نفس آمفی‌تئاتر ۶۸ ساله مدرسه ابومسلم اردبیل به شمارش افتاد
نفس آمفی‌تئاتر ۶۸ ساله مدرسه ابومسلم اردبیل به شمارش افتاد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: دانش‌آموزان دبیرستان ابومسلم که امروز به عنوان متوسطه دور دوم دخترانه بهار شناخته می‌شود واقع در حدفاصل چهار راه باغمیشه و میدان عالی‌قاپو امروز مردان ۵۰ ساله هستند. امروز از ساختمان قدیمی مدرسه ابومسلم تنها یک سالن آمفی‌تئاتر باقی‌مانده که به عنوان انباری استفاده می‌شود. این یادگار ۶۸ ساله […]

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: دانش‌آموزان دبیرستان ابومسلم که امروز به عنوان متوسطه دور دوم دخترانه بهار شناخته می‌شود واقع در حدفاصل چهار راه باغمیشه و میدان عالی‌قاپو امروز مردان ۵۰ ساله هستند.

امروز از ساختمان قدیمی مدرسه ابومسلم تنها یک سالن آمفی‌تئاتر باقی‌مانده که به عنوان انباری استفاده می‌شود. این یادگار ۶۸ ساله داستان پرفرازونشیبی را از تغییر حکومت‌ها گرفته تا توسعه شهرنشینی و افزایش و کاهش دانش‌آموزان تجربه کرده  و برای دانش‌آموزان گذشته و پدران امروز نوستالژی تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود.

تأکید به ساخت آمفی‌تئاتر در مدارس

محقق تاریخ اردبیل با استناد به مطالعات صورت گرفته زمان احداث مدرسه ابومسلم را سال ۱۳۲۸ عنوان کرد و گفت: این مدرسه در ابتدا در خیابان سعدی به نام دبستان ابومسلم احداث شد.

محمود محمد هدایتی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در دهه ۳۰ بخش‌های جدیدی به ساختمان اضافه شده و به عنوان دبیرستان ابومسلم شناخته شد.

وی تأکید کرد: در گذشته هر مدرسه‌ای که احداث می‌شد، حتماً سالن آمفی‌تئاتری در کنار آن احداث می‌کردند و این سالن یادگار همان تفکر و ایده است.

محقق و پژوهشگر اردبیلی که خود زمانی از دانش‌آموزان مدرسه ابومسلم بوده اضافه کرد: این مدرسه در طول سال‌های بعد از ابومسلم به دکتر شریعتی و در نهایت محمدتقی بهار تغییر نام داد.

به گفته هدایتی بعد از واقعه دمکرات از جمله ضعف‌هایی که به تعبیر روشنفکران می‌بایست جبران می‌شد، ضعف فرهنگی بود و به همین دلیل احداث مدرسه مورد توجه قرار گرفت.

سری‌سازی یا طراحی مشترک

اولین مدیر مدرسه ابومسلم محمد عقیلی بوده و به گفته محقق اردبیلی طراحی این مدرسه توسط فردی به نام اسماعیل دیباج که بعدها شهردار اردبیل شد، انجام شده است.

رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه یک اردبیل با تأکید به اینکه ساختمان فعلی یا در واقع مدرسه بهار در سال ۴۲ احداث شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر تأکید کرد: سالن آمفی‌تئاتر تنها بازمانده از الحاقات مدرسه ابومسلم است.

اسماعیل ابراهیمی که خود دانش‌آموز ابومسلم بوده به یاد دارد که قبل از انقلاب در این مدرسه تحصیل کرده به یاد دارد که سالن تا مدت‌ها به عنوان انباری استفاده می‌شده است.

وی معتقد است مشابه طراحی معماری مدرسه ابومسلم و الحاقات آن که شامل سقف شیروانی و آجرهای قرمز یکسان است در مدارس کلخوران و روستای باروق نیز مشاهده می‌شود.

ابراهیمی افزود: این سبک مدرسه‌سازی در زمان پهلوی دوم باب شده و مدارس متعددی در سطح کشور از این سبک معماری تبعیت می‌کنند.

