موردی از ابتلا به بیماری تب «کریمه کنگو» در اردبیل مشاهده نشد
موردی از ابتلا به بیماری تب «کریمه کنگو» در اردبیل مشاهده نشد

صادق صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک ما بین انسان و دام است که علائم کلینیکی خاصی نداشته و از ظاهر دام نمی‌توان به وجود این بیماری پی برد. وی افزود: به صورت معمول برای از بین بردن احتمال ابتلا به این بیماری لاشه کشتار […]

صادق صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک ما بین انسان و دام است که علائم کلینیکی خاصی نداشته و از ظاهر دام نمی‌توان به وجود این بیماری پی برد.

وی افزود: به صورت معمول برای از بین بردن احتمال ابتلا به این بیماری لاشه کشتار شده در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی به مدت ۲۴ ساعت در سالن‌های پیش سردکن و سردخانه‌ها در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگه‌داری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تأکید کرد: به دلیل حساسیت این ویروس به دماهای پایین، این شیوه نگه‌داری موجب از بین رفتن ویروس شده و  در ادامه قابلیت مصرف برای انسان را پیدا می‌کند.

صالحی با تأکید به اینکه تماس با دام آلوده، ذبح و قطعه قطعه کردن لاشه تازه، مصرف گوشت تازه خام ونیم پز، تماس با خون و ترشحات دام بیمار، گزش کنه آلوده و یا له کردن آن روی پوست دام شیوه‌های انتقال بیماری به انسان است، اضافه کرد: لازم است شهروندان از مصرف هرگونه گوشت قرمز مشکوک که ذبح فاقد مجوز بهداشتی دارد خودداری کنند.

وی تأکید کرد: متأسفانه مواردی از تهیه گوشت قرمز از روستاهای اطراف اردبیل مشاهده می‌شود که با توجه به شیوع این بیماری درخواست ما از شهروندان خودداری از خرید و مصرف گوشت‌هایی از این قرار است.

مدیرکل دامپزشکی استان تأکید کرد: گوشت قرمز می‌بایست ممهور به مهر بهداشتی دامپزشک باشد و هرگونه گوشت فاقد مهر بهداشتی، مورد تائید این مجموعه نیست.