توصیه‌هایی برای بیماران و زنان شیرده و باردار در خصوص روزه گرفتن
توصیه‌هایی برای بیماران و زنان شیرده و باردار در خصوص روزه گرفتن

فرناز جزءدائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این موضوع که باتوجه به اینکه شرایط هر بیمار بسته به نوع بیماری و شدت و ضعف آن متفاوت است توصیه می‌کنیم بیماران حتما قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت داشته باشند، گفت: همواره برخی توصیه‌های جهت بیماران گوارشی ارائه می‌شود که توجه به […]

فرناز جزءدائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این موضوع که باتوجه به اینکه شرایط هر بیمار بسته به نوع بیماری و شدت و ضعف آن متفاوت است توصیه می‌کنیم بیماران حتما قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت داشته باشند، گفت: همواره برخی توصیه‌های جهت بیماران گوارشی ارائه می‌شود که توجه به این موضوع بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی باید از مصرف حجم زیاد غذا در یک وعده غذایی پرهیز کنند. همچنین باید از غذاهای غنی از کربوهیدرات و چربی پرهیز کنند.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: به بیماران کلیوی توصیه می‌شود مایعات و آب فراوان مصرف کنند تا از آسیب به کلیه و ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری شود. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های آب‌دار به‌خصوص هندوانه توصیه می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: به بیماران قلبی توصیه می‌شود چربی، نمک، قند و کالری‌ها را در ماه رمضان افزایش ندهند و غذای سبک بخورند. سعی کنند از خشک شدن آب بدن جلوگیری کنند تا غلظت خون افزایش پیدا نکند (در ساعات گرم روز از منزل بیرون نروند).

وی افزود: به افرادی که دچار سوء هاضمه هستند و عوارضی نظیر ترش کردن معده دارند توصیه می‌شود در هنگام افطار و سحر غذا کم میل کنند. بلافاصله بعد از افطار به حالت درازکش در نیایند. همچنین به این افراد توصیه می‌شود از خوردن غذاهای پرچرب و ادویه‌دار، سس (به‌خصوص سس گوجه و آب گوجه)، مرکبات، شکلات، ترشی‌ها و قهوه پرهیز کنند.

جزءدائمی خاطرنشان کرد: در ماه رمضان به علت گرسنگی‌ طولانی مدت احتمال دچار شدن به یبوست بالا است، سبزیجات به علت داشتن فیبرهای غذایی به حل این مشکل کمک زیادی می‌کنند. به این افراد توصیه می‌شود آب فراوان مصرف کنند و از مصرف مقادیر بالای غلات و کربوهیدرات تصفیه شده مانند آرد سفید و شکر خودداری کنند و به جای آن از نان‌های و آردهای سبوس‌دار استفاده کنند. همچنین به این افراد توصیه می‌شود از خورش‌های ملین مانند خورش‌ آلو استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه‌هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.

وی با اشاره به اینکه خانم‌های باردار و شیرده جهت روزه گرفتن حتما با پزشک خود مشورت کنند، گفت: زنان باردار تنها با اجازه پزشک خود روزه بگیرند. زن باردار تنها زمانی می‌تواند روزه بگیرد که فعالیت روزانه کمی داشته باشد. همچنین مقدار کالری مورد نیاز آن‌ها بر اساس قد، وزن و سن حاملگی به وسیله پزشک محاسبه شود. اگر مقدار کالری با وعده سحری، افطار، شام و میان وعده‌های آن مناسب بود، می‌توانند با مشورت پزشک خود روزه بگیرند.

این مسئول افزود: علاوه بر این رژیم غذایی برای زنان باردار سالم باید پروتئین کافی، سبزی و میوه و خوراکی‌های شیرین و مغذی مفید مانند خرما باشد. در وعده افطار از مایعات و مواد غذایی سبک استفاده کرده و به فاصله چند ساعت شام میل کنند. برخی از افراد در موقع گرسنگی دچار سردرد، سرگیجه و ضعف و بی حالی می‌شوند، این افراد حتما باید با مشاوره پزشک خود روزه بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد مادران شیرده که می‌خواهند بعد از شش ماهگی روزه بگیرند توصیه می‌شود اولاً با پزشک خود مشورت کنند. ثانیاً در صورت موافقت پزشک توصیه می‌شود در هنگام افطار و سحر از مواد غذایی سرشار از آهن، گوشت، حبوبات، کلسیم، شیر و لبنیات استفاده کنند. این مادران باید به میزان زیادی مایعات مصرف کنند، زیرا کمبود مایعات باعث کاهش حجم شیر می‌شود. به یاد داشته باشید که خود شما بیش از هر شخص دیگر حتی پزشک‌تان می‌توانید ارزیابی کنید که روزه برای شما و فرزندتان مضر است یا نه.

انتهای پیام