وی افزود: امروز متأسفانه نه مدرسه کلخوران و نه باروق مورد استفاده نیست و به حدی در طول سال‌ها تخریب شده که قابلیت بازسازی ندارد.

در عین حال پژوهشگر اردبیلی معتقد است دلیل تکرار در طراحی معماری برخی مدارس اردبیل به طراح مشترک مدارس برمی‌گردد.

هدایتی افزود: اغلب مدارس از جمله ابومسلم توسط دیباج طراحی شده و به همین دلیل شکل یکسانی دارند و اینکه سری‌سازی شده باشند، دوره از ذهن است.

آمفی‌تئاتری که انباری و بعد سالن کشتی شد

به عقیده کارشناسان این گروه از مدارس با عمر بالای ۵۰ سال در اردبیل به دلیل اینکه اغلب در یک طبقه یا دوطبقه احداث می‌شد، به دلیل کهولت ریزش بیرونی ندارد.

رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه یک اردبیل تصریح کرد: با این وجود چنین فضاهایی مورد نیاز آموزش‌وپرورش است و هنوز ما نیازمند استفاده از فضاهای فیزیکی از این قبیل هستیم.

متأسفانه باوجود نیاز به فضاهای آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر مدرسه ابومسلم به انباری تبدیل شده استابراهیمی با بیان اینکه حجیم‌ترین ناحیه آموزشی اردبیل، ناحیه یک با ۲۶۵ مدرسه و ۶۲ هزار دانش‌آموز است، تأکید کرد: متأسفانه باوجود نیاز به فضاهای آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر مدرسه ابومسلم به انباری تبدیل شده است.

در عین حال معاون سابق تربیت بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان اردبیل در خصوص سرگذشت سالن آمفی‌تئاتر ابومسلم به خبرنگار مهر گفت: زمانی این سالن به عنوان سالن آمفی‌تئاتر، سپس به عنوان نماز خانه و در نهایت به عنوان سالن کشتی مورد استفاده قرار گرفت.

علیرضا گلشن تأکید کرد: موقعیت فیزیکی این مدرسه مطلوب بود و ما در سال ۷۹ سالن کشتی  به نام مرحوم سید حاتمی در اینجا دایر کردیم که متأسفانه تنها دو سال مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: در جنب سالن سرویس بهداشتی، حمام و رخت‌کن نیز برای مربیان دایر شد و دو تشک کشتی در سالن پهن بود که مورد استفاده سه رشته ورزشی تکواندو، کاراته و کشتی قرار می‌گرفت.

توسعه شهرنشینی به جان بنای تاریخی افتاد

وی افزود: به دلیل ساخت‌وساز مبل‌فروشی مجاور دیوار سالن در سال ۸۱ ترک خورد و عملاً به دلیل احتمال ریزش آن از سال ۸۱ بهره‌برداری ورزشی متوقف شده و سالن به انباری تبدیل شده است.

معاون سابق تربیت بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان تأکید کرد: استاندارد فضای ورزشی شش مترمربع برای هر دانش‌آموز است اما در حال حاضر فضای ورزشی ما در اردبیل ۲۰ میلی‌متر برای هر دانش‌آموز است.

گلشن معتقد است فضاهایی از این دست قابلیت بازسازی و استفاده مجدد را دارد و لازم است به دلیل اهمیت تاریخی و کمبود فضاها مورد توجه قرار گیرد.

رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه یک اردبیل نیز معتقد است برای کل مدارس این ناحیه تنها سه سالن ورزشی وجود دارد و لازم است سالن ورزشی در تمامی مدارس به ویژه مدارس دخترانه احداث شود.

ابراهیمی تأکید کرد: به دلیل کمبود فضاهای ورزشی انتظار ما بررسی فنی بناهایی از این دست و در صورت امکان بازسازی آن است تا بتواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

فارغ‌التحصیلان ابومسلم امروز محقق، اندیشمند، نویسنده، هنرمند، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند. ته‌مانده مدرسه با عمر بیش از ۶۰ سال یادگار فراز و نشیب‌های ارج و جایگاه مدارس در جامعه است. جایگاهی که دلسوزان فرهنگی معتقدند امروز نیز می‌بایست رعایت شود.