اولویت های دولت دوازدهم از نگاه دانشگاهیان
اولویت های دولت دوازدهم از نگاه دانشگاهیان

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، اینک در آستانه تشکیل دولت دوزادهم نیز هم افزایی بیشتر در کارها، تعامل و همکاری واقعی مردم و مسئولان در بخش های مختلف، به یقین بسیاری از مشکلاتی که فقط به خاطر نبود این تعامل پیش آمده را مرتفع خواهد ساخت.به طور قطع دولت منتخب مردم […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، اینک در آستانه تشکیل دولت دوزادهم نیز هم افزایی بیشتر در کارها، تعامل و همکاری واقعی مردم و مسئولان در بخش های مختلف، به یقین بسیاری از مشکلاتی که فقط به خاطر نبود این تعامل پیش آمده را مرتفع خواهد ساخت.
به طور قطع دولت منتخب مردم برای پیشبرد اهداف خود باید مطالبات صنفی، صنعتی، علمی، فرهنگی، سیاسی و همه بخش ها را به خوبی شناخته و تا حد توان به آنها پاسخ مناسب دهد.
رئیس دولت دوازدهم در انتخاب کابینه، استانداران و مدیران باید بازنگری جدی کند، همچنین باید به دور از حاشیه ها و هرگونه تصمیم احساسی از افراد متخصص و باتقوا به عنوان مدیر استفاده شود، این جملات را رئیس دانشگاه زنجان می گوید.
خلیل جمشیدی به همسویی با تحولات جهانی در عرصه علم اشاره کرده و می افزاید: برای همسویی با جهان در عرصه های مختلف باید توسعه پایدار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی در داخل کشور محقق شود.
وی تصریح می کند: دولت جدید باید از ورود به چالش های سیاسی پرهیز کند و آمایش سرزمینی را به جد از استان ها و شهرهای مرزی به سمت پایتخت آغاز کرده و پیگیری کند.
جمشیدی با بیان اینکه دولت برای استفاده از خرد جمعی در همه بخش ها نیاز به تشکیل اتاق فکر در همان بخش دارد، می افزاید: تشکیل این اتاق ها در عمل ابزار قوی برای به کارگیری مردم در حل امور خودشان خواهد بود، همچنین دولت خواست مردم را شنیده و تبدیل به قانون کند.
دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان معتقد است دانشجویان باید صدای رسای ملت و جامعه باشند و ادامه می دهد: رسالت اصلی هر دانشجو فریاد مطالبات فعلی مردم و رساندن آن به گوش دولت مستقر است.
عباس قربانی خاطرنشان می کند: تامین معیشت خانوارها به ویژه محرومان، اجرای اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب، تامین اشتغال، زمینه سازی ارتباط درست دانشگاه و صنعت برای آسیب شناسی مشکلات صنایع کشور، از جمله مطالبات مهم اقشار دانشگاهی از دولت دوازدهم است.
رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان می گوید: دولت دوازدهم باید وضعیت زیر ساخت های پژوهش را بهبود بخشد و اشتغال دانشجویان دکتری را ساماندهی کند.
بابک کریمی تاکید می کند: یکی از مهمترین چالشهای دولت آینده در عرصه دانشگاهی موضوع اشتغال فارغ التحصیلان دوره دکتری خواهد بود، چرا که سال ها درس خوانده، انگیزه کار دارند و جوان هستند.
وی با تاکید بر لزوم افزایش استقلال دانشگاه ها در سیاست گذاری ها، تصریح می کند: تامین بودجه های عمرانی برای اتمام پروژه های نیمه کاره و بهبود بودجه پژوهشی دانشگاه ها از جمله مهمترین مطالبات دانشگاهیان از دولت دوازدهم است.
دبیر تشکل دانشجویی امید دانشگا هآزاد اسلامی زنجان می گوید: مهمترین مطالبه تشکل های سیاسی در حوزه اجرای برنامه های مصوب هیات نظارت بر تشکل های دانشگاه است.
محمد صادقی تصریح می کند: از اوایل دهه هشتاد مسئولان به فعالیت های دانشجویی بی اعتماد شدند و به همین دلیل در اجرای مصوبات برنامه ها مشکلاتی به وجود می آید، که امیدواریم این مسائل در دولت آینده مرتفع شود.
وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای تامین اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، می افزاید: اگر دولت بتواند شرکت های دانش بنیان را تقویت و برای ایجاد این شرکت ها جوانان را تشویق کند، می توان از همین محل بخشی از نیروی انسانی متخصص را به کارگیری کرد و موجب ارتقای علمی و اقتصادی در کشور شد.
رئیس موسسه آموزش عالی روزبه زنجان با اشاره به ضرورت توجه دولت به بخش خصوصی، می گوید: اگر دولت نتواند در حمایت از بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی خوب عمل کند، بعید است یک سرمایه گذار در بخش خصوصی در آینده برای حمایت از دولت به این بخش ورود کند.
مسعود کریملو تصریح می کند: بخش خصوصی از دولت انتظار دارد تا برای رونق علمی و توسعه دانشگاه ها، رشته ها و تعداد دانشجویان را عادلانه توزیع کند.
وی اضافه می کند: دولت آینده باید در برنامه های خود بتواند ارتباط غیر صمیمی بخش صنعت را با دانشگاه های غیر دولتی ترمیم و آن را تبدیل به ارتباط مناسب کند.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، مهمترین مطالباتی که قشر دانشگاهی در سطح کشور از هر دولتی دارد در چند محور اساسی خلاصه می شود که از این محورها می توان به تعامل بین صنعت و دانشگاه، ماموریت محور بودن دانشگاه ها، افزایش آزادی سیاسی، ارتقای علمی دانشگاه، افزایش بودجه، تامین مطالبات بخش خصوصی و ارتقای فعالیت های فرهنگی اشاره کرد.
۳۲۱۶/۶۰۸۵
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی