معاون اوقاف کشور: نیمی از مساجد کشور در ایام تبلیغ فعال است
معاون اوقاف کشور: نیمی از مساجد کشور در ایام تبلیغ فعال است

حجت الاسلام احمد شرفخانی روز یکشنبه در همایش یاوران وقف و طلایه داران تبلیغ در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه افزود: اگر امروز در حوزه های علمیه کشور مشکلات وجود دارد، به دلیل نبود موقوفات برای تبلیغ دین است.وی با اشاره به اینکه بی توجهی در زمان ستمشاهی موجب بدبینی مردم به نوع اداره موقوفات […]

حجت الاسلام احمد شرفخانی روز یکشنبه در همایش یاوران وقف و طلایه داران تبلیغ در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه افزود: اگر امروز در حوزه های علمیه کشور مشکلات وجود دارد، به دلیل نبود موقوفات برای تبلیغ دین است.
وی با اشاره به اینکه بی توجهی در زمان ستمشاهی موجب بدبینی مردم به نوع اداره موقوفات شده است، اضافه کرد: حدود ۲ هزار موقوفه در کشور داریم که وقف حوزه علمیه شده ولی در مجموعه اوقاف ثبت نشده است زیرا برخی اجازه ثبت موقوفه را نمی دهند و معتقد هستند که اداره اوقاف در صدد خارج کردن این موقوفات از دست واقفان است و این تصور بر اساس اقدامات زمان ستمشاهی ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: کمتر از ۲ درصد موقوفات در کشور متعلق به حوزه های علمیه است و درآمد موقوفات حوزه های علمیه از کل درآمد موقوفات کشور به کمتر از نیم درصد می رسد.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ۲ هزار و ۷۰۰ موقوفه کشور متعلق به حوزه های علمیه است که ۲ هزار و ۲۰۵ موقوفه در اختیار اوقاف و باقی در اختیار علما یا فرزندان واقفان است.
شرفخانی از راه اندازی سامانه جامع موقوفات در کشور خبر داد و بیان کرد: با راه اندازی این سامانه اطلاعات موقوفات به صورت آنلاین در دسترس حوزه های علمیه قرار می گیرد تا از تعداد موقوفه ها و درآمد آن مطلع شوند.
حجت الاسلام ناصر جوانبخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: از ۱۷۳ هزار موقوفه در کشور، ۶ هزار و ۲۰۰ موقوفه متعلق به این استان است.
وی افزود: چهار هزار و ۵۰۰ موقوفه استان انتفاعی است و عمده نیات موقوفات به عزاداری سیدالشهدا (ع) اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: ۱۶ موقوفه متصرفی و غیرمتصرفی آذربایجان غربی با نیت کمک به حوزه های علمیه وقف شده که رقمی ناچیز به شمار می رود.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، در این آیین از فعالان عرصه وقف در بخش حوزه های علمیه قدردانی شد.
۸۱۳۷/۲۰۹۳ ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی