آذربایجان غربی مهیای برگزاری انتخابات پرشور در ۲۹ اردیبهشت
آذربایجان غربی مهیای برگزاری انتخابات پرشور در ۲۹ اردیبهشت

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، ایران اسلامی به سبب برگزاری دوره های متعدد انتخاباتی از کشورهای سرآمد دنیا در این خصوص به شمار می رود و همواره برگزاری انتخابات در کشورمان زیر ذره بین رسانه های مختلف دنیا قرار دارد.در کنار کمیت قابل توجه انتخابات، کیفیت برگزاری انتخابات نیز در کشورمان […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، ایران اسلامی به سبب برگزاری دوره های متعدد انتخاباتی از کشورهای سرآمد دنیا در این خصوص به شمار می رود و همواره برگزاری انتخابات در کشورمان زیر ذره بین رسانه های مختلف دنیا قرار دارد.
در کنار کمیت قابل توجه انتخابات، کیفیت برگزاری انتخابات نیز در کشورمان بسیار زیاد است که این امر را می توان حاصل فعالیت هیات های اجرایی، نظارتی، بازرسی، حراستی و رسانه ای دانست که در طول برگزاری هر دوره ای، مدت زمان طولانی بدون وقفه برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات تلاش می کنند.
در این دوره از انتخابات نیز صدها هزار صندوق و شعبه اخذ رای در روز ۲۹ اردیبهشت ماه آرای مردم را در ۲ بخش ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا جمع آوری می کنند.
** ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در آذربایجان غربی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی که مسئولیت ستاد انتخابات استان را نیز بر عهده دارد، در گفت و گو با خبرنگاران با ارائه آمارهای مختلفی از انتخابات فردا /جمعه/ گفت: ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر در سطح استان واجد شرایط برای رای دادن هستند که از این تعداد ۶۱ هزار و ۸۰۰ نفر رای اولی اند.
وی افزود: طبق قانون متولدین ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۸ و ماقبل آن می توانند روز جمعه در پای صندوق های رای حاضر شوند.
وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۶۱۶ شعبه در سطح استان برای اخذ رای در روز جمعه پیش بینی شده که از این تعداد، بیشترین صندوق مربوط به شهر ارومیه است به طوری که ۲۴۳ صندوق تنها در شهر ارومیه، آرای مردم را جمع آوری می کند.
وی اظهار کرد: از کل صندوق های در نظر گرفته شده برای اخذ رای در آذربایجان غربی هزار و ۷۰۴ شعبه به صورت ثابت و ۸۱۳ شعبه نیز به صورت سیار نسبت به اخذ رای اقدام می کنند.
وی افزود: علاوه بر شعبه های مشترک اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح استان، ۹۹ صندوق صرفا برای اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی شده که به علت به حد نصاب نرسیدن ثبت نام کنندگان در برخی از روستاها بوده است.
رئیس ستاد انتخابات آذربایجان غربی به برگزاری انتخابات الکترونیکی در تعدادی از شهرهای استان اشاره کرد و ادامه داد: در هفت شهر استان شامل خوی، سلماس، نقده، پیرانشهر، میاندوآب، بوکان و مهاباد رای گیری به صورت مکانیزه و الکترونیکی انجام می شود و به همین علت شهروندان این شهرها باید در هنگام حضور در شعب اخذ رای، حتما کد داوطلبی کاندیدای مورد نظر خود را به همراه داشته باشند زیرا اخذ رای الکترونیکی از طریق کد کاندیداها انجام می شود.
رادفر افزود: ۵۵ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی شامل اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای، ناظران، بازرسان، محافظان صندوق و سایر نیروها در انتخابات روز جمعه در سطح استان برای انجام روند اخذ رای فعالیت می کنند.

*** فعالیت ۱۰ هزار ناظر در انتخابات ۲۹ اردیبهشت امسال در آذربایجان غربی
رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات در آذربایجان غربی گفت: ۱۰ هزار ناظر در انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر برگزاری سالم انتخابات نظارت می کنند.
قنبر کریم نژاد افزود: این تعداد ناظر در ۲ هزار و ۶۰۰ شعبه اخذ رای ثابت و سیار شهری و روستایی حضور می یابند.
وی با اشاره به ارائه آموزش های لازم برای انجام هرچه بهتر وظایف این ناظران اضافه کرد: کارگاه های آموزشی این ناظران از روز یکشنبه هفته گذشته آغاز شده است و تا روز برگزاری انتخابات ادامه می یابد.
وی اظهار کرد: آشنایی با وظایف اعضای هیات های اجرایی و نظارت و همچنین اجرای درست قوانین انتخاباتی از جمله مواردی است که در کارگاه های آموزشی به آنها پرداخته می شود.
رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات در آذربایجان غربی گفت: عملکرد مناسب هیات نظارت مکمل اجرای هرچه بهتر هیات های اجرایی است که در این دوره نیز ناظران با همه توان سعی می کنند تا وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

** تسریع در ارائه خدمات شناسنامه ای امروز و فردا
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی گفت: خدمات شناسنامه ای با شرایط ویژه، امروز و فردا در ادارات ثبت احوال استان ارائه می شود تا افرادی که تمایل دارند، بتوانند در انتخابات ۲۹ اردیبهشت سال جاری شرکت کنند.
محمد حیرت انگیز افزود: تمهیدات لازم برای ارائه خدمات شناسنامه ای و کارت ملی در اداره ثبت احوال ارومیه و تمام شهرستان های استان با حداکثر سرعت انجام می شود.
وی اظهار کرد: چنانچه افراد نسبت به تعویض شناسنامه از روزهای گذشته درخواست داده باشند، این شناسنامه ها آماده تحویل هستند.
وی اضافه کرد: متقاضیان هرچه زودتر برای اخذ شناسنامه های تعویضی خود به ادارات ثبت احوال استان مراجعه کنند.
وی بیان کرد: افرادی که در روزهای منتهی به انتخابات به دلایل مختلف مانند مستعمل بودن و عکس دار کردن شناسنامه درخواست تعویض شناسنامه بکنند، به تمام ادارات ثبت احوال استان ابلاغ شده است تا خدمات لازم در این زمینه را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهند.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی ادامه داد: شناسنامه های جدید در صورت امکان در همان روز درخواست و در همان لحظه صادر و ارائه می شود.
وی افزود:هر شهروندی که کارت ملی یا کارت هوشمند ملی ندارد می تواند با شماره ملی مندرج در شناسنامه در انتخابات شرکت کرده و رای دهد.
وی اضافه کرد: چنانچه بر روی شناسنامه افرادی شماره ملی وجود نداشته باشد، این افراد می توانند با مراجعه به نزدیکترین اداره ثبت احوال استان نسبت به دریافت شماره ملی اقدام کنند.
وی اظهار کرد: ۲۴ اداره دائمی ثبت احوال آذربایجان غربی برای ارائه خدمات به متقاضیان در روزهای منتهی به انتخابات در آماده باش کامل هستند.
وی بیان کرد: در روز ۲۹ اریبهشت سال جاری نیز تمام ادارات ثبت احوال استان آماده ارائه خدمات به مردم خواهد بود.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی گفت: چنانچه متقاضیان از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولتی دارای مجوز ارائه خدمات ثبت احوال درخواست تعویض شناسنامه کرده اند، سعی کنند قبل از انتخابات با مراجعه به این دفاتر نسبت به اخذ شناسنامه هایشان اقدام کنند.
حیرت انگیز افزود: در صورتی که شهروندان در روز انتخابات به این دفاتر مراجعه کنند ما به دفاتر پیشخوان خدمات دولتی ابلاغ کرده ایم که در روز ۲۹ اردیبهشت ماه برای تحویل شناسنامه کسانی که در خواست تعویض داده و شناسنامه جدید صادر شده و در این دفاتر موجود است، حاضر و خدمات لازم را ارائه دهند.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، این تمهیدات ویژه نشان می دهد که زمینه برگزاری هرچه بهتر انتخابات فراهم است و حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای سند محکم دیگری بر ارتقای شاخصه های مردم سالاری خواهد بود.
۸۱۳۷/۳۰۷۲ ** گزارش از: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی