استان زنجان پتانسیل های خوبی را برای کشت گیاهان دارویی دارد
استان زنجان پتانسیل های خوبی را برای کشت گیاهان دارویی دارد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، خلیل آقاجانلو ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران، از سفر رئیس منطقه یونسکو در ایران به زنجان خبر دادو افزود:  این سفر با هدف مدیریت جامع حوضه های آبخیز و استفاده از آن در توانمندسازی جوامع محلی و ظرفیت سازی آن در استان زنجان  است.  وی اظهار کرد: […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، خلیل آقاجانلو ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران، از سفر رئیس منطقه یونسکو در ایران به زنجان خبر دادو افزود:  این سفر با هدف مدیریت جامع حوضه های آبخیز و استفاده از آن در توانمندسازی جوامع محلی و ظرفیت سازی آن در استان زنجان  است. 

وی اظهار کرد: این قبیل بازدیدها در کنار آشنایی یونسکو با اقدامات انجام گرفته در استان زنجان و حمایت های لازم از بهره برداران این عرصه می تواند، راه ورود به مشاغل جایگزین و بهره بردن از ظرفیت های بومی منطقه کارساز باشد.

آقاجانلو با تاکید بر کاهش عرصه نشینان از وابستگی به منابع پایه برای تامین معیشت و اقتصاد خانوار روستایی گفت: در این راستا ورود به اشتغال زنان روستایی با اجرای طرح هایی همچون کاشت گیاهان دارویی و صنایع دستی بسیار مهم است.

وی با اشاره به برنامه های این اداره کل درباره کشت گیاهان دارویی از سوی زنان روستایی و حرکت در این مسیر در روستاهای مختلف استان تاکید کرد: ایجاد صندوق های خرد بین زنان روستایی با سرمایه های اندک و تشکیل تعاونی های کشاورزی فرصت مناسبی برای اشتغالزایی را به همراه دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد:  ارتباط تنگاتنگ با سازمان های حمایتی همچون سازمان یونسکو فرصت مناسبی برای استان و مسئولان استانی است که دریچه شناخت ظرفیت های استان در بخش گیاهان دارویی بیش از گذشته باشد و استقبال خوبی از مصرف گیاهان دارویی در کشور  وجود دارد و برای تحقق این روند در استان زنجان برنامه ریزی گسترده در حال انجام است.

وی اظهار کرد: استان زنجان پتانسیل های خوبی را برای کشت گیاهان دارویی دارد و از هزار و ۲۰۰ نوع گونه گیاهی دارویی بیش از ۲۲۰ نوع گونه گیاه دارویی در استان زنجان وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیرداری استان زنجان گفت: از ۱۳ نوع اقلیم ۱۱ نوع اقلیم در استان زنجان است.

آقاجانلو تاکید کرد: مهمترین نوع گیاهان دارویی استان زنجان، گل محمدی ، زعفران و آویشن است و در سال گذشته سطح زیر کشت گل محمدی ۲۷ هکتار بود که با مشارکت بخش خصوصی ۷ هکتار اضافه شد و به ۳۴ هکتار رسید.

وی با بیان اینکه شناسایی عرصه های مستعد برای کشت گیاهان دارویی در استان زنجان در جال انجام است، تصریح کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی نیاز به آموزش دارد و باید برای تحقق این امر مهم  برنامه ریزی و مدیریت لازم در دستور کار قرار گیرد.