رهاسازی ۴۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در استخرهای کشاورزی آذربایجان غربی
رهاسازی ۴۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در استخرهای کشاورزی آذربایجان غربی

معصوم فصیح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ترویج پرورش ماهی، کمک به درآمد اقتصادی کشاورزان و تثبیت اشتغال آنها، ترویج استفاده بهینه از آب و خاک، استفاده ۲ منظوره از استخرهای ذخیره آب و آب بندهای موجود، ترویج فرهنگ تولید و مصرف آبزیان در استان، کمک به افزایش درآمد خانوارهای […]

معصوم فصیح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ترویج پرورش ماهی، کمک به درآمد اقتصادی کشاورزان و تثبیت اشتغال آنها، ترویج استفاده بهینه از آب و خاک، استفاده ۲ منظوره از استخرهای ذخیره آب و آب بندهای موجود، ترویج فرهنگ تولید و مصرف آبزیان در استان، کمک به افزایش درآمد خانوارهای روستایی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال پروژه رهاسازی ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی سطح استان از اهداف اجرای این طرح است.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود هر کدام از بچه ماهیان رها سازی شده در پایان فصل تابستان به وزن یک کیلو گرم رسیده و قابل برداشت شوند.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای اولیه ۶۰ تن انواع ماهی کپور و آمور از این استخرها تولید می شود.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا آذربایجان غربی دارای آبزیان ارزشمندی چون آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس است که تنها از منابع آبی این استان صید و به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
این استان از نظر تولید انواع آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی طی سالیان متمادی مقام نخست را به خود اختصاص داده است و به لحاظ دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و ظرفیت های آبی، مستعد آبزی ‌پروری به عنوان یک قطب مهم شیلاتی به ویژه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور است.
سال گذشته ۳۲۲ تن انواع آبزیان تولید این استان شامل بچه ماهی، شاه میگو و ماهی به ارزش یک میلیون و ۶۵۰ هزار دلار به کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق و ارمنستان صادر شده است.
آذربایجن غربی سالانه با تولید حدود ۱۷ هزار تن انواع آبزیان در بین استان های غیر ساحلی رتبه برتر را داراست و ۲۵۰ مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا در استان فعالیت می کند که شامل مجتمع‌های سردابی، مزارع انفرادی، استخرهای دو منظوره کشاورزی و استخرهای خاکی بخش خصوصی است.
۸۱۳۵/ ۲۰۹۳ ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی