانش‌آموزان سال آخر حرف می‌زنم،می‌گوید :طی چند ماه اخیر هر روز که مدرسه تعطیل می‌شود، چند نفر جلوی مدرسه برگه‌های تبلیغات آموزشگاه‌ها را پخش می‌کنند و آنقدر جو مدرسه و دانش‌آموزان را مضطرب می‌کنند که ما فکر می‌کنیم اگر در این آموزشگاه‌ها ثبت‌نام نکنیم نمی‌توانیم در کنکور قبول شویم.

وی که برای ثبت‌نام در دروس اختصاصی آمده است، می‌گوید: با وجودی که شهریه‌ها خیلی گران است ولی مجبور به ثبت‌نام هستم چون می‌خواهم در یک دانشگاه خوب قبول شوم.

تله‌ای برای خالی کردن جیب مردم
اما پدر مهتاب نظر دیگری دارد و می‌گوید: تمام این آموزشگاه‌ها تله‌ای برای خالی کردن جیب مردم هستند، مگر خود من که کلاس کنکور نرفتم نتوانستم به دانشگاه بروم یا پسرم پنج سال پیش در کنکور شرکت کرد و بدون این کلاس‌ها هم قبول شد.

وی ادامه داد: پسرم فقط کتاب‌های که در مدرسه می‌خواندند را به دقت مطالعه کرد و قبول شد.

آموزشگاه‌های کنکور معجزه نمی‌کند
می پرسم خب دخترت را چرا برای ثبت‌نام آورده‌اید و او می‌گوید: اما دخترم این حرف‌ها را قبول ندارد و فکر می‌کند این آموزشگاه‌ها برای او معجزه می‌کند. دخترم فکر می‌کند در این آموزشگاه‌ها سؤوالات کنکور تدریس می‌شود و سؤوالات کنکور از مطالب تدریس شده این آموزشگاه‌ها طرح می‌شود .

رزومه‌های  پرو پیمان استادان ، ترفند تبلیغاتی
در برگه‌های تبلیغاتی که به دستم رسیده در مورد رزومه استادانی که در آموزشگاه تدریس می‌کنند، آورده شده است:  آقای دکتر …مدرس آموزشگاه‌های برتر تهران، بنیانگذار تکنیک‌های زیر پنج ثانیه‌، بررسی ساختارعربی به روش آلفای ذهنی فقط در ۱۵ جلسه، آقای دکتر ….مدرس برتر شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما، مفهومی‌ترین استاد زیست کشور، محبوب‌ترین دبیر زیست کشور از نظر دانش اموزان و ….نوشته شده است.

یکی دیگر از آموزشگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی را تخصص خود می‌داند، راهم را به سوی یکی دیگر از آموزشگاه‌ها تغییر می‌دهم ، ازدحام زیادی در حیاط این آموزشگاه وجود دارد و اولیاء منتظر تمام شدن کلاس‌ها هستند و اینجا فرصت مناسبی برای گفت‌وگو با اولیاء فراهم می‌شود.

معلم‌ها دانش‌آموزان را به این کلاس‌ها می‌کشانند
خانم حیدری مادر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: برخی از معلم‌ها  در کلاس درس به خوبی تدریس نمی‌کنند و دانش‌آموزان را به سمت این کلاس‌ها می‌کشانند‌.

وی ادامه داد: دخترم بعد از حضور در این کلاس‌ها می‌گوید نحوه تدریس این معلم در کلاس درس آموزشگاه با آن چیزی که در کلاس می‌گوید، کاملاً با هم فرق می‌کند، در واقع ما به نوعی مجبور هستیم در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنیم.

این مادر اضافه کرد : معلوم نیست این همه مؤسسه و آموزشگاه برای چیست ؟ اگر این مطالب را سر کلاس به دانش‌آموزان بگویند، دیگر نیازی به این همه هزینه اضافی برای خانواده‌ها نیست.

تجارت‌خانه ای برای جیب مردم
این خانم ادامه داد: این آموزشگاه‌ها با تبلیغات کاذب خود تجارتخانه‌ای درست کرده‌اند برای جیب‌های مردم، چرا که آموزشگاه‌ها به دانش‌آموزان القاء می‌کنند که اگر در این کلاس‌ها ثبت نام نکنید شانس قبولی شما در دانشگاه بسیار پائین است،  بنابراین باعث درگیری دانش‌آموزان و اولیاء می‌شود.

خانم دیگری مطرح می‌کند: شهریه‌های سرسام‌آور آموزشگاه‌ها هزینه مضاعفی بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند و من می‌گویم شرکت در این کلاس‌ها اجباری و الزامی نیست شما که توان ندارید ثبت‌نام نکنید .

صحبت‌هایم به اینجا که می‌رسد او ادامه می‌دهد وقتی دوستان دخترم همه ثبت‌نام می‌کنند این موضوع باعث تحقیر دخترم می‌شود برای این موضوع هم که شده ثبت‌نام می‌کنیم.

یکی دیگر از مادران نیز در مورد عملکرد این آموزشگاه‌ها می‌گوید: در مدارسی که ۳۰ الی ۴۰ نفر در یک کلاس هستند یک معلم چگونه می‌تواند به همه آنها تکنیک‌های تست‌زنی را آموزش دهد. او هر چقدر تلاش کند نمی‌تواند در نتیجه در این آموزشگاه‌ها با تعداد دانش‌آموزان کمتر مطالب را می‌آموزند .

وی افزود : در واقع آنهایی که رفتن به دانشگاه برایشان اهمیت دارد در اندک زمان می‌توانند این تکنیک‌ها را بیاموزند .

یکی از دانش‌آموزانی که خود را محیا معرفی می‌کند با دوستش در  این آموزشگاه قرار دارد .

او توان مالی برای ثبت نام در این کلاس‌ها را ندارد برای همین با دوستش قرار گذاشته  و نکات مهم را از دوستش گرفته تا یادداشت کند .

محیا جزو دانش‌آموزان ممتاز مدرسه است و در این خصوص می‌گوید : وقتی می‌بینم پدرم توانایی ثبت‌نام مرا ندارد من نیز از این طریق مطالب را از دوستم گرفته و یادداشت می‌کنم.

سطح علمی استادان تعریفی ندارد

یکی از اولیا نیز دل خوشی از این مؤسسات ندارد و می‌گوید : با وجودی که تبلیغات این آموزشگاه‌ها همه جا را پر کرده است که استفاده از مربیان مجرب و پروازی ممتاز مدارس تهران ، صاحب سبک و … ولی با همه این رنگ و لعاب‌ها سطح علمی استادان تعریفی ندارد.

وی ادامه داد: این مؤسسات با به راه انداختن  مافیای آموزشی در صدد هستند یک سری جزوات و کتاب‌های خاص را به فروش برسانند و حتی سطح علمی این کتاب‌ها نیز تایید شده نیست.

صدای زنگ اتمام کلاس به گوش می‌رسد و دانش آموزان به همراه اولیاء آموزشگاه را ترک می‌کنند.

وارد آموزشگاه شده و شرایط ثبت‌نام را می‌پرسم، شرایط ثبت نام این آموزشگاه نیز تفاوت چندانی با آموزشگاه قبلی ندارد عمده‌ترین تفاوت انها در استادانی است که در برگه‌های تبلیغاتی خود عنوان می‌کنند.

منشی این آموزشگاه نیز با مطرح کردن این موضوع که دانش‌آموزان سال آخر فقط یک سال فرصت دارند تا در کنکور پذیرفته  شوند، ادامه می‌دهد: نظام آموزشی هر سال  تغییر می‌کند و معلوم نیست بحث تاثیر معدل در کنکور به چه شکلی اجرا می‌شود بنابراین این دانش‌آموزان امسال ریسک قبولی‌شان خیلی بالاتر است.

دانش‌آموزان راهنمایی طعمه جدید آموزشگاه‌های کنکور

طی سال‌های اخیر ثبت‌نام در کلاس‌های کنکور به قدری افزایش یافته است که دامنه این کلاس‌ها تنها به دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان محدود نمی‌شود بلکه تبلیغات جذاب، اغوا کننده  و رنگارنگ مؤسسات آزاد کنکور به دانش‌آموزان راهنمایی نیز القاء می‌کنند که پذیرش در کنکور از مرحله راهنمایی جذب این آموزشگاه‌ها شده‌اند و به این ترتیب آنها از کنکور غولی می‌سازند در ذهن دانش آموزان مقطع راهنمایی که شکستن شاخ این  غول تنها با ورود به این مؤسسات میسر است.

تبلیغات در تمام فصول

پیش از این تبلیغات این مؤسسات تنها به زمان برگزاری کنکور منتهی می‌شد ولی الان تبلیغات پر زرق و برق این مؤسسات لا‌به‌لای برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما، مطبوعات، تبلیغات محیطی، کاغذی، بنرها و پوسترها  در تمام طول سال جریان دارد و البته آشفته بازاری در این زمینه به راه انداخته‌اند که ساماندهی آنها غیر ممکن به نظر می‌رسد.

هشدارها کارساز نیست

هر چند که رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در این چند سال اخیر به صورت مداوم و پیاپی نسبت به تاثیر آموزشگاه‌های کنکور و مؤسسات آزاد در قبولی دانش‌آموزان در دانشگاه‌های خاص هشدار داده و اعلام کرده است این مؤسسات  بیش از آنکه به فکر پذیرش داوطلبان باشند به فکر جیب‌های خود هستند هشدار داده است ولی جو متشنج و التهابی که این مؤسسات در بین خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند باعث می‌شود آنها چشمان خود را بر روی تمام این هشدارها ببندند.

با وجودی که مسؤولان سازمان سنجش به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند که فقط مطالب کتاب‌های درسی خود را به دقت و مفهومی مطالعه کنند تا در کنکور قبول شوند اما به نطر می‌رسد دیدگاه دانش آموزان در این امور با مسؤولان سازمان سنجش همگرا نیست.

چرا که دبیران و مدیران مدارس در اثربخش بودن کلاس‌ها به دانش‌آموزان و ثبت‌نام در این آموزشگاه‌ها مقصر هستند و به نوعی می‌توان گفت  مافیایی در این خصوص تشکیل یافته است که ذهن دانش‌آموزان را هدف قرار داده است.

آموزشگاه‌های کنکور عاشق چشم و ابروی دانش‌آموزان نیستند

در پایان باید گفت: آموزشگاه‌های آزاد و مؤسسات کنکور دلشان به حال فرزندان و دانش‌آموزان ما نمی‌سوزد ، آنها عاشق چشم و ابروی دانش‌آموزان نیستند و مهم نیست که ثبت‌نام کنندگان در این آموزشگاه‌ها در کدام رشته و  دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند

کدام نهاد آموزشی مسؤول است

آنها بازار گرمی برای خود ایجاد کرده‌اند تا خانواده‌ها را سرکیسه کنند و با تیلیغات دروغین دانش‌آموزان را جذب این کلاس‌های آموزشی کنند و در این میان معلوم نیست کدام نهاد آموزشی، آموزش و پرورش، وزارت علوم ، وزارت فرهنگ و ارشاد یا سازمان سنجش کدام یک مسؤول سازماندهی به این آشفته بازار آموزشگاه‌ها و مؤسسات آزاد کنکور است.

نگارنده: معصومه درخشان – فارس