جزییات اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در ۴ استان/ فراهم شدن امکان فروش حواله خودرو در بورس کالا
جزییات اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در ۴ استان/ فراهم شدن امکان فروش حواله خودرو در بورس کالا

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس اشاره به مصوبه هیات دولت برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در ۴ استان کشور گفت: عرضه مستقیم گندم بر اساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وروی محصولات کشاورزی است که به جای خرید مستقیم گندم کشاورزان از سوی دولت، در ۴ استان کشور از طریق عرضه […]

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس اشاره به مصوبه هیات دولت برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در ۴ استان کشور گفت: عرضه مستقیم گندم بر اساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وروی محصولات کشاورزی است که به جای خرید مستقیم گندم کشاورزان از سوی دولت، در ۴ استان کشور از طریق عرضه در بورس کالا حمایت می‌شوند.

مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به سازوکار طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا با بیان اینکه اگر قیمت گندم بر روی تابلوی معاملات بورس کالا پایین تر از نرخ خرید تضمینی شود، دولت مابه التفاوت آن را به کشاورز پرداخت می‌کند، عنوان کرد: قبل از این طرح قیمت تضمینی برای محصولات ذرت ، جو و برنج  اجرا و اکنون با نظر مثبت دولت محصول گندم نیز به این سبد اضافه شده است.

این مقام مسئول با این عنوان که توجه ویژه‌ای با اجرای قیمت تضمینی از سوی دولت به کیفی سازی و بازاری شدن محصولات کشاورزی شده است، افزود: این موضوع گامی مهم برای حرکت اقتصاد به سمت بازار مستمر و متشکل محصولات کشاورزی است، تا بتوان به تدریج از حمایت خرید محصولات به سمت حمایت‌های قیمتی بر اساس قانون مصوب مجلس حرکت کرد.

سلطانی نژاد با اشاره به جزییات اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در سال جاری گفت: این طرح در ۴ استان به طور آزمایشی در اردبیل ، زنجان، مرکزی و خراسان شمالی به عنوان استان‌های مطرح در تولید گندم اجرا می‌شود و بخشی از گندم که قرار است برای صنوف و صنایع مصرف شود و در عین حال طرف فروش آن در کشور، نظام یارانه‌ای نیست، از طریق بورس کالا انجام می‌شود.

وی درباره نحوه تعیین استانداردها و کیفی سازی محصول گندمکاران شرکت کننده در این طرح گفت: ارزیابی‌های کیفی توسط بورس کالا با همکاری بازرگانی دولتی و وزارت جهادکشاورزی نظارت می‌شود و استانداردها مواردی است که توسط وزارت جهاد برای گندمکاران این استان‌ها اعلام می‌شود. در این فرآیند اگر قابلیت انبار برای دپوی گندم وجود داشته باشد، از آن استفاده می‌شود و الا اجرای طرح از طریق عرضه فیزیکی انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول ۴ استان انتخاب شده برای اجرای آزمایشی طرح قیمت تضمینی باید امسال فقط  از طریق بورس کالا گندم تولیدی خود را به فروش رسانند.

سلطانی نژاد ادامه داد: نرخ تضمینی خرید گندم از سوی دولت برای امسال به ازای هر کیلو ۱۳۰۰ تومان اعلام شده، اما قیمتی که در بورس کالا بر اساس طرح قیمت تضمینی معامله می‌شود، بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

امکان فروش حواله خودرو در تالار نقره‌ای

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به موفقیت نخستین معامله ۵۰ دستگاه خودرو در بورس کالا نیز گفت: قیمتها در بازار خودرو همواره بطور ثابت در نظر گرفته می شده و شرایط فروش متنوع در نظر گرفته می شد.

هم اکنون بنا است سیاست فروش و قیمت با هم در یک سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا و فارغ از یک جانبه گرایی اعمال شود تا به این ترتیب خریدار و فروشنده بتوانند نقش آفرینی کنند.

به باور وی نخستین عرضه نقدی خودرو در بورس کالادر حالی روز یکشنبه ۸ خرداد ۹۶ با موفقیت انجام شد که انتظار می‌رود در آینده ای نزدیک عرضه های مدت دار خودرو را نیز در بورس کالا شاهد باشیم، تا بازار از بابت تامین خودرو در آینده خیال راحتی داشته باشد و قیمت های متعادل در بازار به نفع فروشنده و خریدار تعیین شوند.

وی افزود: هم اکنون چارچوب فروش حواله در کنار فروش نقدی محصولات خودرویی فراهم شده، به طوری که اشخاص می‌توانند خودرویی که هنوز تحویل نگرفته‌اند را در سیستم عرضه و تقاضای مطمئن بفروشند و خریداران هم اطمینان کنند که خودرو را می توانند در زمان و مکان مشخص تحویل بگیرند.

وی افزود: با توجه به پیش قدم شدن دو خودروساز کشور هم اکنون محصولات سایپا برای عرضه در بورس کالا پذیرش شده و محصولات ایران خودرو نیز به زودی در هیات پذیرش موافقت می‌شود، اما بطور کلی هر خودرو سازی که تیراژ تولید قابل قبولی به تشخیص هیات پذیرش داشته باشد، می توانند از طریق بازار متشکل بورس کالا آن را عرضه کنند.