اولین سمینار تخصصی مدیریت زخم پای دیابتی در ارومیه برگزار شد
اولین سمینار تخصصی مدیریت زخم پای دیابتی در ارومیه برگزار شد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، دکتر ولی عاقلی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این سمینار اظهار کرد: به همت جهاد دانشگاهی و با فرهنگ کار جهادی، برای اولین بار در استان خدمات درمانی و ترمیم زخم‌های دیابتی با تعرفه دولتی به بیماران دیابتی ارائه می‌شود. وی افزود: درمانگاه تخصصی دیابت با […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، دکتر ولی عاقلی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این سمینار اظهار کرد: به همت جهاد دانشگاهی و با فرهنگ کار جهادی، برای اولین بار در استان خدمات درمانی و ترمیم زخم‌های دیابتی با تعرفه دولتی به بیماران دیابتی ارائه می‌شود.

وی افزود: درمانگاه تخصصی دیابت با واحد کلینیکی زخم و ترمیم بافت برای اولین بار در آذربایجان غربی با رویکرد درمانی زخم‌های دیابتی و مزمن تحت حمایت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی راه‌اندازی شده است. 

وی ضمن ابراز خرسندی از احداث چنین مراکزی در جهت پیشگیری و درمان زخم‌های ناشی از دیابت افزود: ۳۰ درصد از بودجه کشور برای طرح سلامت اختصاص داده شده که راه‌اندازی مراکز درمانی برای بیماران دیابتی در کاهش هزینه‌های کشور نقش بسزایی دارد. 

عاقلی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمانی انواع دیابت چندین برابر هزینه‌های درمانی بدون عارضه آن است، افزود: هزینه‌های سرسام‌آور دیابت در ایران یک هزار میلیارد تومان هزینه حمایتی از سوی دولت را برای پیشگیری این بیماری بدنبال داشته است. 

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت از بیماری‌های پرهزینه به شمار می‌رود و طبق اعلام بنیاد بین‌المللی دیابت در جهان ۴۰۰ میلیون بیمار دیابتی در جهان وجود دارد، افزود: در جهان در هر ۱۰ ثانیه، دو نفر به  دیابت مبتلا می‌شوند که برطبق آمار ارائه شده متاسفانه ۱۰ درصد جمعیت ایران از بیماری دیابت رنج می‌برند که رنج سنی مبتلایان به دیابت در ایران به ۴۵ تا ۵۵ رسیده است. 

عاقلی در خصوص ارائه خدمات نخستین واحد کلینیکی زخم و ترمیم بافت آذربایجان غربی، گفت: ویزیت، درمان زخم دیابتی، کنترل قند خون و پیشگیری از عوارض دیابت و مشاوره تغذیه بخشی از خدمات ارائه شده از سوی این درمانگاه در دو شیفت صبح و عصر به افراد دیابتی خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: این مرکز در راستای حمایت از اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه سعی می‌کند حمایتهای مختلف لازم را برای این قشر از مردم منطقه فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه این درمانگاه متشکل از اتاق احیا، اتاق تحت نظر برای آقایان و بانوان، مشاوره تغذیه و واحد پیشگیری است، افزود: در این درمانگاه ۵ پزشک متخصص داخلی و عفونی و کارشناس زخم همکاری دارند.

عاقلی در خصوص اهمیت و لزوم راه‌اندازی درمانگاه زخم و ترمیم بافت بیماران دیابتی، خاطر نشان کرد: در گذشته بیماران دیابتی دارای زخم برای درمان خود از آذربایجان غربی به تهران اعزام می‌شدند  که این مساله ما را برآن داشت تا با افتتاح فاز یک این درمانگاه گامی مهم و تاثیرگذار در راستای درمان بیماران دیابتی استان برداریم.

وی گفت: جهاد دانشگاهی با رویکردی آموزشی و پژوهشی در راستای حل این مشکل بیماران دیابتی استان این برنامه را طرح‌ریزی کرده و امید است با توسعه و گسترش تخصصی‌تر مراکز وابسته در این حوزه در سطح منطقه و استان‌های همجوار نیز با تامین و راه‌اندازی مراکز تخصصی پزشکی ارائه خدمات کند.

همچنین مهندس کیا، مدیرکل نیازسنجی و پروژه یابی جهاد دانشگاهی نیز در این سمینار گفت: دوره‌های آموزشی کوتاه مدت پزشکی توسط جهاد دانشگاهی ساماندهی می‌شود.

وی اظهار کرد:این طرح آموزشی و پژوهشی با همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت بهداشت در راستای ساماندهی دوره‌های آموزش کوتاه مدت پزشکی صورت خواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: در راستای طرح تحول نظام سلامت، به بیش از ۸۰۰۰ نفر دوره‌های آموزشی تخصصی ارائه شده است.

کیا اظهار کرد: جهاد دانشگاهی پس از ورود به مبحث آموزش کشور، توانست به ساماندهی مباحث مهمی در زمینه فرهنگی، پژوهشی و آموزشی بپردازد و بخشی از نیازهای جامعه را به صورت مطلوب پاسخ بگوید.

مدیرکل نیازسنجی و پروژه‌یابی جهاددانشگاهی با بیان اینکه از مجموع ۶۵۰ هزار نفری که در سراسر کشور به آموزش اشتغال دارند، ۲۳۰ هزار نفر آنان را کارکنان دولت تشکیل می‌دهند، گفت: شماری از این افراد را کارکنان وزارت بهداشت و ۴۵ هزار نفر آنان را دانشجویانی تشکیل می‌دهند که در مراکز دانشگاهی جهاد دانشگاهی تحصیل می‌کنند و ۱۸۰ دانشجو نیز به صورت پژوهش‌محور به تحصیل اهتمام دارند.

وی افزود:جهاد دانشگاهی نهادی است که به دنبال بالا بردن کیفیت تربیت و رشد افرادی است که دنبال کسب تجربه و علم هستند.

انتهای پیام