میزان تولید ایران با جمعیت آن متناسب نیست
میزان تولید ایران با جمعیت آن متناسب نیست

شهرام طهماسبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آخرین بررسی ها در سال ۹۵، سهم اشتغال کشور در بخش کشاورزی ۱۸، بخش صنعت و معدن ۳۱٫۹ و خدمات ۵۰٫۱ درصد است.وی یادآورشد: سهم اشتغال بخش کشاورزی در سال ۹۵ در زنجان به ۳۳٫۶، در صنعت و معدن ۳۰٫۹ و در […]

شهرام طهماسبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آخرین بررسی ها در سال ۹۵، سهم اشتغال کشور در بخش کشاورزی ۱۸، بخش صنعت و معدن ۳۱٫۹ و خدمات ۵۰٫۱ درصد است.
وی یادآورشد: سهم اشتغال بخش کشاورزی در سال ۹۵ در زنجان به ۳۳٫۶، در صنعت و معدن ۳۰٫۹ و در حوزه خدمات به ۳۵٫۴ درصد می رسید.
طهماسبی اظهار کرد: در آخرین ارزیابی بر اساس اطلاعات حساب های منطقه ای که آخرین اطلاعات آن مربوط به سال ۹۳ است، بهره وری کشور در بخش کشاورزی ۰٫۷۱، در صنعت و معدن ۱٫۰۵، در خدمات ۱٫۰۷ درصد بود.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: این آمار در این استان در بخش کشاورزی ۰٫۸۶، صنعت و معدن ۰٫۹۴ و خدمات ۱٫۱۶ درصد بود.
وی خاطرنشان کرد: در عمل با این ارقام بهره وری ما در سطح مناسبی برای نظام اقتصادی که در آن قرار داریم نیست و لازم است که بر روی آن کار و برنامه ریزی انجام شود.
طهماسبی ادامه داد: هزینه ای که برای اشتغال یک نفر انجام می شود، بیشتر از سودی است که به دست می آید، چنین اقتصادی زیان ده و غیر بهره ور نام می گیرد.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: در کشوری زندگی می کنیم که بر اساس آخرین گزارش های بانک جهانی در سال ۲۰۱۴، ۷۸ میلیون نفر جمعیت داشتیم و سهم ما از کل جمعیت جهان ۱٫۰۶ درصد و تولید ناخالص این جمعیت ۴۲۵ میلیارد تومان بود و سهم آن از تولید ناخالص جهان به ۰٫۵۷ درصد می رسید.
وی اضافه کرد: در همین سال، ایالات متحده آمریکا ۳۲۱ میلیون نفر جمعیت داشت که تولید ناخالص داخلی آن ۱۸ هزار میلیارد دلار و در آمد سرانه آن ۵۶ هزار دلار بود.
به گفته طهماسبی درآمد سرانه ایرانیان در سال ۲۰۱۴، در حدود پنج هزار و ۴۰۰ دلار معادل یک دهم درآمد سرانه آمریکا بود.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: در بررسی عوامل دخیل در بهره وری، مشخص می شود که ما برخورد علمی با پدیده ها و تصمیم های اقتصادی ندارید و بدون هیچ چشم اندازی دست به کار می شویم.
وی تاکید کرد: ارزیابی صحیح و دقیق از کاری که باید انجام شود، نداریم و نتیجه آن وضعیت کنونی اقتصاد کشور می شود.
۳۰۰۱/۶۰۸۵
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی