تاریخ فشرده حمله‌های تروریستی در ایران بعد از دهه ۶۰
تاریخ فشرده حمله‌های تروریستی در ایران بعد از دهه ۶۰

اویاقلیق: بعد از ۳۶ سال، امروز تهران شاهد اولین حمله تروریستی در خود بود. از درگیری‌های خشونت‌آمیز میان دولت و سازمان مجاهدین خلق در خرداد ۱۳۶۰ و حملات تروریستی محدود این گروه در همان سال، تهران شاهد هیچ فعالیت تروریستی نبود. اما در این سال‌ها شهرهای دیگر ایران شاهد حملات تروریستی متعدد بوده است. تاریخچه […]

اویاقلیق: بعد از ۳۶ سال، امروز تهران شاهد اولین حمله تروریستی در خود بود. از درگیری‌های خشونت‌آمیز میان دولت و سازمان مجاهدین خلق در خرداد ۱۳۶۰ و حملات تروریستی محدود این گروه در همان سال، تهران شاهد هیچ فعالیت تروریستی نبود.

اما در این سال‌ها شهرهای دیگر ایران شاهد حملات تروریستی متعدد بوده است. تاریخچه مختصر این حملات را بخوانید

۳۰ خرداد ۱۳۷۳| انفجار در حرم علی بن موسی الرضا رخ داد که طی آن با انفجار بمبی در حرم علی بن موسی الرضا در مشهد مقارن روز عاشورا، ۲۶ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

۲۱ فروردین ۱۳۷۸| علی صیاد شیرازی در این روز به وسیله عوامل مسلح مجاهدین خلق در پوشش رفتگر، مقابل درب منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش به شهادت رسید

۲۵ تا ۲۸ بهمن ۱۳۸۵| بمب‌گذاری‌های زاهدان در شهر زاهدان استان سیستان و بلوچستان رخ داد. گروه جندالله مسئولیت این بمب‌گذاری‌ها را برعهده گرفت. نخستین مورد، هنگامی که یک خودرو پر از مواد منفجره در نزدیکی یک اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منفجر شد، رخ داد که در پی آن ۱۸ تن از اعضای سپاه کشته‌شدند.

۲۴ فروردین ۱۳۸۷| انفجار در شیراز در روز شنبه و در ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه در حسینیه شهدا وابسته به کانون رهپویان وصال در شهر شیراز مرکز استان فارس ایران رخ داد و ۱۴ نفر در آن کشته شدند. سه نفر با عنوان اعضای انجمن پادشاهی ایران به اتهام این انفجار محاکمه شدند.

روز ۷ خرداد ۱۳۸۸| انفجار انتحاری- خرابکاری در زاهدان همزمان با برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد «حضرت علی ابن ابی‌طالب (ع)» که از مهم‌ترین مساجد در استان است، روی داد. ۲۰ ایرانی (از جمله ۳ کودک) و یک افغان در این انفجار شهید شده و ۱۲۵ نفر زخمی شده‌اند. بمب دیگری نیز توسط پلیس در نزدیکی مسجد خنثی شد. این انفجار دومین حمله انتحاری در ایران پس از درگیری‌های سال ۱۳۶۰ میان سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و جمهوری اسلامی ایران است.

۲۴ تیر ۱۳۸۹| دو انفجار انتحاری در زاهدان باعث کشته‌شدن ۲۷ نفر و زخمی‌شدن ۱۶۹ نفر شد. علی عبدالهی معاون وزیر کشور ایران خبر از کشته و زخمی شدن چند عضو سپاه پاسداران در این میان داد. این حادثه در مقابل مسجد جامع زاهدان و همزمان با جشن تولد امام سوم شیعیان روی داد. این حملات پس از یک ماه از اعدام سرکرده سابق این گروه رخ داد. جندالله مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت.

۲۴ آذر ۱۳۸۹| انفجارهای انتحاری در چابهار مصادف با تاسوعا در شهر چابهار در جنوب شرقی ایران انجام شد. حملات انتحاری در میان گروهی از عزاداران شیعه و نزدیک مسجد امام حسین چابهار به‌وسیلهٔ دو بمب‌گذار انتحاری انجام شد. خبرگزاری‌های رسمی از کشته‌شدن حداقل ۳۹ نفر خبر دادند. رسانه‌های دولتی ایران، همچنین از کشته‌شدن، یک سرباز وظیفه و سه درجه‌دار نیروی انتظامی خبر دادند. وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد توانسته ۸ تن از افراد مرتبط با این حملات را در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان دستگیر کند. سایت جندالله اظهارات وزیر اطّلاعات ایران در مورد دستگیری یکی از عوامل انتحاری را رد کرد.