به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا،  امیر دریادار شهرام ایرانی در نشست با رئیس و معاونان جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی از جمله حوزه فناوری اطلاعات با جهاددانشگاهی استان زنجان داشته باشیم و در دیگر حوزه‌ها از جمله پژوهشی، فرهنگی و آموزشی نیز با همکاری جهاددانشگاهی ورود پیدا کنیم. […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا،  امیر دریادار شهرام ایرانی در نشست با رئیس و معاونان جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی از جمله حوزه فناوری اطلاعات با جهاددانشگاهی استان زنجان داشته باشیم و در دیگر حوزه‌ها از جمله پژوهشی، فرهنگی و آموزشی نیز با همکاری جهاددانشگاهی ورود پیدا کنیم.

این مسئول با اشاره به سیستم ویدئوکنفرانس بومی‌سازی شده به‌عنوان دستاورد جهاددانشگاهی استان زنجان، خاطرنشان کرد: استفاده از این ویدئوکنفرانس‌های بومی از خواسته‌های نیروی دریایی است؛ چراکه علاوه‌ بر اینکه ساخت ایران است، از امنیت بالایی نیز برخوردار بوده و می‌توان از آن‌ در نیروی دریایی استفاده کرد.

وی افزود: یکی از معضلاتی که در ماموریت‌های نیروی دریایی وجود دارد عدم امکان استفاده از سبزیجات و لبنیات بعد از یک دوره زمانی است، زیرا ماندگاری این مواد غذایی کم است، از طرفی به دنبال غذاهای کم‌حجم با انرژی بالا هستیم که امیدواریم بتوانیم با همکاری جهاددانشگاهی که توان بالایی در صنایع غذایی به‌خصوص صنایع غذایی سالم دارد، برای حفظ سلامت پرسنل اقداماتی را انجام دهیم.

معاون تربیت و آموزش نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: طی بازدیدی که فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه اراک داشت، این دانشگاه در حوزه خشک و فریز کردن سبزیجات توانایی بالایی داشت که می‌توان با استفاده از دانش آنان، سبزیجات را به مدت بیشتری نگه‌داری کرد.

دریادار ایرانی با بیان اینکه امروز باید در همه حوزه‌ها گام‌های موثری برداشته شود، گفت: در نقصان‌هایی که وجود دارد باید امروز کارهایی را انجام دهیم؛ چرا که مشکلات بسیار عمیق است و جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه کارهای بزرگ جهادی بکند و اگر امروز در اصلاح امور سریعا اقدام نکنیم ظرفیت و پتانسیل‌های‌مان را از دست خواهیم داد.

وی افزود: نیروی دریایی هشت مرکز آموزشی و سه شرکت دانش‌بنیان دارد که می‌تواند با بخش‌های مرتبط جهاددانشگاهی ارتباط برقرار کند. همچنین نیروی دریایی ارتش این امکان را دارد که در بحث انرژی پاک با جهاددانشگاهی همکاری کند؛ چرا که در این مناطق در فصل تابستان امواج اقیانوسی و بادهای موسمی وجود دارد که مستعد ایجاد انرژی پاک است.

در ادامه این نشست، رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز گفت: جهاددانشگاهی بزرگ‌ترین شبکه آموزش کوتاه‌مدت را با داشتن ۲۰۰ مرکز در کل کشور در اختیار دارد که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از آموزش‌های این مراکز بهره‌مند می‌شوند. همچنین حوزه اشتغال و تجاری‌سازی از دیگر بخش‌های فعال جهاددانشگاهی است که می‌تواند هر آن ایده و فعالیت شاخصی را که قابل عرضه به کشور باشد را به محصول تبدیل و تجاری‌سازی کند.

مهدی عباسی ادامه داد: در بخش اشتغال دانش‌آموختگان، جهاددانشگاهی از سال ۷۶ که هنوز سخنی از سیل عظیم بیکاران با مدرک تحصیلی وجود نداشت، بخشی را با عنوان اشتغال دانش‌آموختگان و با هدف مدیریت دانش‌آموختگان خود راه‌اندازی کرد که کارهای خوبی در این حوزه انجام شده است. همچنین جهاددانشگاهی از وجود مراکز رشد و پارک‌های فناوری، سه پژوهشگاه، ۱۷ پژوهشکده و ۸۰۰ گروه پژوهشی برخوردار است که در همه زمینه‌ها فعالیت دارد و عمدتا از دانشجویان نخبه شناسایی شده در گروه‌های پژوهشی در این زمینه استفاه می‌شود که یکی از آن‌ها پژوهشگاه سلول‌های بنیادین رویان است که به خوبی رسانه‌ای شده و اکثریت جامعه آن را می‌شناسند.

وی افزود: در حوزه طب سنتی نیز به‌صورت جدی ورود پیدا کرده‌ایم. همچنین در صنعت برق گام‌های رو به جلوی مناسبی برداشته‌ایم. در حوزه فناوری‌های زیستی و فناوری اطلاعات نیز اقدامات قابل‌توجی انجام شده است.

عباسی یادآور شد: در بحث فرهنگ‌سازی دریا نیز می‌توان با اساتید و دانشجویان در باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی همکاری داشت و در بخش آموزش‌های بلندمدت در ۳۰ کدرشته پذیرش دانشجو داریم و بخش آموزش کوتاه‌مدت جهادددانشگاهی زنجان نیز رتبه دوم کشوری را دارا است. از طرفی جهاددانشگاهی استان زنجان در بخش آموزش‌های بلندمدت جزو پنج استان اول کشور محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان زنجان در حوزه فناوری اطلاعات، فعالیت‌های مناسبی داشته است، اظهار کرد: در این حوزه و با وجود غول‌های جهانی، ثبت اختراعات سخت است، با این وجود توانسته‌ایم بیش از ۱۲ ثبت اختراع داشته و حتی در مواردی مجوزهای لازم را از سازمان پژوهش‌های علم و صنعتی دریافت کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به بومی‌سازی سیستم ویدئوکنفرانس، جعبه هوشمند دارو، پروژه پارکینگ هوشمند، سیستم پلاک‌خوان با امکان تشخیص ماشین و برخی پروژه‌های حفاظتی و … اشاره کرد.

عباسی تصریح کرد: جهاددانشگاهی استان زنجان این آمادگی را دارد که در حوزه فناوری اطلاعات با نیروی دریایی همکاری داشته باشد؛ چرا که فعالیت‌های قابل‌ ملاحظه‌ای را در این بخش داشته است و علاوه‌بر آن در حوزه صنایع غذایی نیز به سمت غذای سالم حرکت می‌کند و جهت‌گیری‌های خوبی را در این زمینه داشته است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان خاطرنشان کرد: بر این باور هستیم که اگر بخواهیم، می‌توانیم و این هدف با استفاده از قشر جوان و نیرو و تفکر آن‌ها که انگیزه کارهای جدید را دارند، محقق خواهد شد.

انتهای پیام